کد خبر: ۳۷۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۷:۲۹

رایزنی‌های آمریکا برای جلب حمایت چین در پرونده هسته‌ای ایران

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاري فرانسه، شان مك كورمك، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت: رايس مشاوره‌ با لي ژائوشينگ، همتاي چيني‌اش را از پنجشنبه شب آغاز كرده است.

اين گزارش حاكي است، وانگ گوانگيا، نماينده چين در سازمان ملل روز جمعه نسبت به ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت از خود اكراه نشان داد.

وي در مقر سازمان ملل گفت كه ايران بايد با بازرسي‌ها از برنامه هسته‌اي‌اش همكاري كند، اما هم چنين اظهار داشت: فرستادن ايران در برابر شوراي امنيت اوضاع را پيچيده‌تر خواهد كرد.

نماينده‌ چين در سازمان ملل گفت: نگراني ما اين است كه ارجاع ممكن است مساله را پيچيده سازد و ممكن است به سخت‌تر شدن موضع ايران بينجامد.

بر اساس اين گزارش، در خصوص اظهارات نماينده چين در مذاكرات ميان جورج بوش، رييس جمهور آمريكا و آنگلا مركل، صدراعظم آلمان تبادل‌نظر شد.

رايس چهارشنبه گذشته با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه‌ روسيه نيز در تماسي تلفني داشته و در ديدار با دلاميني زوما، وزير امور خارجه‌ آفريقا در واشنگتن درباره ايران گفت‌وگو كرده است.

مك كورمك همچنين گفت كه نيكلاس برنز، معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور سياسي نماينده‌ آمريكا در نشست روز دوشنبه لندن ميان سه كشور اروپايي و آمريكا، چين و روسيه خواهد بود.

نمايندگان انگليس، فرانسه، آلمان، آمريكا، روسيه و چين قرار است روز دوشنبه به منظور مذاكره درباره درخواست براي نشست اضطراري شوراي حكام آژانس بين‌المللي كه مي‌تواند ايران را به شوراي امنيت ارجاع دهد، با يكديگر در لندن ديدار كنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت كه برنز پس از حضور در نشست لندن به هند و كشورهاي آسياي جنوبي خواهد رفت كه در آن جا نيز مساله‌ ايران مطرح خواهد شد.

مك كورمك گفت: قطعا ايران موضوع مهمي است كه وي در ديدار با دولت هند درباره آن مذاكره خواهد كرد.

از سوي ديگر رابرت ژوزف، معاون وزير امور خارجه‌ آمريكا در امر كنترل تسليحات و امنيت بين‌المللي به مقرهاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين و ديگر پايتخت‌ها براي مشاوره درباره‌ ايران سفر خواهد كرد.

مك كورمك گفت: اين بخشي از يك رایزنی‌هایی است كه به شوراي حكام اژانس بين‌المللي انرژي اتمي منتهي مي‌شود و نيز نگاهي به جلو دارد و اين كه چه اقدامي ممكن است در شوراي امنيت انجام گيرد.

وي ادعا كرد: تمركز ما بر نشست شوراي حكام است و تمركز آن نشست ارجاع ايران به شوراي امنيت به علت عدم پايبندي‌اش به الزامات‌شان براي اساس معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي است.

اين اقدامات در حالي صورت مي‌گيرد كه ايران مطابق با مصوبه مجلس شوراي اسلامي در صورت ارجاع مساله‌ هسته‌اي‌اش به شوراي امنيت، همكاري‌هاي داوطلبانه با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه همان اجراي پروتكل الحاقي است را متوقف خواهد كرد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین