کد خبر: ۳۷۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۴ - ۲۲:۳۲

عدم تمایل هند برای ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت

آفتاب‌‌نیوز : این در حالی است که سه کشور اروپایی فرانسه, انگلیس و آلمان بعد از به بن بست رسیدن مذاکرات هسته ای با آمریکا همگام شده و خواستار ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل شده اند. ایران در هفته های اخیرتحقیقات هسته ای خود را مجددا در دستور کار خود قرار داده که این مسئله سبب تشدید بدگمانی های غرب علیه ایران شده که همواره فعالیت های هسته ای ایران را سرپوشی برای ساخت سلاح اتمی می دانسته اند, ادعای که تهران همیشه آنرا انکار کرده است.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران نیز گفته است در صورتی که پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود تمامی همکاریهای داوطلبانه خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی قطع خواهیم کرد. 

یکی از اعضای کنگره آمریکا گفته است اکثریت اعضای آژانس از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت حمایت می کنند, در حالیکه کشورهای هند, چین و روسیه با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مخالفت کرده اند. سفارت هندوستان در واشنگتن از دادن هرگونه جوابی در خصوص حمایت از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت خودداری کرده است.

هند بعلت تمایل برای خرید گاز از طریق خط لوله ایران – هند و پاکستان با سیاست های آمریکا مخالفت می کند. یک دیپلمات اروپایی در این خصوص گفته اگر هند با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل مخالفت کند دیگر هیچ امکان همکاری صلح آمیز هسته ای بین دهلی نو و واشنگتن باقی نمی ماند. 

نیکلاس برنز, معاون وزیر امور خارجه قرار است تحت نظارت وزارت امور خارجه آمریکا در سفر جاری خود در تاریخ 19 ژانویه به هند در خصوص ارجاع پرونده ایران و همکاری های دوجانبه هند و آمریکا گفتگو کند. جورج بوش در سفری که در ماه جولای به هند انجام داده بود به مقامات این کشور قول داده بود که همکاری های صلح آمیز با این کشور را مجددا آغاز خواهد کرد که این کار فقط با تائید کنگره آمریکا امکان پذیر خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین