کد خبر: ۳۷۵۹۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷

پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از منظر موافقان و مخالفان برگزیت

همه پرسی خروج یا عدم خروج انگلستان از اتحادیه اروپا که آزمونی حیاتی برای 'آرمانشهر اروپایی' است، روز پنجشنبه سوم تیرماه (23 ژوئن) برگزار می شود و مخالفان و موافقان برگزیت، دیدگاه های متفاوتی را در این خصوص بیان کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، در کل برای برخی از مردم انگلستان ( شامل انگلیس، ولز، ایرلندشمالی و اسکاتلند) اتحادیه اروپا به معنای بازاری واحد، تجارت آزاد، سرمایه‌گذاری داخلی، همکاری‌های دست جمعی برای حل مسایل و مشکلات و نیز تعطیلات ارزان‌قیمت در سواحل کشورهای اروپایی است، اما برای شماری دیگری از آنها، این اتحادیه به معنای قوانین دست‌وپا گیر، بوروکراسی پیچیده، مهاجران ناخواسته و چند فرهنگی شدن انگلستان و نیز تهدیدات امنیتی است.
اما این میزان علاقه‌مندی و یا عدم رضایت‌مندی نسبت به اتحادیه اروپا برحسب متغیرهایی چون سن، محل اقامت، وابستگی‌های قومیتی و مذهبی، وابستگی حزبی و نیز جایگاه‌ها اقتصادی افراد کم‌وزیاد می‌شوند.

به‌طور مثال براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، جوانان بیش از پیران، شرکت‌های بزرگ و چندملیتی بیش از شرکت‌های کوچک، مردم لندن ( به دلیل شمار زیاد مهاجران در آن) بیش از سایر کلان‌شهرها، اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها و ولزی‌ها بیش از انگلیسی‌ها ،حزب کارگری‌ها بیش از طرفداران احزابی چون حزب محافظه‌کار و حزب یوکیپ و افرادی که دارای ریشه مهاجرتی دارند بیش از سایر افراد، متمایل به حضور در اتحادیه اروپا هستند.
نکته قابل توجه اینکه احزاب سیاسی مهم انگلیس به رغم داشتن دیدگاه مخالف در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، در حمایت از ادامه حضور این کشور در اتحادیه اروپا گرد هم آمده و هم صدا شده اند.

در حال حاضر احزاب محافظه کار، کارگر، لیبرال دمکرات و احزاب محلی چون حزب ملی اسکاتلند در مقابل طرفداران برگزیت که شامل برخی از اعضای ارشد حزب محافظه کار همانند 'بوریس جانسون' شهردار سابق لندن، 'مایکل گوو ' وزیر دادگستری، 'کریس گریلینگ» عضو کابینه کامرون، 'ایان دانکن اسمیت ' وزیر کار سابق دولت انگلیس و 'لیام فاکس' و نیز برخی از گروه های کوچکتر سیاسی همانند حزب ضد اروپایی و ضد مهاجر یوکیپ هستند، صف آرایی کرده اند.
برخلاف احزاب کارگر، لیبرال دمکرات و حزب ملی اسکاتلند که به صورت یکپارچه از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت می کنند، حزب محافظه کار در این خصوص دچار شکاف جدی شده و گفته می شود که بیش از یکصد تن از نمایندگان پارلمانی حزب محافظه کار از برگزیت حمایت می کنند که تهدیدی برای آینده سیاسی کامرون نیز بشمار می آیند.

در این میان با نزدیک‌تر شدن به زمان ‌همه‌پرسی 23 ژوئن، علاوه بر تشدید دامنه فعالیت هر دو جناح داخلی مخالف و موافق برگزیت در داخل این کشور، مسئله ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا بیش‌ازپیش ابعاد فراملی یافته است و تاکنون نیز شماری زیادی از نهادهای اقتصادی و مالی، سیاستمداران جهان خصوصاً رهبران اروپایی درارتباط با آن موضع گرفته‌اند.
بدون تردید یکی از ویژگی‌های غیرعادی همه‌پرسی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، حجم بالای کمکی است که دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس و حامی جدی ادامه حضور کشورش در این اتحادیه، سعی کرده است از بازیگران جهانی در راستای اهدافش بگیرد.
اگرچه چشم‌انداز نگران کننده برگزیت سبب شده است که این بازیگران شخصا تمایل زیادی برای کمک به ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپایی داشته باشند.

در همین راستا، روزنامه آلمانی 'دی‌زایت'، سناریوی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به 'روز رستاخیز' تشبیه کرده است که در آن رهبران اروپا برای حفظ وحدت به دست و پا می‌افتند، در فرانسه حزب دست راستی 'مارین لو پن' جشن می‌گیرد و اسکاتلند مستقل می‌شود.
هر چند برخلاف انتظار کارزارهای حامی ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا، حمایت نخبگان و شخصیت‌هایی چون 'باراک اوباما 'رییس جمهوری آمریکا، 'آنگلا مرکل' صدراعظم آلمان ، مقامات ارشد اتحادیه اروپا و رییسان نهادهای قدرتمند اقتصادی چون 'کریستین لاگارد' رییس صندوق بین‌المللی پول و تشکل‌های بزرگ اقتصادی چون اتحادیه بانکداران و کنفدراسیون صنایع انگلیس و شرکت‌های بزرگ تاکنون نتوانسته، تاثیر قاطعی بر آرای مردم انگلیس بگذارند و نظرسنجی‌های صورت گرفته حاکی از این واقعیت است.

به نظر می‌رسد که یکی از دلایل اصلی این مساله این است که بخشی از مردم انگلیس این‌گونه اظهارنظرها و حمایت‌های خارجی را دخالت در امور داخلی کشورشان قلمداد کرده‌اند.
به گفته تحلیل گران، حامیان برگزیت هوشمندانه توانسته‌اند از حمایت رهبران جهانی و نخبگان و قدرتمندان اقتصادی از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا، برای دوقطبی کردن همه‌پرسی 23ژوئن و بسیج توده‌ها و اقشار نگران از گسترش نفوذ اروپا و جهانی‌شدن بهره بگیرند.
به همین دلیل تبلیغات و شعارهای کارزارهای تبلیغاتی حامی برگزیت که برخی از آنها بسیار نزدیک به دیدگاه‌های راست افراطی است، برای طبقات و اقشاری که خود را در برابر تکانه‌های بین‌المللی مانند مهاجرت، تروریسم و چند فرهنگی شدن ناتوان و نگران می‌بینند، جذاب است.
اگرچه به نظر می‌رسد که قتل نابهنگام 'جو کاکس' نماینده مجلس عوام که براساس شواهد موجود احتمالا درارتباط با جریانات راست افراطی است، سبب شده است که گروه‌ها و جناح‌های سیاسی و نیز مردم انگلیس با آرامش بیشتری در مورد خروج کشورشان از اتحادیه اروپا بیندیشند.
این بازاندیشی به‌احتمال‌زیاد به نفع حامیان ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا تمام خواهد شد.
جو کاکس نماینده پارلمانی حزب کارگر از مدافعان و فعالان حامی ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا بود.

هرچند برخی از حامیان برگزیت هشدار داده‌اند که حامیان ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا نبایستی از مرگ 'جو کاکس ' بهره‌برداری تبلیغاتی کنند.
این نوشتار، خلاصه‌ای از دیدگاه‌های محوری مخالفان و موافق برگزیت درباره نکات کلیدی این رویداد مهم و بحث‌برانگیز شمرده می‌شود.
هرچند کمیته منتخب دارایی ( خزانه‌داری) مجلس عوام اخیرا در گزارشی هم طرفداران و هم مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه (برگزیت) را به 'مبالغه‌گویی' و 'ارائه فرضیات غیرمحتمل' و 'گمراه کردن' مردم این کشور متهم کرده است.
کمیته منتخب و فرا حزبی دارایی مجلس عوام در این گزارش، تصریح داشت این مبالغه‌گویی و ارائه فرضیات غیرمحتمل سبب شده است که رأی‌دهندگان انگلیسی در همه‌پرسی 23 ژوئن دچار گمراهی و سردرگمی شوند.

این کمیته منتخب مجلس عوام که در آن نمایندگانی از دو جناح موافق و مخالف حضور انگلیس در اتحادیه اروپا حضور دارند، گفته است: کمپین 'رأی به ترک ' که اصلی‌ترین تشکل حامی برگزیت می باشد، مدعی شده است که انگلستان به دلیل عضویتش در این اتحادیه اروپا هفته‌ای 350 میلیون پوند هزینه می‌کند که این ادعا کاملا مشکل‌ ساز و گمراه‌کننده است.
به گفته این کمیته پارلمانی، این در حالی است که سهم انگلیس از بودجه اتحادیه اروپا به همراه سایر هزینه‌ها، در حدود 125 میلیون پوند در هفته است.
کمیته یاد شده می‌افزود: جناح حامی ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا نیز مدعی است که هزینه برگزیت به ازای هر خانوار انگلیسی سالیانه 4 هزار و 300 پوند است که این آمار دقیق نبوده و احتمالا سبب اشتباه و گیجی رأی‌دهندگان خواهد شد.
کمیته خزانه‌داری مجلس عوام گفته است: این آمار که توسط جورج آزبورن وزیر دارایی انگلیس ارایه شده نمی‌تواند دقیقاً آن چیزی باشد که در تجزیه و تحلیل‌های این وزارت خانه آمده است. میانگین هزینه ناشی از برگزیت به ازای هر خانوار انگلیسی که درواقع همان تاثیر کاهش تولید ناخالص داخلی بر هر خانوار است، به‌مراتب کمتر از این رقم است.

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس نیز در سخنانی مدعی شده است که حامیان برگزیت در خصوص خطراتی که در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا متوجه این کشور خواهد شد، ارتش اروپایی، هزینه‌هایی که لندن بابت عضویت در اتحادیه اروپا باید بپردازد ، مساله مهاجرت و نیز عدم حق رأی انگلیس در چارچوب این اتحادیه، اطلاعات غیرواقعی و نادرست به مردم داده‌اند.
در همین حال دولت محافظه‌کار دیوید کامرون نیز حتی از سوی مخالفان و موافقان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، متهم به 'اغراق‌گویی ' و استفاده از تاکتیک ' هراس افکنی' درارتباط با 'برگزیت' شده است.
به همین دلیل، دیدگاه های ارایه شده از سوی هواداران و مخالفان برگزیت نمی تواند صدرصد درست و منبطق بر واقعیت دانست.

** اقتصاد :
مخالفان برگزیت :
- بخشی از اروپا بودن، اقتصاد انگلستان را تقویت می‌کند و سبب رونق بیشتر آن می‌شود
- برگزیت سبب رکود در انگلیس خواهد شد
- برگزیت سبب کاهش اعتماد شده و دارای ریسک بالایی برای بازارهای مالی است
- برگزیت سبب کاهش ارزش پوند می‌شود
- برگزیت به دلیل کاهش قابل‌توجه درآمدهای عمومی سبب تشدید سیاست‌های ریاضتی و نیز کاهش هزینه‌های عمومی خواهد شد
- خروج از اتحادیه اروپا موسوم به 'برگزیت'، سبب خواهد که تا 15 سال آینده دولت انگلیس سالانه 36 میلیارد پوند از درآمدهای مالیاتی‌اش را از دست بدهد
- عواقب خروج این کشور از اتحادیه اروپا به لحاظ اقتصادی بسیار سنگین بوده و هزینه برگزیت به ازای هر خانوار انگلیسی معادل 4 هزار و 300 پوند در سال خواهد بود
- در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، هر انگلیسی تا سال 2030 میلادی 6600 پوند فقیرتر خواهد شد
- 'برگزیت' علاوه برافزایش هزینه‌ها برای خانوارهای انگلیسی، سبب خواهد شد تا سال 2030 میلادی، 6 درصد از حجم اقتصادی این کشور کاسته شود

موافقان برگزیت :
- ترک اتحادیه اروپا منافع اقتصادی بیشتری را نصیب انگلستان می‌کند هم اینک اتحادیه اروپا با مشکلات بزرگ اقتصادی و مالی مواجه است و یونان نمونه‌ای از آن شمرده می‌شود
- اعضای اتحادیه اروپا مشکلات زیادی در سراسر اروپا دارند و علت آن نیز تنوع در کشورهای مختلف عضو این اتحادیه است
- اتحادیه اروپا آن‌گونه که انتظار می‌رفت کار نکرده است
- اتحادیه اروپا ازنظر تجاری شکست‌خورده است، و مقررات اروپایی بیش از آنکه به کسب‌وکارهای انگلستان کمک کند مانع از پیشرفت آن می‌شود
- قوانین و مقررات اتحادیه اروپا دست‌وپا گیر بوده و مانعی بر سر راه پیشرفت اقتصادی انگلیس است
- انگلستان با خروج از قید و بندهای اروپایی به‌تنهایی بهتر کار می‌کند
- با برگزیت می‌توان کنترل سیستم مالیات را در اختیار گرفت
- 'برگزیت لحظه‌ای برای حمایت از محرومان جنوب اروپا است، که زندگی خود را به خاطر یورو باخته‌اند. این فرصتی برای مقابله برای افراد کم‌درآمد در انگلیس است، که درآمد آنها به‌شدت تابع عضویت در اتحادیه اروپا و روند کنترل نشده مهاجرت و بحران منطقه یورو بوده است.

** تجارت و اشتغال:
مخالفان برگزیت:
- اتحادیه اروپا، شریک تجاری شماره یک انگلستان است و بیرون رفتن از اتحادیه اروپا با 28 عضو خطرات جدی در بردارد، چراکه موانع تجاری تازه‌ای (برای تجارت با کشورهای دیگر) در کار خواهد بود و تعرفه‌های گمرکی نیز اعمال خواهد شد
- انگلستان با عضویت در اتحادیه اروپا، در معاملات جهانی، شریک بیش از 50 کشور است، و با توجه به بزرگی اتحادیه اروپا، در این معاملات از شرایط بهتری برخوردار است
- اتحادیه اروپا از کسب‌وکارهای انگلستان پشتیبانی می‌کند، شغل ایجاد کرده، برای مصرف‌کنندگان هم قیمت‌های پایین‌تر فراهم می‌کند
- خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مساوی خواهد بود با از بین رفتن صدها هزار فرصت شغلی که با این اتحادیه ارتباط مستقیم دارند
- با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، حدود 950 هزار شغل در این کشور حذف خواهند شد
- اگر انگلستان از اتحادیه اروپا بیرون برود، سرمایه‌گذاری اُفت خواهد کرد و میلیون‌ها شغل از دست خواهد رفت چراکه تولیدکنندگان جهانی، کارخانه‌های خود را به کشورهای کم‌هزینه‌تر اتحادیه اروپا منتقل خواهند کرد.

موافقان برگزیت:
- خطرِ افزایش بیکاری ناشی از خروج از اتحادیه اروپا چندان زیاد نیست چراکه مشاغل به تجارت و مبادله وابسته‌اند، نه به اتحاد سیاسی. ضمن اینکه وقتی شرکت‌ها از قید هزینه و سنگینی مقررات اروپایی رها شوند مشاغل بیشتری ایجاد خواهد شد
- مقررات اتحادیه اروپا صنعت فولاد انگلیس را به‌سوی نابودی می‌برد
- رهایی از مقررات اتحادیه اروپا، مشاغل بیشتری ایجاد می‌کند و شرکت‌های کوچک و متوسطی که در داخل کشور تجارت می‌کنند بزرگ‌ترین برندگان خروج از اتحادیه اروپا خواهند بود
- عضویت در اتحادیه رونقی برای کسب‌وکار مردم خصوصاً مشاغل کوچک نداشته و حتی مانع پیشرفت کارشان شده است
- انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا و برداشتن قیود و قوانین اروپایی می‌تواند فرصت‌های تجاری بیشتری با سایر مناطق و کشورهای جهان داشته باشد
- در صورت برگزیت تجارت با کشورهای اتحادیه اروپا قطعاً ادامه خواهد داشت
- انگلستان می‌تواند با اتحادیه اروپا بر سر یک پیمان تجاری آزاد مذاکره کند بدون آنکه درگیر قوانین اروپایی باشد
- انگلستان آزاد خواهد بود تا توافق‌های تجاری خود را با دیگر کشورها بخصوص صادرکنندگان رو به رُشدی مانند چین و هند داشته باشد
- در جریان تعاملات تجاری آزادانه با دنیا، دست‌کم 300 هزار فرصت شغلی در فاصله کوتاهی در انگلستان ایجاد خواهد شد

** مهاجرت:
آزادی رفت‌وآمد بین کشورها، یکی از اصول بنیادی اتحادیه اروپا است اما طرفداران برگزیت و مخالفان آن دیدگاه متفاوتی در این خصوص دارند.
نیروی کار ارزان مربوط به کشورهای شرق اروپا موجب شده کارفرمایان در انگلستان برای جذب آنها تمایل زیادی داشته باشند و همین مساله به مشکلات مهاجرتی دامن زده است.
از 333 هزار مهاجری که در سال 2015وارد انگلیس شده‌اند، 184 هزار نفر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده‌اند .
طرفداران برگزیت با اشاره به حضور 5 میلیون نیروی کار خارجی که بیش از 2 میلیون نفر از آنها از کشورهای اروپایی هستند، معتقد هستند که این میزان از نیروی کار سبب تضعیف دستمزد کارگران انگلیسی و نیز تغییر ساختار اجتماعی و فرهنگی انگلیس شده و تهدیدی برای فرهنگ ملی این کشور شمرده می‌شود.

مخالفان برگزیت:
- مهاجرت برای اقتصاد خوب است و مهاجرانِ اتحادیه اروپا، در کل کمک ویژه‌ای به بودجه انگلستان می‌کنند.
- مهاجران بیش از آنکه سرمایه خارج کنند، در داخل مالیات می‌پردازند
- ترک اتحادیه اروپا الزاماً به معنی کاستن از میزان مهاجرت نیست
- انگلستان احتمالا حتی در صورت برگزیت ناگزیر است درازای برخورداری از بازار انحصاری اروپا همچنان اجازه جابجایی آزادانه مهاجران این اتحادیه را بدهد
- خروج از اتحادیه اروپا مساوی خواهد بود با ایجاد مانع بر سر راه فعالیت کارگران مهاجر در انگلستان که این مساله می‌تواند کارکرد بخش‌های مختلف ازجمله کشاورزی، هتلداری و یا ساخت‌وساز را با افت مواجه کند
- کاهش دستمزدها در انگلستان ارتباط مستقیمی با ورود مهاجران ندارد
- در صورت برگزیت انگلیسی‌ها نیز فرصت اشتغال آزادانه در حوزه اتحادیه اروپا را از دست خواهند داد
- بخش‌های بهداشتی انگلیس که به‌شدت بر روی نیروی کار خارجی متکی است در صورت برگزیت دچار مشکل جدی خواهد شد
- توان علمی انگلیس پس از برگزیت به دلیل محدودیت ایجاد شده درحرکت آزادانه محققان و متخصصان، تنزل خواهد یافت ضمن اینکه انگلیس دیگر نمی‌تواند از بودجه علمی اتحادیه اروپا استفاده کند

موافقان:
- مهاجران ساختار اجتماعی و فرهنگی یکدست انگلستان را با خطر مواجه کرده‌اند
- ورود مهاجران و پناهجویان موقعیت اشتغال شهروندان انگلیسی را کاهش داده‌اند
- بحران‌های اقتصادی در دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برشمار مهاجران به انگلستان افزوده است و این تعداد ورود مهاجر، خیلی زیاد است
- اگر انگلستان از اتحادیه اروپا خارج شود می‌تواند مهاجرت را کنترل کند
- ممکن نیست بتوان عضو اتحادیه اروپا بود و مهاجرت را کنترل کرد
- اگر انگلستان کنترل کامل مرزهای خود را به دست بگیرد از میزان مهاجرت کاسته خواهد شد این کار، برای کارگران انگلیسی موقعیت‌های شغلی فراهم می‌کند و فشارِ روی بخش خدمات و هزینه‌های عمومی را کاهش می‌دهد
- برای کنترل مهاجران باید سیستم‌های مهاجرتی سخت‌گیرانه چون سیستم مهاجرتی استرالیا در انگلستان به اجرا گذاشته شود
- خدمات بهداشت ملی انگلیس ( ان اچ اس ) در صورت ماندن این کشور در اتحادیه اروپا با خطر خصوصی‌سازی و یا از بین رفتن مواجه خواهد شد


** حق عضویت در اتحادیه اروپا:
حق عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا ازجمله مباحث پرسروصدای مخالفان و موافقان برگزیت بوده هرچند آمارهایی که ارائه داده‌اند خصوصاً آمارهای طرفداران برگزیت به گفته کارشناسان و نهادهای بی‌طرف متناقض و گاهی اغراق‌شده هستند.

مخالفان برگزیت:
- حق عضویت این کشور در این اتحادیه 6.3 میلیارد پوند در سال است که معادل 17 میلیون پوند در هفته است که به ازای هر خانوار انگلیسی تنها 26 پنس می‌شود
- امتیاز دسترسی به بازار انحصاری اروپا، بسیار ارزشمندتر از بهای عضویت در این اتحادیه است
- بازگشت سرمایه‌ای که اتحادیه اروپا برای انگلستان ایجاد می‌کند نزدیک به 10 برابر حق عضویت این کشور است
- سهمِ کمک هر خانواده انگلیسی به اتحادیه اروپا برابر 340 پوند است، بااین‌حال، تجارت، سرمایه‌گذاری و قیمت‌های پایین‌تر که حاصل رابطه با اتحادیه اروپاست سالانه 3000 پوند به هر خانواده در این کشور کمک می‌کند

موافقان برگزیت:
- انگلیس درمجموع هفته‌ای 350 میلیون پوند به دلیل عضویت در اتحادیه اروپا ، به این اتحادیه می‌پردازد که در صورت خروج نیازی به پرداخت این پول ندارد
- بروکسل سالانه میلیاردها پوند از انگلستان دریافت می‌کند، پولی که می‌تواند برای اولویت‌های بهداشت، آموزش و پژوهش‌های علمی در انگلستان هزینه شود
- مقررات دست و پاگیر اتحادیه اروپا هر هفته 600 میلیون پوند برای انگلستان هزینه دارد
- در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، پارلمان این کشور نهاد اصلی تصمیم گیر در خصوص نحوه خرج دارایی‌های کشور خواهد بود

** گردشگری:
صنعت گردشگری بریتانیا تامین کننده قسمت قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی این کشور است. حجم اشتغال‌زایی این بخش به رقم 3 میلیون فرصت شغلی بالغ می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد 63 درصد گردشگرانی که به انگلستان می‌آیند از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند
مخالفان برگزیت:
- خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تاثیرات مخربی بر روی بخش گردشگری این کشور می گذارد.
- در صورت برگزیت گردشگران انگلیسی تمایل کمتری به سفر خواهند داشت
- برگزیت مساوی خواهد بود با افت ارزش پوند در برابر دلار آمریکا و یورو، این روند به ضرر گردشگران انگلیسی و به نفع گردشگرانی خواهد بود که به این کشور سفر می‌کنند


** حاکمیت و امنیت ملی:
بحث حاکمیت و امنیت ملی از جمله موارد مورد بحث از سوی حامیان و مخالفان برگزیت است .
طرفداران برگزیت می گویند که بازگشت حق حاکمیت به پارلمان انگلیس اصلی ترین دستاورد خروج این کشور از اتحادیه اروپاست، این در حالی است که مخالفان خروج بر این باورند که در دنیای در هم تنیده امروز، به ویژه با توجه به چالش های تروریسم و افراط گرایی، استقلال طلبی و انزواگرایی جایگاهی ندارد.
طرفداران برگزیت می گویند مادامی که انگلیس عضو اتحادیه اروپا است حق حاکمیت کامل بر کشور را ندارد؛ با این حال دیوید کامرون می گوید که نفس برگزاری همه پرسی اوج حاکمیت لندن بر بروکسل است.
کامرون حس «استقلال» ناشی از خروج اتحادیه اروپا را «توهم» طرفداران برگزیت خوانده و می گوید که در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این کشور قدرت و نفوذ بین المللی اش را از دست خواهد داد.

مخالفان:
- انگلستان در بیرون از اتحادیه اروپا از صحنه جهانی برکنار می‌ماند و به‌ این‌ ترتیب نفوذ کمتری بر تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی و مسائلی نظیر مبارزه با تروریسم، تجارت و محیط‌زیست خواهد داشت
- بیرون رفتن از اتحادیه اروپا یک ریسکِ امنیتی است. همکاری با همسایگانِ اروپایی به لندن امکان می‌دهد با تهدیدها برخورد و امنیت خود را حفظ کند
- امنیت انگلیس در این اتحادیه به دلیل جدی بودن تهدیدات تروریستی که هم‌اینک شکلی فراملی یافته‌اند و سازمان‌های تبهکاری، بهتر تامین خواهد شد
- روند جهانی‌شدن را نمی‌توان به عقب برگرداند و تنها می‌شود آن را مدیریت کرد
- برگزیت سبب کاهش نفوذ انگلستان، تضعیف ناتو و کمک به دشمنان غرب می‌شود

موافقان برگزیت:
- ترک اتحادیه اروپا امکان کنترل بیشتر بر قوانین و مقررات را به انگلستان اعطا می‌کند
- ترک اتحادیه اروپا به نفوذ جهانی بیشتر انگلستان منجر می‌شود
- با برگزیت می‌توان سرنوشت را مجددا به دست گرفت، که می‌شود مجددا بر امور مسلط شد و حاکمیت ملی را برقرار کرد
- اگر انگلستان کار را به‌تنهایی ادامه بدهد صدای قویی‌تری خواهد داشت
- انگلستان بیرون از اتحادیه اروپا، همچنان بازیگر کلیدی ناتو باقی می‌ماند و کُرسی خود را در شورای امنیت نیز حفظ می‌کند
- بیرون رفتن از اتحادیه اروپا امنیت انگلستان را افزایش می‌دهد و کشور از بندِ «منشور حقوق بنیادین» اتحادیه اروپا که تعیین می‌کند پلیس و نیروهای امنیتی انگلستان چه اختیاراتی داشته باشند رها خواهد شد
- خروج از اتحادیه اروپا سبب می‌شود که انگلیس تعهدی در قبال ارتش اروپایی نداشته باشد
- ماندن در اتحادیه اروپا تردد تروریست‌ها را به انگلستان آسان می‌کند
- با برگزیت می‌توان مانع از دخالت دادگاه عدالت اروپا در امور وزارت کشور انگلیس شد که سعی می‌کند مظنونان تروریستی را از این کشور اخراج کند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین