کد خبر: ۳۷۶۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۳۳

عاقبت گرهارد شرودر در انتظار ژاک شیراک

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه فیگارو امروز در گزارشی اعلام کردند که ژوسپن از حزب سوسیالیست رسما خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری 2007 این کشور معرفی کند و این اقدام وی در شرایطی که کارشناسان سیاسی معتقد بودند که فرانسه در سال 2006 میلادی علیرغم سال گذشته، شرایط مناسب سیاسی خواهد داشت و با توجه به سیاست های اعلام شده از سوی ژاک شیراک در نطق آغاز سال نو میلادی، تحولی در پاریس مشاهده نخواهد شد، موج جدیدی از سوالات را به وجود خواهد آورد.
ژوسپن به عنوان چهره برگزیده سوسیالیست های سنت گرا اروپا با سابقه چندین سال نخست وزیری فرانسه، در دوره دوم ریاست جمهوری شیراک در سال 2002 به رقابت با وی پرداخت و از شیراک شکست خورد و در دور دوم برای پیشگیری از پیروزی« ژان ماری لوپن» نامزد راستگرای افراطی از هواداران خود خواست تا برای جلوگیری از پیروزی افراطیون راست گرا، به رقیب دیرینه و رئیس کشورش در زمان نخست وزیری، ژاک شیراک، رای دهند.
در نتیجه می توان گفت که سال جدید میلادی با توجه به رقابت چند شخصیت برجسته در این کشور برای فرانسه بسیار متشنج خواهد بود.
ژاک شیراک رئیس جمهوری فعلی فرانسه به دلیل بیماری و کاهش محبوبیتش در بین مردم این کشور و سران اتحادیه اروپا بعید به نظر می رسد که دوباره در انتخابات این کشور شرکت کنند. از همین رو پس از آشوب های در ماه های آخر سال گذشته میلادی در فرانسه، وی با تفویض اختیار به دو مینک دو یلپن، نخست وزیر فرانسه، سعی کرد، وی را غیر مستقیم به عنوان جانشینی برای خودش به هواداران حزب جمهوری خواه این کشور معرفی کند.
بهر حال عده ای دیگر از کارشناسان سیاسی معتقدند که به رغم تمامی اتفاقات نا خوشایند برای ژاک شیراک طی سال های گذشته از جمله رای منفی مردم این کشور به قانون اساسی اروپا شکست خوردن از تونی بلر در جریان برگزاری المپیک در فرانسه، عدم توانایی شیراک در حفظ حق کشاورزان این کشور در خصوص رایانه های پرداختی اتحادیه اروپا هنوز این احتمال وجود دارد که ژاک شیراک، مجددا برای حفظ کرسی ریاست جمهوری خود در انتخابات شرکت کند.
ولی به هر حال تحلیلگران بر این باورند که شیراک حتی در صورت شرکت و پیروزی در این انتخابات باید بزودی از صحنه سیاسی این کشور کنار رود، چون نه تنها وی از نظر سنی قادر به انجام ماموریت هایش نیست بلکه سران اتحادیه اروپا نیز دیگر به او به چشم یک مهره ای قوی نمی نگرند.
از سوی دیگر نیکلاسارکوزی، وزیر کشور فعلی فرانسه که از آشوب های اخیر این کشور در نهایت استفاده را کرد و در بین مردم فرانسه به خاطر موفقیت هایش بسیار محبوب است و رقیب جدی دویلپن و شیراک محسوب می شود.
سارکوزی رهبری محافظه کاران فرانسه و دویلپن از هم اکنون با تخریب چهره ای دیگری درصدد جلب آرای مردم فرانسه هستند و برای رسیدن به این اهداف از تمامی ترفندهای سیاسی استفاده می کنند.
تحلیلگران سیاسی معتقدند که به رغم تمامی تلاش های ژاک شیراک در خصوص کسب کرسی ریاست جمهوری فرانسه توسط دویلپن، سارکوزی پیروزی انتخابات 2007 خواهد بود و مردم فرانسه که اکنون به شدت خواهان تغییرات سیاسی و اجتماعی هستند مانند آلمانی ها که از آنجلا مرکل حمایت کردند و شرودر را علیرغم تمامی موفقیت هایش کنار گذاشتند؛ با نادیه گرفتن ریاست سیزده سالی شیراک و موفقیت های اقتصادی وی، سار کوزی را بر مسند ریاست جمهوری این کشور بنشانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین