کد خبر: ۳۷۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۹:۵۹

راه کارهای مقابله با یک ایران هسته ای

آفتاب‌‌نیوز : دنیشاو میستری استادیار علوم سیاسی در دانشگاه سین سینتی و نویسنده کتاب عدم تکثیر، می نویسد:
چندین راه وجود دارد تا در عین حال که توانایی های ایران در ساخت سلاح هسته ای محدود می شود، این کشور بتواند غنی سازی اورانیوم را هم داشته باشد:
1- تهران بتواند تأسیسات غنی سازی کوچکی شامل چند صد سانتریفوژ داشته باشد. این تأسیسات می تواند هم در خارج از مرزها و یا در خود ایران و با حضور شرکای بین المللی فعالیت داشته باشد. به این ترتیب تهران نمی تواند چند هزار سانتریفوژ برای اجرای برنامه تسلیحات هسته ای در اختیار داشته باشد.
2- تهران به مدت 5 تا 10 سال برنامه غنی سازی اش را محدود کند، در کنار آن یک سیستم بین المللی عرضه سوخت ایجاد شود. پس از آن ایران می تواند (با اطمینان از عملکرد این سیستم) به طور دائم توانایی غنی سازی اش را متوقف کند و نیازهایش را از این کنسرسیوم های چند جانبه تامین کند.
3- ایران از ساخت و آزمایش موشکهای جدید دست بردارد، در عین حال غنی سازی محدود را دنبال کند. به این ترتیب بدون سیستم پرتاب کننده موشک برنامه هسته ای ایران تهدید کمتری به دنبال خواهد داشت.
ویلیام اس. کسلی در جواب این نوشته شما که گفته بودید هنوز هیچ کس با هیچ روشی نتوانسته ایران را از برنامه هسته ای اش منصرف کند می گوید ایران در درجه اول برای مخالفت و مقابله با آمریکا قصد ساخت بمب اتم را دارد.
با مشاهده آنچه که در عراق اتفاق افتاد و با شنیدن تئوری «محور شرارت» رهبران نظامی ایران فهمیدند که تنها یک بمب هسته ای می تواند به آنها در مقابل آمریکا قدرت بازدارندگی بدهد.
تا زمانی که ما از روبرو شدن با این واقعیت اساسی امتناع کنیم، تلاشهایمان در منصرف کردن ایران بی نتیجه خواهد بود. تنها راه برای آرام کردن یا متوقف کردن جریان پیش آمده این است که آمریکا با ایران قرارداد عدم تهاجم امضا کند و توانایی ایران در تعیین سرنوشتش را بپذیرد.
رول، آر. سایویز محقق مرکز مطالعات روسیه ریو راسیای داویز (Davis) نیز می گوید همانطور که توماس ال فریدمن می گوید روسیه نقش مهمی در مهار بلند پروازیهای هسته ای ایران دارد. بدون شک، تاکنون روسیه بازی محافظه کارانه ای را در پیش گرفته است. از یک سو از ایران می خواهد تعهدات بین المللی اش را رعایت کند، از سوی دیگر در ساخت نیروگاه بوشهر به ایران کمک می کند و معامله تسلیحاتی با ایران انجام می دهد.
رژیم جدید ایران بیش از پیش استراتژی روسیه را نامطلوب و سست بنیاد جلوه داده است. رییس جمهور ایران زمانی خواستار نابودی اسرائیل و محو آن از نقشه جغرافیایی شد که وزیر خارجه روسیه در اورشلیم به سر می برد. از سرگیری تحقیقات سوخت هسته ای از سوی ایران ادعای روسیه مبنی بر این که تهران قصد ساخت سلاح هسته ای ندارد را بی اعتبار ساخت.
سیاست خارجی روسیه (در مقابل ایران) بیشتر با هدف کسب منافع اقتصادی کوتاه مدت و نه منافع استراتژیک بلند مدت طراحی شده است. از این رو آمریکا و اتحادیه اروپا باید ولادیمیر پوتین را متقاعد کنند که از دست دادن میلیون دلار ارزش آن را دارد که در مقابل از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته جلو گیری به عمل آورد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین