کد خبر: ۳۸۱۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸

ناصری: دست یابی به دستاوردهای برجام در گرو عزمی فرا دولتی است

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت: دستیابی به دستاورد های برجام مشابه روند مذاکرات و رفع تحریم ها، نیازمند یک عزم فرا دولتی و حاکمیتی است و آینده برجام در گرو این امر است.
آفتاب‌‌نیوز :
عبدالله ناصری به مناسبت یک سالگی برجام  با بیان این که یکی از بزرگترین دستاردهای کوتاه مدت برجام، تقویت فضای روحی و امنیتی جامعه بود، گفت: جامعه ای که قریب  یک دهه نگران تهدید ها و سایه جنگ بود و احساس  می کرد هر لحظه ممکن است که ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل حملاتی بر علیه کشورش صورت گیرد، با برجام این فشارها از روی آن برداشته شد که این امر دستاورد بزرگی از لحاظ روحی و امنیتی برای جامعه ما بود که ما در این یک سال آثار آن را دیدیم.

وی با اشاره به انتظاراتی که در چهارچوب اقتصادی برجام در جامعه  شکل گرفت، افزود: از آنجایی که تحریم ها آسیب بسیار سنگینی را به کشور تحمیل کرده بود و مردم می خواستند هر چه زودتر از این مخمصه نجات پیدا کنند، از نظر اقتصادی این انتظار به وجود آمد که برجام باید تاثیرات اقتصادی کوتاه مدتی را نیز برای کشور داشته باشد.

ناصری شکل گیری این انتظار را ناشی از اشتباه دولت دانست و خاطرنشان کرد: دولت نتوانست هماهنگ  با روند مذاکرات، ساختار پیچیده تحریم ها و برجام را برای مردم توضیح دهد و به جامعه بقبولاند که اساساً دستاورد اقتصادی برجام دستاورد کوتاه مدتی نیست و نباید انتظار تحول زود هنگامی را در عرصه اقتصادی  داشت .

مدیرعامل ایرنا در دولت اصلاحات افزود: لذا از این جهت دولت ضعف عمده ای داشت و رقیب هم که منافع جناحی خود را بر منافع ملی ترجیح می داد با توجه به قدرت رسانه ای که در اختیار داشت این محور را در جامع القاء کرد که برجام باید بلافاصله دستاوردهای اقتصادی بسیار ملموسی داشته باشد؛ در صورتی که برای هر اقتصاددان و سیاستمداری روشن است که پیچیدگی ذاتی نظام تحریم اجازه دستاورد های کوتاه مدت اقتصادی را نمی دهد، بلکه نتایج آن در دراز مدت و حداقل در میان مدت قابل لمس خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: حتی این تاثیرات بلند مدت نیز منوط  به عوامل و عناصر دیگری است، به این معنا که بعد از برجام اتفاقاتی خارج از اراده دولت، دستگاه دیپلماسی و قوه مجریه  که باعث حساس شدن جامعه بین المللی نسبت به کشور و قدرت سیاسی حاکم شود، صورت نگیرد.

وی همچنین در خصوص آینده برجام و تاثیرات بلند مدت آن توضیح داد: همان گونه که گفتم دستاورد روحی و روانی برجام دست آورد کوتاه مدت و با ارزش برجام بود، اما دستاورد میان مدت و طولانی مدت برجام اقتصادی و حتی فرهنگی است. ما در بخش اقتصادی نیازمند سرمایه گذاران خارجی هستیم که با احساس امنیت در کشور سرمایه گذاری کنند.

ناصری اضافه کرد: در بخش فرهنگی نیز به عنوان مثال در توریسم که می تواند به خوبی یکی از دستاورد های فرهنگی برجام تلقی شود، ما نیازمند تصمیمات فرا دولتی هستیم. البته از لحاظ کمّی طبق گزارش های سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ما دستاورد هایی را در این زمینه در همین مدت کوتاه داشته ایم و اقبال جامعه جهانی به سفر به ایران بیشتر شده است، اما موقعیت تاریخی و تمدنی ایران ظرفیت های بیش از این ها را برای جذب توریسم دارد، که این قضیه متضمن یک عزم کیفیتی و تصمیم درست است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر بخواهم در یک کلام بگویم، دست آورد های برجام مشابه خود روند مذاکرات و رفع تحریم ها، نیازمند یک عزم فرا دولتی و حاکمیتی است و آینده برجام در گرو این امر است.

وی همچنین با بیان این که متأسفانه علی رغم موفقیت هایی که دولت در مقابل سنگ اندازی ها جریان تندرو و افراطی  مخصوصاً در به تصویب رساندن برجام در مجلس نهم داشت،تصریح کرد: اما انتظارات و دستاورد های واقعی برجام برای جامعه عمومی ما (غیر از نخبگان جامعه که اهمیت و ارزش برجام را درک می کنند) به صورت ملموس جا نیفتاده است. این هم به خاطر اشکال و ضعفی است  که دولت در حوزه اطلاع رسانی و افکار سازی دارد.

ناصری ادامه داد: دولت می توانست پا به پای مذاکرات موفقی که داشت، واقعیت پیچیدگی تحریم ها را برای مردم روشن و در این زمینه بسترسازی کند و به مردم توضیح دهد که دستاورد های اقتصادی برجام، دست آوردهای کوتاه مدتی نخواهد بود تا انتظار کاذب در جامعه ایجاد نشود. در حالت عادی و در حالت خوشبینانه  شاید در دولت دوم آقای روحانی نتایج رفع تحریم ها و برجام را دید.
عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان همچنبن در پاسخ به این پرسش که اگر برجام نبود در حال حاضر شرایط کشور به چه شکلی بود؟ گفت: واقعیت این است که ما در دولت گذشته درگیر ساختارهای پیچیده تحریم بودیم، به طوری که دولت برای این که بتواند چرخ زندگی مردم را بچرخاند و صنعت خود را زنده نگاه دارد، در دوران تحریم هزینه های غیر قابل تصوری را افزون بر هزینه های متعارف، بر سرمایه ملی کشور تحمیل کرد.

وی افزود: ما در آن دوران در خیلی موارد به خاطر تأمین نیازهایمان مجبور بودیم با دور زدن تحریم ها و یا سپردن سرمایه کشور به دست واسطه ها، هزینه های چندین برابر قیمت های معمول جهانی را برای کالاهای مختلف بپردازیم. طبق آمار، ما قریب به یک سوم در آمد حاصل از فروش نفت که در این دوران بسیار بالا نیز بود را خرج هزینه ها اضافه ناشی از تحریم ها می کردیم.

ناصری در پایان تاکید کرد: باور من این است که اگر برجام اتفاق نمی افتاد اجماع جامعه جهانی شرایط بسیار سخت تری را برای جامعه ایران و دولت جدید به وجود می آورد و لذا قطعا در حال حاضر شرایط  ما شرایط سخت تر و پیچیده تری بود. 

منبع: جماران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین