کد خبر: ۳۸۲۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲

لاریجانی: شیوه ایراد شورای نگهبان به لایحه احکام دائمی درست نیست

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم اصفهان درباره بازگرداندن احکام دائمی توسط شورای نگهبان به مجلس اظهار داشت: به نظر من شیوه ایراد شورای نگهبان به احکام دائمی درست نیست.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی لاریجانی در جلسه علنی روز یکشنبه این سخنان را در پاسخ به تذکر حمیدرضا فولادگر مطرح کرد.

فولادگر در تذکر اصل 74 و 75 قانون اساسی اظهار داشت: ایراد شورای نگهبان به لایحه احکام دائمی براساس اصل 75 قانون اساسی است و کمیسیون برنامه و بودجه نیز این ایراد را رفع نکرده است، چون حجم این لایحه کاهش نیافته بلکه در هم ادغام شده است.
لاریجانی در پاسخ به تذکر فولادگر گفت: شورای نگهبان متاسفانه در ایرادش به این لایحه گفته است که اول باید اصل 75 قانون اساسی رفع شود، بعد ایرادات دیگر دیگر برطرف شود.

وی ادامه داد: شورای نگهبان باید جزء به جزء ایرادات خود را مطرح کند نه بصورت کلی. براین اساس، ممکن است پس از رفع ایراد اصل 75 توسط مجلس درباره لایحه احکام دائمی و بازگشت آن به شورای نگهبان، دوباره این شورا ایرادات دیگری را مطرح کند.
رئیس مجلس خاطر نشان کرد: اینکه شورای نگهبان اول ایراد اصل 75 را مطرح می کند، از نظر من درست نیست و احتمالا درباره این موضوع یک رفت و برگشتی وجود خواهد داشت.

**تصویب ماده الحاقی 74
قاضی زاده هاشمی در ابتدای بررسی این لایحه اظهار داشت: چون در حال اجرای برنامه 5 سال پنجم هستیم باید ماده الحاقی 74 که در ابتدای این لایحه آمده است را اول به تصویب برسانیم.
لاریجانی نیز گفت: به دلیل اینکه این لایحه بعد از انقضای لایحه برنامه پنجم توسعه اجرایی می شود باید ماده الحاقی 74 که درباره این موضوع است، اول به تصویب نمایندگان برسد.
سپس لاریجانی این ماده را به رای نمایندگان گذاشت که نمایندگان به آن موافقت کردند.

**تشخیص متفاوت هیات رئیسه مجلس نهم و دهم
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس نیز در تذکر ماده 43 آیین نامه داخلی اظهار داشت: معمولا این لوایح پس از تشکیل و بررسی در کمیسیون های مشترک به صحن ارجاع می شود ولی برای بررسی ایرادات شورای نگهبان، کمیسیون تخصصی تشکیل نشده و ایراد به آن وجود دارد.
لاریجانی در پاسخ به تذکر پورابراهیمی اظهار داشت: در مجلس قبل تشخیص هیات رییسه این بود که کمیسیون مشترک تشکیل شود اما در مجلس جدید تشخیص هیات رییسه این است کمیسیون مشترک تشکیل نشود.

**حجم زیاد بندها، ایراد شورای نگهبان
محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس اظهار کرد: مشخص نیست این لایحه ماهیت دائمی دارد و یا ماهیت برنامه ای و موقتی. اگر این احکام دائمی است باید شکل قوانین دائمی باشد و ما نمی توانیم یک بام و دو هوا عمل کنیم. اما اگر برنامه است، باید موقتی باشد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز برنامه پنجم توسعه حاکم است مواد این احکام باید با دو سوم رای نمایندگان به تصویب برسد.
ابطحی با بیان اینکه شورای نگهبان ایرادات ماهوی به این لایحه گرفته اضافه کرد: ایرادات شورای نگهبان صرفا جنبه شکلی ندارد لذا دستور بدهید این لایحه به کمیسیون مسترد شود.
وی تصریح کرد: چطور احکام دائمی پراکنده در قوانین مختلف که ممکن است با هم تضاد داشته باشند را در یک لایحه گنجاندند؟
علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: شورای نگهبان اشکالی به این لایحه گرفته که حجم بندهای آن زیاد است و وقتی ایراد دیگری نگرفته چه چیزی را باید بررسی کند؟
رئیس مجلس اضافه کرد: با توجه به این که این احکام در برنامه های مختلف تکرار می شد، قرار شد یک بار به تصویب برسد که در برنامه های توسعه تکرار نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین