کد خبر: ۳۸۵۷۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰

امام جمعه اصفهان: همه مردم سیدحسن خمینی را دوست دارند

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه "عملکرد سیدحسن خمینی، خارج از عملکرد و چارچوب نظام نبوده است"، گفت: او زمامدار بیت امام(ره) است و همان‌گونه که همه مردم او را دوست دارند، جناح‌های مختلف سیاسی یا مسئولان نظام هم نباید او را مورد تخریب و طعنه قرار دهند.
آفتاب‌‌نیوز : روزنامه «وقایع اتفاقیه» آورده است: از حجت‌الاسلام حسن خمینی به‌عنوان یادگار امام یاد می‌شود. او تولیت بیت امام(ره) را بر عهده دارد؛ یادگاری از مرحوم سیداحمد خمینی و محوری‌ترین چهره بیت امام(ره) است.

شخصیتی که علاوه بر این تولیت، در سال‌های اخیر بارها از او به‌عنوان فردی تأثیرگذار در عرصه سیاسی نام برده شده است. هرچند بسیاری از چهره‌های عمدتاً اصول‌گرا از احتمال حضور او در انتخابات‌ مختلف استقبال نکردند و کار به‌جایی رسید که بعد از ثبت‌نام او برای انتخابات پنجمین مجلس خبرگان رهبری، صلاحیت او تأیید نشد.

 چهره‌هایی که چند سالی است به‌ویژه بعد از سال 88، روابط صمیمانه سیدحسن و دیگر نوه‌های امام با آیت‌الله هاشمی و اصلاح‌طلبان را همواره مورد انتقاد قرار داده‌اند و دامنه این انتقادها بیشتر از آنکه دامن یاسر و علی خمینی، برادران سیدحسن را گرفته باشد، متوجه سیدحسن خمینی، زهرا و نعیمه اشراقی، نوه‌های دختری امام بوده است.

اواخر خرداد سال پیش بود که با وجود آنکه خود آیت‌الله مصباح تا به‌حال وارد منازعه مستقیم با خاندان امام(ره) نشده بود با اشاره به حوادث صدر اسلام، گفت: «آن زمان برخی بستگان پیامبر، عامل انحراف بودند و رفوزه شدند و اکنون برخی بستگان امام». به‌خاطر همین اظهارات او بود که رسانه‌های اصلاح‌طلب نوشتند که این‌گونه سخنان درباره بیت امام(ره) نه‌تنها از سوی مصباح‌یزدی بی‌سابقه است بلکه بزرگ‌ترین منتقدان بیت امام(ره) هم تاکنون این‌قدر واضح به بازماندگان رهبر فقید انقلاب نتاخته‌اند.

اما بعد از رد صلاحیت سیدحسن خمینی برای انتخابات خبرگان رهبری، منتقدان باز هم دست از انتقاد علیه او برنداشتند و کار را به‌جایی رساندند که سیدعلی خمینی، دو روز پیش در مراسمی که از سوی امام‌جمعه شهر قائمشهر ترتیب داده شده بود، زبان به گلایه گشود؛ اما این گلایه‌ها دلیل داشت. وقتی امام‌جمعه این شهر در این مراسم پشت تریبون رفت تا به‌رسم آداب، میهمان را معرفی کرده و برای سخنرانی دعوت کند، کلمات و واژگانی به‌گوش رسید که اوج حیرت حاضران را به‌دنبال داشت.

او سخنانی را ایراد کرد که بخش‌هایی از آن انتقاداتی تند و تیز و خارج از چارچوب از بیت امام(ره) و یادگار امام سیدحسن خمینی را شامل می‌شد که ابهام در نیت برگزارکنندگان این جلسه را تشدید کرد. به‌خاطر همین هم سیدعلی خمینی با بیان اینکه عده‌ای در داخل و خارج می‌خواهند بین سیدحسن آقا و رهبری اختلاف بیندازند، ماجرای رد صلاحیت او را به‌میان کشید و تأکید کرد که این رد صلاحیت به‌خاطر شرکت نکردن سیدحسن خمینی در امتحان نبوده و دلایل دیگری داشته است.

این واکنش‌ها در مقابل منتقدان سیدحسن خمینی و بیت امام(ره)، دو سال پیش هم در پی به‌هم‌زدن سخنرانی سیدحسن خمینی در دانشگاه بروجرد هم شنیده شد؛ حرکت‌هایی که حتی پس از انتخابات مجلس خبرگان رهبری، همچنان ادامه داشته و آن‌طور که به‌نظر می‌رسد یک هدف هم بیشتر ندارد: «تنزل دادن جایگاه سیدحسن خمینی و بیت امام(ره) در میان مردم!»

محمدتقی رهبر، امام‌جمعه سابق اصفهان، با بیان اینکه معتقدم که حرمت بیت امام باید حفظ شود، به «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: به‌هرحال احترام به بیت امام(ره) برای همه مردم، رسانه‌ها و مطبوعات، علما و... واجب است؛ مگر اینکه یک تخلف آشکار از سوی بیت امام(ره) صورت بگیرد؛ در آن زمان است که می‌توان نسبت به این تخلف حرف زد. گرچه در آن‌صورت هم مراجعی برای رسیدگی به‌این تخلفات وجود دارند، اما آنچه بر همگان مسلم است این است که ما تا به‌حال نه تخلفی از سوی بیت امام(ره) دیده‌ایم و نه سخن خلافی از سوی این بیت که قابل پیگیری باشد، مشاهده نشده است.

اعتقاد من این است که حفظ حرمت بیت امام(ره) بر همه لازم است و تخریب این بیت به‌ضرر نظام و شرع مقدس است؛ بنابراین هیچ دلیلی ندارد که نسبت‌به بیت محترم امام(ره) تخریب صورت بگیرد. من به‌عنوان کسی که قبلا امام‌جمعه بوده‌ام، هر حرفی که داشته‌ام، گفته‌ام اما همیشه احترام به بیت امام(ره) را بر خود لازم و فرض می‌دانستم.»

او با بیان اینکه رد صلاحیتی که برای سیدحسن خمینی اتفاق افتاد در حوزه شورای نگهبان می‌گنجد و نمی‌توان از سوی شورای نگهبان سخن گفت، ادامه می‌دهد: «خود بنده از کسانی بودم که برای انتخابات مجلس خبرگان اخیر ثبت‌نام کردم اما چون حاضر نشدم که به جلسه امتحان بروم، تأیید صلاحیت نشدم. آقای سیدحسن خمینی هم نخواستند که در امتحان ورودی مجلس خبرگان شرکت کنند و ایشان را هم رد صلاحیت کردند و به‌نظر می‌رسد که به‌همین دلیل هم رد صلاحیت شدند.»

محمدتقی رهبر ادامه می‌دهد: «عملکرد سیدحسن خمینی، خارج از عملکرد و چارچوب نظام نبوده است. او نوه امام است و سال‌ها است که مشغول تحصیل و تدریس است و دائما خدمت رهبر انقلاب رسیده است. ما نباید بی‌خود و بی‌جهت افراد را از جرگه انقلاب و نظام خارج کنیم.

چهره‌هایی که در بیت امام(ره) هستند، محترم هستند؛ بنابراین نمی‌توانیم با انتقادهای گاه‌وبیگاه و حرف‌هایی‌که هیچ پایه و اساسی ندارند، سعی کنیم که چهره او را در بین مردم و مسئولان نظام خراب کنیم. او زمامدار بیت امام(ره) است و همان‌گونه که همه مردم او را دوست دارند، جناح‌های مختلف سیاسی یا مسئولان نظام هم نباید او را مورد تخریب و طعنه قرار دهند.»

برخورد با سیدحسن خمینی، صرفا سیاسی است

محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، یکی دیگر از کسانی است که جریان‌سازی علیه بیت امام(ره) را کار معاندین نظام می‌داند. او در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» با بیان اینکه آنچه مشخص است این است که تخریب بیت امام(ره) از جای خاصی هدایت می‌شود، می‌گوید: «امام‌جمعه یک شهر، چندان جرأت ندارد که بیت امام(ره) را تخریب کند. یک وقتی هست که انسان نسبت به انسان دیگر نقدی علمی می‌کند که مورد قبول است، حتی طبق آنچه قانون اساسی به ما اجازه داده است، نقد سیاسی اشخاص هم مورد پذیرش است اما این موضوع که ما در جایگاه امام‌جمعه یک شهر از کسی مانند سیدعلی خمینی دعوت کنیم و سیدحسن خمینی و بیت امام(ره) را مورد طعن و تخریب قرار دهیم به‌هیچ‌وجه پسندیده نیست و یک برخورد سیاسی صرف است.»

او ادامه می‌دهد: «متأسفانه در دو تا سه سال اخیر، روند تخریب بیت امام(ره) رواج پیدا کرده است و نمی‌دانم که از کجا هم خط‌دهی می‌شود. بیت امام(ره)، به‌ویژه سیدحسن خمینی در بین مردم محبوبیت دارد و وارث بیت امام(ره) است. او صلاحیت فقهی و علمی دارد و شخصیت او در بین مردم کشور جا افتاده است. اینکه کسی مانند امام‌جمعه قائم‌شهر در تریبونی بخواهد سیدحسن خمینی را تخریب کند، مانند کسی است که به شیشه‌ای سنگ بزند و نمی‌دانم چه کسی باید جلوی این مسائل و تخریب‌ها را بگیرد.»

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه آنچه معلوم است این است که چنین تخریب‌هایی درباره بیت امام(ره) نمی‌تواند از سوی یک شخص صورت بگیرد و مشخص است که پای یک جریان خاصی درباره این موضوع در میان است، ادامه می‌دهد: «این جریان، جریانی است که جرأت این کارها را دارد. این جریان جریانی است که به بیت امام(ره) هم رحم نمی‌کند.

در صدر اسلام هم این‌گونه بود که اگر منافقین نقدی به پیامبر(ص) داشتند و جرأتش را نداشتند به حضرت علی(ع) حمله می‌کردند. این جریانی هم که الان به خانواده امام حمله می‌کند، جریانی است که می‌خواهد به خود امام(ره) و انقلاب حمله کند و جرأتش را ندارد و از این راه وارد شده است. آن امام‌جمعه‌ای هم که این کار را می‌کند، خودش نمی‌داند که دارد در راه دشمنان انقلاب قدم برمی‌دارد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین