کد خبر: ۳۸۷۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹

معروف‌ترین کشتی‌های «ال‌.ان‌.جی‌»سوز دنیا +عکس

با رسیدن به این واقعیت که سوخت «ال‌ان‌جی» آینده صنعت دریایی را رقم خواهد زد، برخی شرکت‌های کشتی‌ساز تولیدات خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند و برخی دیگر نیز دنبال تولیداتی مشابه هستند.
آفتاب‌‌نیوز : «ال‌ان‌جی» که به عنوان سوخت آینده شناخته می‌شود، این روزها در حال دستیابی به جایگاهی مناسب در صنعت دریایی است. مطالعات نشان داده‌اند که «ال‌ان‌جی»، تولید آلودگی‌های ناشی از اکسید نیتروژن (NOX) را تا 90 درصد کاهش می‌دهد، در حالی که گوگرد اکسید (SOX) و گازهای گلخانه‌ای بسیار ناچیزی تولید می‌کند.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، موتورهای «ال‌ان‌جی» نیز انتشار گاز دی‌اکسید‌کربن (CO2) را در مقایسه با انواع دیگر موتورها ازجمله دیزلی و سوخت سنگین، 25 تا 30 درصد کاهش می‌دهد. با رسیدن به این واقعیت که سوخت «ال‌ان‌جی» آینده صنعت دریایی را رقم خواهد زد، برخی شرکت‌های کشتی‌ساز تولیدات خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند و برخی دیگر نیز دنبال تولیداتی مشابه هستند. در این مطلب قصد داریم به بررسی 10 مدل از این تولیدات قابل‌توجه بپردازیم.

کرئول اسپریت - کارآمدترین کشتی «ال‌ان‌جی» سوز

معروف‌ترین کشتی‌های «ال‌.ان‌.جی‌»سوز دنیا (+عکس)

«کرئول اسپریت» از سری  شرکت کشتی‌سازی «تیکِی»، نخستین کشتی گازسوزی است که از سیستم کنترلی تمام‌الکترونیک بهره می‌برد. این کشتی که از موتورهای جدید شرکت «مان» بهره می‌برد، در مقایسه با موتورهای دیزلی دوگانه‌سوز الکتریکی که روزانه 125 تا 130 تن سوخت می‌سوزانند، تنها 100 تن سوخت مصرف می‌کند.

به غیر از موتور، کاهش تعداد سیلندرهایی که نیاز به تعمیر دارند، کاهش سیستم‌های پیچیده الکتریکی و معرفی یک سیستم استاندارد جدید که موجب افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها شده است، این کشتی را تبدیل به کارآمدترین و هم‌چنین، مقرون به‌صرفه‌ترین کشتی «ال‌ان‌جی» دنیا کرده است. این کشتی به‌زودی به آب انداخته خواهد شد.

آیلا بلا - نخستین کشتی کانتینری «ال‌ان‌جی» سوز

معروف‌ترین کشتی‌های «ال‌.ان‌.جی‌»سوز دنیا (+عکس)

این کشتی که متعلق به دو شرکت «توته» و «نسکو» است، به عنوان نخستین کشتی کانتینری «ال‌ان‌جی» و همچنین بزرگ‌ترین کشتی حمل بار خشک «ال‌ان‌جی» دنیا شناخته می‌شود. این کشتی که ساخته شرکت‌های کشتی‌سازی دوو و مهندسی دریایی «دی‌اس‌ام‌ای» است، برای نخستین‌بار در دنیا از موتورهای دوقلوی کم‌سرعت «ال‌ان‌جی» شرکت «مان» بهره می‌برد.

این موتور به طور چشمگیری خروجی‌های اکسید نیتروژن را تا 98 درصد، گوگرد اکسید را تا 97 درصد و دی‌اکسیدکربن را تا 72 درصد کاهش داده است تا این کشتی در میان هم‌رده‌های خود به عنوان بزرگ‌ترین دوست‌دار محیط زیست شناخته شود.

نخستین کشتی‌های تفریحی «ال‌ان‌جی» سوز

معروف‌ترین کشتی‌های «ال‌.ان‌.جی‌»سوز دنیا (+عکس)

شرکت کشتیرانی کارنیوال 4 فروند کشتی تفریحی «ال‌ان‌جی» سوز سفارش داده که 2 فروند از آن قرار است به ناوگان سری «آیدا» این شرکت افزوده شود. این 4 کشتی از طراحی انقلابی و دوست‌دار محیط‌زیست بهره خواهند برد. این کشتی‌ها، نخستین کشتی‌هایی خواهند بود که به وسیله گاز مایع طبیعی، پاکیزه‌ترین سوخت فسیلی موجود روی زمین، به رفت‌و‌آمد می‌پردازند.

بنا بر ادعای شرکت کارنیوال، این کشتی‌ها قادرند از 6 هزار و 600 مهمان پذیرایی و 180 هزار تن بار حمل کنند. این کشتی، نخستین کشتی است که از سوخت گاز مایع جهت را‌ه اندازی و حرکت موتورهای هیبرید دوقلو، هم در بندر و هم در دریا بهره می‌برد. سوخت «ال‌ان‌جی» 100 درصد انرژی مورد نیاز این کشتی در دریا را تامین خواهد کرد.

بزرگ‌ترین کشتی رو - رو «ال‌ان‌جی» سوز

معروف‌ترین کشتی‌های «ال‌.ان‌.جی‌»سوز دنیا (+عکس)

بزرگ‌ترین کشتی رو - رو «ال‌ان‌جی»‌سوز دنیا به سفارش یک شرکت کشتیرانی استرالیایی در آلمان مراحل ساخت خود را طی می‌کند. این کشتی که 181 متر طول دارد، نخستین کشتی رو - رو «ال‌ان‌جی»‌سوز خواهد بود. این کشتی دارای دسترسی‌های مناسبی از جمله 2 در مخصوص بارگیری و تخلیه خودرو، 2 در مخصوص ورود و خروج خدمه و بار و همچنین کاورهای آن است. بنابر ادعای شرکت سازنده، این کشتی قابلیت حمل کانتینر، تریلر، اتومبیل و محموله‌های خطرناک را داراست.

بزرگ‌ترین کشتی یدک‌کش «ال‌ان‌جی» سوز

معروف‌ترین کشتی‌های «ال‌.ان‌.جی‌»سوز دنیا (+عکس)

«رم ایر»، بزرگ‌ترین کشتی «ال‌ان‌جی» سوز دنیا توسط شرکت «کلون» ساخته شده و هم اکنون در اختیار کشتیرانی «رموی» است. این کشتی که توسط شرکت «وارتسیلا» طراحی شده است، حدود 92.5 متر طول و 20 متر عرض دارد. این کشتی که 1080 متر مکعب ظرفیت دارد، بزرگ‌ترین کشتی دوست‌دار محیط‌زیست لقب گرفته است. این کشتی هم اکنون در اجاره شرکت نفتی «استات‌اویل» قرار دارد.

نخستین حامل سیمان «ال‌ان‌جی» سوز

معروف‌ترین کشتی‌های «ال‌.ان‌.جی‌»سوز دنیا (+عکس)

نخستین حامل سیمان «ال‌ان‌جی» سوز دنیا توسط شرکت کشتی‌سازی «فروس اسمیت» ساخته خواهد شد. این کشتی از یک سیستم کاملا اتوماتیک برای بارگیری و تخلیه سیمان استفاده خواهد کرد. این پروسه به روش روان‌سازی سیمان با استفاده از هوای فشرده انجام خواهد شد.

این سیستم روان‌سازی به‌خصوص، در کنار محفظه‌هایی که سیمان را به صورت تراز درون خود نگهداری می‌کنند، شرایطی را پدید می‌آورند تا سیمان در کسری از ثانیه به لوله‌کشی‌های تعبیه‌شده برای تخلیه برسد.

این محفظه‌ها که شبیه تانکر هستند، مهر و موم شده و از نظر زیست‌محیطی کاملا ایمن هستند. با استفاده از این محفظه‌ها، امکان تخلیه سیمان در هر نوع شرایط آب‌و‌هوایی وجود دارد.

نخستین کشتی کانتینری رو-رو «ال‌ان‌جی» سوز    

معروف‌ترین کشتی‌های «ال‌.ان‌.جی‌»سوز دنیا (+عکس)

ساخت نخستین کشتی کانتینری رو- رو «ال‌ان‌جی» سوز از ماه اکتبر سال 2014 آغاز شد. طراحی منحصر به‌فرد این کشتی توسط شرکت «وارتسیلا» انجام شده است. این طراحی به شکلی انجام شده است که این کشتی بتواند حداکثر میزان کانتینرها را در خود جای دهد. این کشتی قابلیت حمل 2 هزار و 400 TEU بار و نزدیک به 400 وسیله نقلیه را به صورت همزمان داراست. موتورهای این کشتی در تمام مراحل حمل‌و‌نقل از سوخت مایع طبیعی (ال‌ان‌جی) بهره می‌برد.

بزرگ‌ترین کشتی حفاری نفتی «ال‌ان‌جی» سوز

معروف‌ترین کشتی‌های «ال‌.ان‌.جی‌»سوز دنیا (+عکس)

بزرگ‌ترین کشتی حفاری نفتی «ال‌ان‌جی»‌سوز توسط شرکت دوو در کشور کره‌جنوبی ساخته شده است. طرح اولیه، بررسی‌های فنی، بررسی‌های مهندسی و دیگر مراحل پژوهشی این کشتی حفاری توسط شرکت «دی‌اس‌ام‌ای» انجام شده است.

شلده ریور؛ بزرگ‌ترین کشتی لایروبی «ال‌ان‌جی» سوز

معروف‌ترین کشتی‌های «ال‌.ان‌.جی‌»سوز دنیا (+عکس)

«شلده ریور» نسل جدیدی از ناوگان لایروبی «آنتیگون» است که توسط شرکت کشتی‌سازی «رویال آی‌اچ‌سی» و به سفارش شرکت بلژیکی «دی‌ای‌ام‌ای» ساخته شده است. این کشتی از موتورهای دوقلوی شرکت «وارتسیلا» بهره می‌برد. این موضوع، «دی‌ای‌ام‌ای» را قادر می‌سازد تا با تنظیم استانداردهای جدید، آلودگی‌های مضر را به حداقل برساند.

این کشتی توانایی هماهنگی با هرگونه قوانین و استانداردهای منطقه را داراست. این کشتی که 104 متر طول دارد، تقریبا 8 هزار متر مربع را مورد پوشش قرار می‌دهد. لایروب‌های این کشتی، دو موتور 12 و 9 سیلندر ساخته شرکت «وارتسلا» هستند. «شلده ریور» نخستین کشتی لایروبی خواهد بود که از گاز مایع به عنوان نیروی محرک اصلی خود استفاده خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین