کد خبر: ۳۸۷۷۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۴

ريزگردهاي خاورميانه دوبرابر مي شود

ريزگردها در سال هاي اخير به عنوان مهم ترين منبع آلودگي هواي کشور در شش ماه نخست سال شناخته مي شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، نگاهي منطقه اي به اين پديده خطرناک نشان مي دهد کشورهاي خاورميانه با بدترين صدمات ناشي از هجوم ريزگردها مواجه مي شوند.

به گزارش شرق، کارشناسان سازمان ملل، تعداد توفان هاي گردوخاک کشور عراق در ١٥سال آينده مي تواند از ١٢٠ مرتبه کنوني تا ٣٠٠ مرتبه در هر سال افزايش يابد. دانشمندان سازمان ملل پيش بيني مي کنند که امکان وقوع ٣٠٠ توفان گردوغبار در سال هاي پيش رو در عراق وجود دارد.

اين دانشمندان مي گويند با افزايش قابل توجه توفان هاي گرد و خاک، بيشترين آسيب هاي بهداشتي متوجه خاورميانه مي شود و ايران و کويت بيش از ساير کشورها در معرض گردوغبار و ريزگردهايي هستند که از کشورهاي عراق و سوريه وارد اين کشورها مي شوند.

سوءمديريت زمين و آب، در کنار درگيري هاي اين منطقه و همچنين تغييرات آب وهوايي از عوامل کليدي ايجاد اين معضل هستند و طبق نظر هواشناسان، توفان شن و ماسه و گردوغبار، در مکان هاي جديد مانند برخي از نقاط آسياي مرکزي نيز اتفاق مي افتد. بررسي هاي واحد پايش و پيش بيني شرکت کنترل کيفيت هواي تهران مشخص کرده که در ١٥ سال گذشته افزايش قابل توجهي در فراواني و شدت توفان هاي گردوغبار و هجوم ريزگردها در منطقه خاورميانه رخ داده است.

يکي از منابع اصلي انتشار ريزگردها عراق است، جايي که جريان آب رودخانه ها به علت ساخت سد در کشورهاي بالادستي عراق با کاهش روبه رو و منجر به ناپديدشدن باتلاق ها و خشک شدن درياچه ها هم در عراق و هم در ايران شده و رسوبات آن منبع اصلي انتشار ريزگردها در منطقه مي شود. بيابان ها همواه يکي از منابع اصلي انتشار ريزگردها بوده اند ولي به نظر دانشمندان، فعاليت هاي معدني ناپايدار، کشاورزي و اکتشافات نفتي در کنار تنش هاي نظامي موجود در کشورها، اين مسئله را بغرنج تر کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین