کد خبر: ۳۹۶۴۶۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
پیش‌بینی کارشناسان از بهای نفت در سال آینده؛ بین 45 تا 50 دلار

نگرانی‌ مهم درباره قیمت نفت/"بازی‌ بزرگ" عربستان، اعراب را به آتش می‌کشد؟

آماری جدیدی که اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی به تازگی منتشر کرده‌اند حاکی از آن است که روند ادامه‌دار عرضه مازاد بر تقاضا در بازار نفت فشار بیشتری بر عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی خلیج فارس وارد می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- قرار است اعضای اوپک طی روزهای آینده جلسه‌ای غیررسمی درباره فریز نفتی در الجزایر برگزار کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که کشورهای عربی در میزان تولید نفت خود و جایگاه‌شان در بازار نفت تجدیدنظر کنند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در یک هفته گذشته بهای نفت با کاهشی 7 درصدی از 50 دلار در هر بشکه به 40/46 دلار رسید. روزنامه نشنال امارات در گزارشی پیرامون این مساله دلایل کاهش بهای نفت را بر اساس گزارش‌های نهادی مربوط به بازار انرژی یافته است. به نوشته نشنال، مهمترین نگرانی درباره کاهش بهای نفت در گزارش ماهیانه اوپک مطرح شد که در آن اعلام شده که افزایش تولید نفت توسط کشورهایی که عضو اوپک نیستند باعث کاهش بهای نفت خواهد شد. 

نگرانی‌ مهم درباره قیمت نفت/

در این گزارش مشخصا به پروژه "کاشاگان" در قزاقستان که "پرهزینه‌ترین میدان نفتی دنیا" لقب گرفته اشاره شده است. احتمال می‌رود این میدان نفتی در سال آینده روزانه 360 هزار بشکه نفت به بازارهای جهانی تزریق کند. آژانس بین‌المللی انرژی هم پیش‌بینی کرده که تقاضای جهانی نفت به ویژه در چین و هند کم خواهد شد و در عین حال تولید نفت در سال آینده همچنان بیش از نیاز بازار خواهد بود.

با توجه به چنین گزارش‌هایی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند سال آینده بهای نفت بین 45 تا 50 دلار در نوسان خواهد بود و بیش از این تغییر نخواهد کرد. این چشم‌انداز تیره اعضای اوپک مخصوصا خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی، را وادار خواهد کرد در جلسه الجزایر به توافقی اجباری درباره فریز نفتی دست یابد.

روزنامه نشنال، بحران قیمت نفت را ناشی از "بازی بزرگ" اعراب می‌داند. این نشریه نوشته، تصمیم‌گیرندگان نفتی عربستان با حمایت امارات و کویت مدتهاست که یک "بازی بزرگ" را به راه انداخته‌اند. آنان به تولید ارزان خود ادامه داده‌اند و تلاش کردهاند چاه‌های پرهزینه سایر کشورها به عنوان تولیدات جانبی و غیرضروری مطرح شوند. در بازی بزرگ قیمت ارزان نفت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گران را کاهش داده و در برخی موارد متوقف کرده است.
هزینه‌های بالای تولید نفت در برخی کشورها به کاهش سرمایه‌گذاری در بخش نفت منجر شده است. بنا بر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش بهای نفت از علل اصلی کم شدن این سرمایه‌گذاری‌هاست. شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا در سال 2015 حدود 19 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال 2016 به 21 درصد برسد.

در چنین شرایطی تنها شرکت‌های معدودی در خاورمیانه و یا برخی کمپانی‌های نفتی در روسیه و الجزایر توانسته‌اند به سرمایه‌گذاری ادامه دهند. با این حال، بازی عربستان و پایین ماندن قیمت نفت به این کشور و سایر اعراب لطمه زده و موجب کسری بودجه شده است. 

تحلیلگران هنوز این سوال را می‌پرسند که آیا عربستان در این شرایط وخیم و با این چشم‌انداز تیره حاظر است به بازی بزرگ خود پایان دهد؟ به گفته گروهی از کارشناسان ضربه‌ای که بهای اندک نفت به برنامه‌های رفاهی عربستان زده قاعدتا باید ریاض را وادار به تغییرات تاکتیکی کوتاه‌مدت کند اما سعودی‌ها هنوز تصویر روشنی از گام‌های احتمالی خود در آینده به دست نداده‌اند. 

ترجمه و تنظیم: فرهنگ شادان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین