کد خبر: ۴۰۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۱

پوزش تلويزيونی نخست وزير دانمارک از مسلمانان

آفتاب‌‌نیوز :

رازموسن از اينکه هرگونه توهينی به کسی شده باشد عذرخواهی کرده و در عين حال گفته است که دولت وی مسوول مندرجات يک روزنامه نيست.
کاريکاتورهايی از پيامبر اسلام، که نخستين بار در يک روزنامه دانمارکی چاپ شد، خشم بسياری از مسلمانان را در نقاط مختلف جهان برانگيخته است.
در مصاحبه ای با شبکه العربيه دوبی،  رازموسن از همه طرف ها درخواست کرده از دامن زدن به جنجال درگرفته خودداری کنند.
وی گفته است: " من درخواست اکيدی از همه شهروندان دانمارکی کرده ام که با وجود برانگيخته شدن احساسات، با اين ماجرا مسوولانه برخورد کنند تا به نحوی مسالمت آميز و با همراهی همه دانمارکی ها مساله حل شود." 
رازموسن گفته است که اين موضوع فراتر از دانمارک رفته و به نزاعی ميان 'آزادی بيان غربی' و 'تابو های اسلامی' مبدل شده است.

واکنش های گسترده در جهان اسلام

در پی چاپ اوليه اين کاريکاتورها در دانمارک، يک رشته تظاهرات در کشورهای عربی به راه افتاده و روابط ديپلماتيک دانمارک با برخی کشورهای مسلمان رو به تيرگی گذاشته است.
در همين حال روز پنج شنبه، مردان مسلح، دفتر محلی اتحاديه اروپا در غزه را محاصره کرده اند.
فلسطينی های مسلح خواستار پوزش کشورهای دانمارک، نروژ و فرانسه شده اند. نروژ می گويد دفتر نمايندگی خود را در ساحل غربی تعطيل کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه نروژ به بی بی سی گفته که اين دفتر تا اطلاع ثانوی تعطيل است اما هنوز تصميمی برای بيرون آوردن کارکنانش از محل گرفته نشده است.
در مصر نيز، حسنی مبارک، رئيس جمهور اين کشور در مورد اين کاريکاتورها موضع گيری کرده است.
وی که نظراتش توسط يکی از سخنگويان وزارت خارجه مصر در اندونزی انعکاس يافته، تاکيد کرده که آزادی بيان نبايد بهانه ای برای بی احترامی به مذاهب قرار گيرد. آقای مبارک هشدار داده که در صورت ادامه اين وضع، تندروها از آن سوء استفاده خواهند کرد.
در پاکستان، صدها تظاهرکننده شعار "مرگ بر دانمارک" سر داده و پرچم های دانمارک و فرانسه را به آتش کشيده اند.

اخراج سردبيران

بحران زمانی شدت گرفت که روزنامه "فرانس سوآر" کاريکاتور تازه ای در صفحه اولش منتشر ساخت که در آن خدای بودايی، يهودی، مسلمان و مسيحی روی ابری در پروازند و خدای مسيحيان می گويد: "شکايت نکن محمد، کاريکاتور همه ما را قبلا کشيده اند".
روز پنجشنبه دبير تحريريه اين روزنامه فرانسوی به دليل "رنجاندن مسلمانان" از کار برکنار شده است.
ژاک لوفران در حالی از سوی صاحب روزنامه "فرانس سوآر" اخراج شده که روزنامه اش با چاپ دوباره کاريکاتورها در ميانه جدال مسلمانان با روزنامه های اروپايی بر تنش ها افزوده بود.
از سوی ديگر، در اقدامی غير منتظره، روزنامه ال شيهان، چاپ اردن، اولين روزنامه عربی لقب گرفت که اين کاريکاتورها را چاپ کرده است. اين روزنامه چنين استدلال کرده که مردم بايد بدانند به چه چيزی اعتراض می کنند.
گزارش های حاکی است سردبير اين روزنامه اردنی نيز در پی بالا گرفتن بحران و شدت گرفتن واکنش ها، از کار برکنار شده است.






بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین