کد خبر: ۴۰۲۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۱:۲۳
شريعتمداري:

اكنون نوبت ماست از ان پي تي خارج شويم

در پي لغو عملي معاهده از سوي آژانس
آفتاب‌‌نیوز : حسين شريعتمداري در گفت وگو با خبرنگار سياسي «مهر» با بيان اين مطلب اظهار داشت: آژانس در گزارش پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل بيرون از چارچوب ان پي تي و اساسنامه و پادمان مربوطه عمل كرده است، بنابراين معاهده ان پي تي عملاً لغو شده و ديگر براي هيچ يك از كشورهاي عضو اعتباري ندارد.
وي افزود: تمام بهانه آژانس كه در بند بند قطعنامه امروز آمده اين است كه نسبت به فعاليت هسته اي ايران ترديد داشته و خواهان شفاف سازي است.شريعتمداري ادامه داد: اين ادعا اگرچه بي مورد است، اما فاقد مبناي حقوقي نيز هست و مطابق اساسنامه آژانس ترديد نسبت به فعاليت هسته اي كشورهاي عضو بايستي از طريق بازرسي برطرف شود و ايران نيز نه تنها تمامي زمينه هاي بازرسي معمولي را فراهم آورده بلكه به بازرسي هاي سرزده در هر زمان و از هر مكان هم كه موضوع پروتكل الحاقي است، تن داده است.
اين فعال سياسي با بيان اينكه ابراز ترديد شوراي حكام و درخواست شفاف سازي مبناي حقوقي و فني ندارد و تنها يك برخورد سياسي است، تصريح كرد: اين تصميم نه فقط از حوزه مسئوليت شوراي حكام بيرون است بلكه اين شورا مطابق اساسنامه آژانس از برخوردهاي سياسي به شدت منع شده است.
وي با اشاره به اين مطلب كه مسئولان هسته اي كشورمان اعلام كرده اند كه در واكنش به قطعنامه امروز شوراي حكام تمامي فعاليت هاي به تعليق درآمده را از سر مي گيرد و طرح روسيه نيز غيرقابل بررسي تلقي خواهد شد، گفت: اين برخورد با برخورد شوراي حكام آژانس هم سطح نيست، چون شوراي حكام معاهده ان پي تي را لغو كرده بنابراين ادامه حضور ما در اين معاهده كه يك معاهده لغو شده است، فقط خنده دار است و هيچ توجيهي ندارد و اعضاي ديگر آژانس نيز قطعاً ازاين پس به آژانس به عنوان يك نهاد بين المللي كه وظيفه آن ديده باني هسته اي است نگاه نمي كند.
شريعتمداري اظهار داشت: براي شفافيت و رفع ترديد مورد ادعاي آنها بازرسي لازم است و در اساسنامه پيش بيني شده كه وقتي كه بازرسي ها صورت پذيرفت، اگر احياناً در خلال بازرسي قصور و يا تقصيري مشخص شد بايد اقدامات اصلاحي صورت گيرد و اين كار نيز در مورد پرونده هسته اي كشور ما انجام گرفته است.
بازرسان آژانس قبلاً نمونه هايي از قصور را گزارش كرده بودند كه اگرچه ما قبول نداشتيم اما در پي رفع آن برآمديم تا جايي كه در قطعنامه نوامبر 2004 شوراي حكام رسماً و با صراحت اعلام كرد كه اين قصورها رفع شده است و به ما تأييديه رفع قصور داد.
مدير مسئول روزنامه كيهان افزود: بنابراين كاري كه امروزه آژانس در حال انجام آن است نشان مي دهد كه آژانس ديگر وجود خارجي ندارد و دبير كل آژانس و اساساً خود آژانس به جاي آنكه روي مباني حقوقي فني كه در حوزه مسئوليت آژانس و از طريق اساسنامه براي فعاليت آژانس تعريف شده بپردازد، به رونويسي ديكته اي روي آورده كه از طرف آمريكا گفته مي شود.
اين صاحب نظر در مسايل سياسي و بين الملل با تأكيد بر اينكه آژانس اساساً قائل به تنظيم رفتار خود در چارچوب معاهدات نيست، گفت: در حال حاضر اين اقدام آژانس نه فقط با مفاد ان پي تي و پادمانهاي مربوطه و اساسنامه آژانس در تناقض و تضاد آشكار است، بلكه با اصول تصريح شده در كنوانسيون 1969 وين كه در بين حقوق دانان به دليل اهميتي كه دارد به عنوان قانون اساسي معاهدات معروف است نيز در تضاد است.
وي ادامه داد: در حال حاضر ما به نقطه اي رسيده ايم كه از دو سال قبل قابل پيش بيني بود و ديگر بيش از اين تسامح روا نيست و بايد برخوردي همسطح با برخورد آژانس داشته باشيم.
شريعتمداري تصريح كرد: در حالي كه شوراي حكام عملاً معاهده ان پي تي را لغو شده اعلام مي كند، ما ديگر به حضور در آن تن ندهيم و هرچه زودتر خروج خود را از ان.پي.تي اعلام كرده و همه بخش هاي به تعليق درآمده را مجدداً از سر بگيريم و سانتريفيوژهايي را كه داريم نصب كنيم و به راه و روش خود ادامه دهيم.
وي گفت: هر نوع اقدامي كه متضمن خروج از ان .پي.تي نباشد در حقيقت نوعي تساهل غيرقابل توجيه است .
واكنش نمايندگان مجلس
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در واكنش به اقدام شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در تصويب گزينه ارايه گزارش مسئله هسته اي كشورمان به شوراي امنيت سازمان ملل ضمن تاكيد بر ناكارآمدي شيوه برخورد سياسي با جمهوري اسلامي ايران يادآوري كردند ملت ما به پيشرفت زير سايه تهاجمات و تحريم ها آنچنان عادت كرده اند كه تحركات جديد غربي ها براي آنان تازگي ندارد.
رجب رحماني نماينده مردم تاكستان در گفت وگو با خبرنگار امور مجلس ما اظهار داشت: آنچه امروز در قالب فرايند بررسي پرونده هسته اي ايران اتفاق افتاده، در واقع همان نسخه اي است كه روزنامه كيهان دو سال پيش بر لزوم خروج از ان پي تي پيچيده بود و اكنون همگان بر درستي اين راهكار اذعان دارند.
وي آنگاه تصريح كرد: اگرچه برخورد سياسي دنيا با يك موضوع فني و تهديدات آنها عليه كشوري كه قانوني عمل كرده، جاي تاسف دارد، اما غربي ها بدانند در حال تهديد ملتي هستند كه به اين سروصداها عادت كرده و راه بي اعتنايي به جنجال هاي توخالي را مي داند.
سيدجلال حسيني نماينده مردم زنجان هم به خبرنگار ما گفت: كشورهايي كه به ارايه گزارش پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت راي مثبت دادند، در واقع يك گام براي بي اعتبار كردن قوانين و مجامع بين المللي برداشته اند، زيرا اگر كشوري كه اين همه با سازمان بين المللي انرژي اتمي همكاري صادقانه كرده، شايسته تحقيقات علمي نباشد، قطعا همكاري با اين مرجع قانوني بين المللي هم در نگاه ساير كشورها امري بي نتيجه تلقي خواهد شد.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس با يادآوري اين نكته كه هرگونه اقدام در جهت تهديد و تحريم ايران، موجب شكوفايي كشور و مردم ما خواهد شد، خاطرنشان ساخت: ملت ايران از ديرباز اين موضوع را درك كرده است كه جهان غرب و مجامع بين المللي وابسته به آنها، چون خواستار يك ايران ضعيف و وابسته هستند، لذا در مواردي كه به ترقي كشورمان مربوط شود، زبان منطق و قانون هم سرشان نمي شود.
حسيني تصريح كرد: ملت و دولت عاشورايي ايران نه تنها از لشكركشي هاي سياسي و نظامي سلطه گران جهاني و به قول رئيس جمهور كشورمان از شيران پير و بي يال و دم واشكم نمي هراسند، بلكه عادت كرده اند در زير سايه همين تهديدات بي اثر، مسير ترقي و تعالي خود را طي كنند و البته همواره از تدبير و هوشياري در برخورد با مسايل بهره مي گيرند.
احمد پيش بين نماينده مردم بافت نيز در اين زمينه اظهار داشت: اروپا و آمريكا با همه تلاش هايي كه كرده اند، اما به خوبي مي دانند كه پشتوانه مردمي نظام جمهوري اسلامي ايران مانع از رسيدن آنان به اهداف شان خواهد شد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: آهنگ ديپلماسي ايران، مسير منطقي خود را طي كرده و طبيعي است كه جمهوري اسلامي ايران به نام ميانه روي و اعتدال، تن به سازش و عقب نشيني نمي دهد، به خصوص اينكه فناوري هسته اي حاصل تلاش دانشمندان جوان كشور و يك مطالبه ملي است.
دكتر حاجي بابايي نماينده مردم همدان هم تصريح كرد: مصوبه شوراي حكام مبني بر ارايه گزارش پرونده ايران به شوراي امنيت، تقريبا همه راه هاي ديپلماتيك را مسدود كرده و اينك زمان آن فرارسيده كه راه متوقف شده را براي توليد سوخت هسته اي ادامه دهيم.
عضو هيئت رئيسه مجلس با اعلام اينكه جمهوري اسلامي ايران در نبرد سياسي و اقتصادي غرب آسيب كمتري خواهد ديد، افزود: غربي ها مي دانند كه مردم آنها برخلاف ملت آبديده ايران تاب كمبودها و سختي ها را ندارند و چنانچه وارد فاز برخوردهاي تحريمي شوند، شورش هاي اجتماعي تمام جهان غرب و دنباله هاي آنان را در سراسر دنيا فرا خواهد گرفت.
سيدبهلول حسيني نماينده مردم ميانه هم در اين خصوص گفت: برخورد ظالمانه و زورگويانه شوراي حكام با ايران اسلامي در آستانه تاسوعا و عاشوراي حسيني، درواقع بازآفريني واقعه كربلاست، با اين تفاوت كه اين بار يزيديان علاوه بر جنبه معنوي، از لحاظ مادي نيز در برابر حسينيان آسيب پذيرترند.
عضو كميسيون عمران همچنين اظهار كرد: مردم ايران كه دوران سخت جنگ تحميلي را با همان كمبودها و فشارها تحمل كرده و مدال پيروزي را بر گردن آويخت، قطعاً در عرصه هرگونه رويارويي علمي، سياسي و اقتصادي نظام سلطه گر دنيا، با مقاومت و غيرت از سرمايه هاي خود حفاظت خواهد كرد.
سيدبهلول حسيني خطاب به اروپا و آمريكا تصريح كرد: شما به چند دولت دل بسته ايد، حال آنكه ملت هاي جهان برخلاف بسياري از دولتمردان شان، مسير ديگري را درپيش گرفته اند كه بر ضد منافع استكبار است.
جواد جهانگيرزاده نماينده مردم اروميه نيز به فارس گفت: عبرت آموزترين درس عاشورا در مسئله هسته اي ايران، عدم پذيرش ظلم و زور و محدود نشدن در زمان است.
وي تصريح كرد: در عاشوراي حسيني، حضرت امام حسين (ع) هم مي توانست با توجيهات مختلف براي حفظ خود يا خاندانش و يا حفظ وجهه و اعتبار اجتماعي خودش، با يك رايزني پشت پرده با يزيد و يزيديان به توافق برسد و چند صباحي بيشتر زندگي كند، اما فرهنگ عاشورا نشان داد كه آرمان هاي بلند نيازمند اراده هاي استوار و در عين حال ايثار جدي است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به اين كه ما امروز بر سر يك دوراهي بسيار مهم قرار داريم، بيان داشت: از سويي مقاومت و پايداري مي تواند عزت ابدي را براي ملت فراهم كند و از سوي ديگر سازش است كه مي تواند زمينه هاي ذلت را براي مردم ايران در آينده فراهم كند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین