آفتابنیوز : پرسیدم تا امروز هرگونه محاسبه کردهاید به کنار، اما از این تاریخ من با تکمیل وجه مبلغ خود را به ١٥٤میلیون و 500هزار تومان میرسانم. آیا سود ١٨ درصد شما در ادامه این مدت محاسبه شده است؟ همانطور که در ذهن پیشبینی میشد، محاسبه سود فقط تا تاریخ تکمیل وجه است و آن طرف قرارداد کاملا باز محسوب میشود؛ یعنی اگر شرکت ایرتویا، بهجای اول آبان ٩٥ مثلا اول آذر یا دی ٩٥ اتومبیل را تحویل دهد، خودش را آزاد میداند که به یکهتازی در حق هموطنانش ادامه دهد. در اصل سود مشارکت به کمتر از ٩ درصد تقلیل مییابد که در سطح کلان برای شرکت ایرتویا سود سرشار و بیحساب و کتابی را سرازیر خواهد کرد.
موعد تحویل یک مدل 2016شرکت تویوتا در ایران، زمانی میشود که فقط دو ماه تا پایان سال میلادی زمان باقی است و اگر قرار باشد این مدل را در همان نمایندگی، دوباره به معرض فروش بگذاری، یک مدل عقب خواهد بود. در ایران، ماشینهای خارجی یک مدل کهنهتر، میزان درخور توجهی زیان خواهند کرد. حالا گردانندگان شرکت ایرتویا در مظان اتهام قرار میگیرند که این همه مدل 2016را از کجای جهان و با چه قیمتی وارد ایران کرده و به قیمت یک ماشین مدل سال میفروشند؟
نکته تکاندهنده دیگر، قیمت جهانی پریوس، در روی سایت جهانی تویوتاست! درحالحاضر روی صفحه اصلی این شرکت، اثری از مدلهای 2016این سواری نیست و هرچه دیده میشود، مدل 2017است؛ اما با رجوع به صفحات داخلی میتوانید به مدلهای 2016این اتومبیل برسید. پریوس چه مدل سال2016 و چه مدل 2017، در چهار تیپ وارد بازار شده است که قیمتی بین ٢٤هزار دلار تا ٣٢هزار دلار دارد. دو نکته ناخوشایند در نمایندگی فروش ایرانی این شرکت وجود دارد؛ اول اینکه فقط دو مدل نامفهوم با مدلهای جهانی ذکر میشود و دوم با توجه به خبرهای رسمی که اعلام میکند خودروهای هیبریدی در ایران با گمرکی چهار درصد وارد میشود، چگونه محاسبهای صورت گرفته که قیمت این خودرو، باز نزدیک مدلهای غیرهیبریدی درمیآید. سؤال اینجاست که اگر قرار بود این خودرو با گمرک معمولی محاسبه شود، چه قیمتی میشد؟
اگر شفافیتی در کار است و قصد سودجویی از هموطنان عزیزی نیست که با چند نفرشان همانجا روبهرو شدم که مغموم بودند، شرکت ایرتویا، روشن کند:
الف- جدای از مدل عقبافتاده ماشین تحویلی، تیپ پریوس تحویلی کدامیک است؟
ب- قیمت محاسباتی بسته به تیپ و مدل جهانی چگونه استخراج شده است؟
ت- این همه اتومبیل 2016را در پایان سال میلادی با چه قرارداد ترکمانچایی خریداری و به هممیهنانش میفروشد؟
ث- 120روز کاری و 30روز کاری را چگونه محاسبه کرده است؟
ج- سود و جریمه تأخیر را از چه زمان تا چه زمانی محاسبه میکند؟ و آیا درست است در شرایط اقتصادی سختی که هممیهنانش دارند، جواب انتخاب برند تویوتا را اینطور با ظلم فاحش به جیب ایرانی بدهد؟
ح- اجحاف آشکار به هممیهنانش را چطور جبران میکند؟ آیا حاضر است حداقل با اقتدا به صاحبان اصلی شرکت تویوتا در اِشکال در نوع خاصی از مدلهایش، تمامقد در مقابل ملت خم شده، عذرخواهی کند؟
خ- از نهادهای ناظر هم انتظار میرود در دولت امید، امید هموطنان خود را به یأس مبدل نکرده و درصورتیکه شرکت ایرتویا، بنا به مستندات موجود خطایی کرده است، با قاطعیت به نفع خریدار و مصرفکننده، با متخلف برخورد کنند.
د- قطعا در صورت بررسینکردن نهادهای ناظر، خریداران حق خود میدانند، موارد را از طریق سایت رسمی تویوتا و همچنین مراجع ذیصلاح قضائی پیگیری کنند.
ذ- مردم ما در مواقعی که نهادهای ناظر بهموقع عمل نکنند، میدانند که خود باید رأسا دست به کار شده و مشکلی را که برای دو فروشنده اصلی محصول ایرانی دو سال قبل به وجود آمد، بر سر سودجویان خارجی هم بیاورند. هرچند شرکت تویوتا درحالحاضر هم از تمام رقبای خود در ایران عقب است و درصد کمی را به خود اختصاص داده است.
منبع: شرق
شركت ايرتويا هدفش ازتاسيس فقط كلاه گذاشتن سر مردم است.
شركت ايرتويا هدفش ازتاسيس فقط كلاه گذاشتن سر مردم است.
چرا در عرضه مدلها و تنوع آنها اینقدر بین ایرتویاو نمایندگی تویوتا در افغانستان ، اختلاف وجود دارد؟
خدا میداند که ایرتویا با خرید اینهمه ماشین 2016 آنهم یکجا چه سود هنگفت مضاعفی به جیب زده.
آیا سازمان حمایت از مصرف کننده از مطالب بسیار واضح فوق مطلع نیست؟؟؟