کد خبر: ۴۰۶۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۲۲

دیک چنی و ادعای جدیدش درباره پرونده ایران

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری رویترز، چنی در گفتگو با شبکه تلویزیونی PBS با استقبال از رأی اعضای شورای حکام برای ارجاع پرونده ایران گفت: این یک حق مسلم است و آمریکا باور دارد که موقعیت فعلی بحرانی است و اکنون جوامع بین الملل نیز آن را پذیرفته اند. 

وی ادامه داد: اقدام ایران در رد پیشنهاد روسیه کمترین تردیدی را باقی نگذاشته است که تهران تلاش می کند به سلاح هسته ای دست پیدا کند. به گفته وی، چنین اقدامی باعث می شود که تمام جهانیان فکر کنند که ایران قصد دارد به تنهای غنی سازی را انجام دهد تا بتواند تا پایان راه برود و در نهایت سلاح هسته ای بسازد. 

چنی خاطرنشان کرد که به نظر می رسد که پیشنهاد روسیه از ادامه مناقشه پرونده ایران جلوگیری می کند، چون تنها در اینصورت ایران فناوری هسته ای خود را بر طبق معاهده های جهانی انجام خواهد داد و نمی تواند از راه های قانونی منحرف شود. 

وی با تکرار موضع دولت بوش تأکید کرد که امید ما برای حل این بحران با استفاده از راهکارهای دیپلماتیک است و با اشاره به احتمال اقدام نظامی بر علیه ایران افزود: با این حال هیچ رویکردی منتفی نیست. 

معاون رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: ‌وقتی که به دولتی مانند ایران که در تاریخ خود از سازمان تروریستی حمایت کرده است و اکنون نیز توسط فردی هدایت می شود که همواره از حذف اسرائیل صحبت می کند نگاه می کنیم، بدون تردید همه جهانیان در خصوص تجهیز این کشور به سلاح هسته ای نگران می شوند و این امر باعث بی ثباتی در این منطقه از جهان خواهد شد. 

چنی هرگونه تشابه بین ایران و عراق را منتفی دانست و گفت: ما با سران دیگر کشورها صحبت کرده ایم و همه آنها نسبت به آنچه در ایران می گذرد، نگران هستند و اکنون شکی وجود ندارد که هدف ایران چیست؟ 

صحبت های دیک چنی در حالی ایراد می شود که مقامات تهران تاکنون با بازرسان سازمان انرژی اتمی همکاری کرده اند و هیچ مدرکی دال بر فعالیت های ایران برای تجهیز به سلاح هسته ای تاکنون به دست نیامده است.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین