کد خبر: ۴۰۷۲۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
دوقطبی كم‌سابقه در آمريكا:

از پیش بینی واشنگتن پست درباره انتخاباتی پر هرج و مرج تا دشوار بودن احتمال پیروزی در انتخابات برای ترامپ از دید ایندیپندنت

۲.۱ میلیارد دلار هزینه کارزارهای انتخاباتی، ۵۷۵ روز تبلیغات طرح اتهامات ور سوایی های متعدد و نتیجه انتخاباتی که نامعلوم است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل-مهم ترین انتخابات جهان در حال برگزاری است. این مضمونی است که اکثر رسانه های بین المللی درباره انتخابات در  جریان ایالات متحده بر سر آن توافق نظر دارند و اخبار مرتبط با آن را بازتاب می دهند. 

گمانه زنی های متعدد و مختلفی درباره نتیجه نهایی انتخابات امریکا مطرح شده اند. روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» در این باره می نویسد:«در حالی که دموکرات ها و نامزد آن ها از اقبال بیش تری در میان رای دهندگان برخوردارند رقیب جمهوریخواه امید خود را برای پیروزی ای که بتواند سراسر جهان را تکان دهد حفظ کرده است. در تازه ترین اظهارنظر، کلینتون گفته است که امریکایی ها  هر روز نیازمند یک قهرمان هستند و او می خواهد این نقش را ایفا کند. در ۱۸ ماه گذشته «دونالد ترامپ» رقیب جمهوری خواه سرسخت و غیر قابل کنترل او که رویکردی تهاجمی را اتخاذ کرده است علیه کلینتون سخن گفته است. هیلاری کلینتون روز دوشنبه در فیلادلفیا اظهار کرد که تمام تلاش اش را می کند تا اولین رییس جمهوری زن امریکا شود. 

او حمایت باراک اوباما رییس جمهوری امریکا و میشل همسر او را نیز همراه با خود دارد. در نظرسنجی ها کلینتون کمی از ترامپ جلوتر است و نتایج اخرین نظرسنجی واشنگتن پست و ای بی سی نیوز نشان می دهد که رقابت آنان شانه به شانه است و میزان محبوبیت شان ۴۷ به ۴۳ درصد است. آخرین نظرسنجی شبکه خبری «سی بی اس» نیز نشان می دهد که هیلاری کلینتون با ۴۵ در برابر ۴۱ درصد از ترامپ پیشی گرفته است. «بیل کلینتون» رییس جمهوری پیشین امریکا و همسر هیلاری نیز گفته است که او همراه با هیلاری خواهد بود. او گفته که امریکا سزوار رهبری است که به دختران و زنان احترام بگذارد. باراک اوباما نیز در سخنرانی ۲۰ دقیقه ای خود اظهار کرد که هیلاری مورد احترام جهانیان است و گفت که ترامپ صلاحیت مدیریت و رهبری امریکا را ندارد. اوباما از حضار خواست تا به هیلاری به عنوان یک زن، یک مادر و یک مادربزرگ رای دهند تا او رییس جمهوری بعدی امریکا شود.

در همین حال، روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار گزارشی تحت عنوان روزی «پر هرج و مرج و غیر منتظره» در انتخابات امریکا اشاره می کند که رهبران امریکا و کارشناسان رای گیری و طرفداران دو نامزد انتخاباتی می گویند که در حال آماده سازی برای سطح غیر معمولی از سردرگمی و هرج مرج در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن هستند. ناظران انتخاباتی به شدت نگران هواداران ترامپ هستند چرا که نامزد آنان سخن از تقلب انتخاباتی گفته است و از از آنان خواسته بود تا به شعب اخذ رای رفته و بر روند برگزاری انتخابات نظارت کنند. مقام های مسئول انتخاباتی در پنسیلوانیا و اریزونا هشدارهایی را درباره احتمال وحشت افرینی هواداران ترامپ داده اند و گفته اند که با هرگونه رفتار تهدید آمیزی برخورد قانونی خواهد شد». 

این روزنامه اشاره می کند که یکی از مشکلاتی که ممکن است دردسرساز شود طرح ادعای ترامپ درباره احتمال بروز  تخلف انتخاباتی است. گروه مشاوره «کلارک» به ریاست کریستن کلارک از وکلای غیر حزبی اعلام کرده اند که ۴۵۰۰ داوطلب را برای پاسخگویی به  تماس های تلفنی درباره مشکلات انتخاباتی تعیین کرده اند و ۲۵۰۰ داوطلب نیز در مراکز رای دهی در سرتاسر امریکا حضورخواهند داشت. این گروه مشاوره دارای اتاق فکری در واشنگتن است که در آن صدها وکیل به تماس های رای دهندگان پاسخ می دهند. 

در همین حال، در میانه برگزاری انتخابات در امریکا روزنامه «گاردین» گزارش داده که خبرگزاری رسمی دولتی چین (شین هوا) در مطلبی درباره انتخابات امریکا آن را انتخاباتی سرتاسر توهین آمیز و پر از رسوایی خوانده است. در مطلبی در این سایت نوشته شده است:«این تاریک ترین وجهه نظام سیاسی واشنگتن است که آن کشور می خواهد الگویش را بر تمام جهان تحمیل کند». 

روزنامه «نیویورک پست» نزدیک به جمهوریخواهان اشاره می کند که مدل های پیش بینی انتخاباتی موسسات نظرسنجی و ارزیابی انتخاباتی مختلف متفاوت از یکدیگر بوده اند و در این باره می نویسد:«برای مثال، در مدل تحلیلی «مودی» اشاره شده است که کلینتون نخستین رییس جمهوری زن امریکا با کسب ۳۳۲ رای الکترال خواهد بود. در مقابل، مدل استفاده شده توسط «هلموت نورپوث» یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه «استونی بروک» متفاوت است و پیش بینی می کند که ترامپ رییس جمهوری بعدی خواهد بود. نورپوث می گوید که از انتخابات ریاست جمرهیو ۱۹۱۲ میلادی به این سو نتایج حاصل از مدل مورد استفاده او درست بوده اند به استثنای پیش بینی سال ۲۰۰۰ میلادی که برخلاف مدل او اکثر نظرسنجی ها نشان می دادند که کلینتون دست کم ۳ درصد جلوتر بود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین