کد خبر: ۴۰۷۶۴
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۵:۰۵

دعوت آمریکا از هند برای پیوستن به طرح «مشارکت جهانی انرژی هسته‌ای»

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش آسوشیتدپرس، هدف از این طرح گسترش استفاده صلح‌آمیز سوخت هسته‌ای در سراسر جهان است. شرکت‌های آمریکایی مواد هسته‌ای را به کشورهای دیگر می‌فروشند و این کشورها باید سوخت مصرف شده را برای بازفرآوری به ایالات متحده بازگردانند.

طرح آمریکا خواستار «مقاومت بیشتر در برابر تکثیر هسته‌ای» است به شکلی که ترکیبی از پلوتونیوم و نپتونیوم تولید شود که جداسازی پلوتونیوم از ترکیب، برای ساخت سلاح را مشکل‌تر می‌کند.

مسئله مشارکت دهلی‌نو در این طرح، در دیدار بین «دیوید گارمن» معاون وزیر انرژی آمریکا و «شیام ساران» وزیر امور خارجه هند مطرح شد. این دیدار از دهلی‌نو برای بحث درباره طرح توافق همکاری انتقال فناوری هسته‌ای از آمریکا به هند انجام شد.

در همین حال، هشت دیپلمات پیشین هندوستان از دهلی‌نو خواسته‌اند برای مردم تشریح کند که توافق مشارکت هسته‌ای چگونه سیاست‌های این کشور را تغییر خواهد داد.

این دیپلمات‌ها در یک بیانیه مشترک گفتند: با توجه به انشعاب پدیدآمده در نظرات درباره چشم‌انداز توافق و احساسات قوی به وجود آمده در کشور، کمترین کاری که دولت هند می‌تواند انجام دهد آنست که پیش از پایان یافتن مراحل اجرایی این توافق، یک تصویر کلی از آنچه قرار است اتفاق بیفتد، برای همه مردم هند ارایه دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه در توافق با دیگر کشورها، باید امنیت هندوستان در نظر گرفته شود، این ابهام و کمی اطلاعات در یک کشور کشور دموکراتیک پذیرفتنی نیست.

بنا به گفته دیپلمات‌ها، در چنین شرایطی اخبار جزیی و اظهارات غیرصریح که در رسانه‌ها به چشم می‌خورد و بیشتر آنها از منابع آمریکایی است به نظر می‌رسد همیشه ناکافی هستند و بیشتر به ایجاد سردرگمی و بدگمانی کمک می‌کنند به طوری که این گونه به نظر می‌رسد که دولت هند به طریقی در حال مانور بر روی استقلال این کشور و تصمیم‌گیری در چنین موضوعات حیاتی است.

دیپلمات‌ها افزودند: آنچه افراد بسیاری در هند به طور مشترک از آن بیم دارند آنست که این کشور مجبور شود برای جلب اعتماد کنگره آمریکا و تصویب طرح، بهایی بسیار بالا بپردازد و این مسئله نه تنها در محدوده آینده برنامه هسته‌ای دهلی‌نو بلکه حتی به طور گسترده‌تر در موضوعات تکثیر هسته‌ای و شاید همچنین در دیگر جنبه‌های سیاست خارجی تسری یابد.

بنا به گفته‌ دیپلمات‌ها، یک نگرانی دیگر، سابقه نه چندان خوب آمریکا در به اجرا درآوردن توافقنامه‌ها، تعدیل و یا بر هم زدن قراردادهای دو یا چندجانبه بر اساس تغییرات و دگرگونی در دکترین سیاسی این کشور است.



















بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین