کد خبر: ۴۰۷۷۷۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
گزارش «فایننشال تایمز» از دیپلماسی هنری بی سابقه ایران برای تعامل با کشورهای منطقه در میانه تنش با عربستان سعودی

دولت روحانی قصد عقب نشینی از موضع خود در حوزه فرهنگ در برابر فشار تندروها را ندارد

نمایشگاهی بی سابقه که هدفش نزدیک کردن ایران و اعراب به یگدیگر در میانه تنش در روابط تهران – ریاض است
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-روزنامه «فاینشال تایمز» از برگزاری نمایشگاهی منصحر بفرد و کم سابقه در ایران می گوید نمایشگاهی که در آن ایران میزبان هنر هنرمندان عربی بوده است. این روزنامه اشاره می کند که سازمان دهندگان این نمایشگاه از آن به عنوان فرصتی برای نزدیک کردن و ایجاد پل فرهنگی میان کشورهای در حال اختلاف در منطقه به خصوص در میانه تنش در روابط ایران و رعبستان سعودی استفاده کرده اند. 

«کریم سلطان» مسئول مرکز هنری برجیل در دبی می گوید که این نمایشگاه درباره تداوم گفت و گو با جهان عرب است. 

این نمایشگاه با عنوان «دریای آونگان» در موزه هنرهای معاصر برگزاری شده است. «احمد رسول اف» مدیر گالری محسن یکی از گالری های هنری پیشرو در ایران می گوید:«هنر باید از مشکلات در جریان در خاورمیانه فراتر رود در این منطقه بحران زده هنرمندان مسئولیت زیادی دارند با وجود تمام تنش ها میان ما و همسایگان مان این مسئولیت بر روی دوش آنان است». 

این روزنامه در ادامه به نقل از «صادق خرازی» یکی از کلکسیونرهای هنری ایران و نماینده و سفیر سابق ایران در سازمان ملل متحد و در فرانسه اشاره می کند که فرهنگ یک ابزار دیپلماتیک است. 

او می گوید این نمایشگاه که در موزه هنرهای معاصر برگزار شده است گامی رو به جلو است آن هم برای کمک به مردم منطقه برای نزدیک شدن به یکدیگر. او می گوید:«تنش ها باید کاهش یابد و هنرمندان به خوبی می توانند شکاف میان مردم در منطقه و شکاف میان سیستمداران را پر کنند». 

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که این نمایشگاه شامل ۴۰ اثر نقاشی در فاصله دهه ۴۰ تا ۹۰ میلادی است که توسط هنرمندان عرب از کشورهایی چون مصر، مراکش، عراق، امارات متحده عربی و الجزایر خلق شده اند. به تعداد مساوی نیز کارهایی از هنرمندان ایرانی به معرض نمایش درآمده اند. موضوع این نمایشگاه نشان دادن هنر انتزاعی عرب و تجارب هنرمندان عرب از زندگی روزمره است. 

این روزنامه اشاره می کند که این نمایشگاه در حالی برگزاری می شود که دولت میانه روی روحانی می خواهد تعامل بهتری با جهان داشته باشد اما تندروها نمی خواهند فضای فرهنگی کشور باز شود و اخیرا نیز  علی جنتی وزیر ارشاد پیشین مجبور به استعفا شد. 

فایننشال تایمز با اشاره به این که معلوم نیست که آیا اعمال فشار بیش تر سبب می شود تا دولت در حوزه فرهنگ از موضع خود عقب نشینی کند یا نه به نقل از خرازی سیاستمدار اصلاح طلب می نویسد که روحانی به هیچ وجه قصد محدود کردن حوزه فرهنگ را ندارد. 

این روزنامه هم چنین اشاره می کند که ایران ۳۰ اثر در اختیار خود از هنرمندان معاصر غربی را در موزه ای در برلین در ماه دسامبر گذشته به نمایش درآورد و پس از آن در رم این آثار به معرض نمایش گذاشته شدند. 

این روزنامه اشاره می کند که این برای اولین بار بوده که موزه هنرهای معاصر اجازه داده است برخی از بیش از ۱۵۰۰ اثر هنری هنرمندان غربی که پیش از انقلاب و به دستور فرح پهلوی همسر شاه مخلوع دستور خریداری شان صادر شده بود در کشورهای خارجی به نمایش گذاشته شوند. این روزنامه در پایان می نویسد:«کارشناسان هنری می گویند که ایران یکی از بزرگترین کلکسیون های اثار هنری هنرمندان اکسپرسیونیستی چون جکسون پولاک را در اختیار دارد». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
پدرام
|
India
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
1
2
گزارش هاتون عالی هستند
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
1
2
آفرين به دولت.. اولويت بايد آشتي ايران و عربستان باشه، اين يعني ديپلماسي اين يعني سياست، مردم و دولت ايران ديگه نبايد بازي استعمارگران رو بخورند. ما بايد مستغلانه و به دور از القاعات غرض ورزانه صهيونيست ها از جنگ شيعه و سني دست بكشيم و نفت ارزانمان را به سلاح گران براي تخريب يكديگر تبديل نكنيم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
0
0
عالى بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین