کد خبر: ۴۰۷۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۸:۱۰

روسیه: دبیر کل جدید سازمان ملل باید از آسیا باشد

آفتاب‌‌نیوز : آندری دنیسوف سفیر روسیه در سازمان ملل با اعلام اینکه نوبت آسیا است گفته ما ترجیح می دهیم بجای اینکه از طریق انتخابات، دبیر کل جدید را انتخاب کنیم به همان شیوه سنتی با موضوع برخورد کنیم. 

وی همچنین با رد طرح جان بولوتون سفیر آمریکا در سازمان ملل در خصوص برگزاری انتخابات در اواسط سال جاری برای گزینش دبیر کل جدید گفت: تصور نمی کنیم که عنان به بازنشستگی فکر کند،  چرا که بصورت فعال و موثری در حال انجام وظایف خویش است و باید تا قبل از فرارسیدن مهلت قانونی به وظایف خود ادامه دهد.

 وی بر این موضوع تاکید کرد که شروع مذاکرات زودهنگام برای انتخاب دبیر کل تنها باعث ایجاد آشفتگی در روند اصلاحات می شود. 

بر اساس منشور سازمان ملل متحد نحوه انتخاب دبیر کل سازمان ملل به این صورت است که مجمع عمومی سازمان ملل کاندیدای پیشنهادی خود را به شورای امنیت سازمان ملل معرفی می کند, سپس کشورهای عضو این شورا به همراه پنج عضو دائم در خصوص آن تصمیم گیری می کنند. 

تنها آسیایی که تاکنون پست دبیرکلی سازمان ملل را برعهده داشته است، یوتانت از شهروندان برمه (میانمار) بود که از سال 1961 تا 1971 این مسئولیت را برعهده داشت.

آسیایی ها می گویند دبیر کل آینده باید از منطقه آنها باشد چون از سال 1971هیچ شخص آسیایی در این سمت نبوده است. روسیه و چین هم با این ایده موافق هستند ولی دولت بوش مخالف چرخش منطقه ای برای این سمت است .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین