کد خبر: ۴۰۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۸:۱۶
کوفی عنان:

ایران به گفت‌وگو درباره طرح روسیه ادامه دهد

آفتاب‌‌نیوز : عنان گفت با اینکه پرونده هسته‌ای ایران به طور رسمی به شورای امنیت ارجاع شده، ولی ایران و کشورهای اروپایی که سعی در حل مناقشه هسته‌ای از طریق گفت‌وگو را دارند، اعلام کرده‌اند که مذاکرات پایان نیافته و آماده گفت‌وگو هستند و این مسئله مهم است.

وی گفت: من از آنها می‌خواهم به گفت‌وگوها ادامه دهند. امیدوارم که ایران فعالیت‌هایش را که از سرگرفته متوقف کرده و اجازه دهد مسئله از طریق گفت‌وگو پیش رود، طرح روسیه را پیگیری کند و به پای میز مذاکره با سه کشور اروپایی و روسیه بازگردد.

انگلیس، آلمان و فرانسه رهبری مذاکرات چندین ماهه را به نمایندگی از 25 کشور عضو اتحادیه اروپا بر عهده داشتند که بی‌نتیجه ماند.

تنش‌ها در این موضوع ماه گذشته پس از آنکه ایران مهر و موم تاسیسات هسته‌ای را برداشت و تحقیقات هسته‌ای شامل غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس کوچک را آغاز کرد، افزایش یافت.

سران شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته رای به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل دادند و دلیل آن را بی‌اعتمادی به مقاصد برنامه هسته‌ای ایران و نقض معاهده ان.پی.تی از سوی این کشور عنوان کردند.

تهران در واکنش به این اقدام همکاری داوطلبانه با بازرسان آژانس را قطع و اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم را از سرگرفته و بازرسی از تاسیسات را متوقف خواهد کرد. اما دولت ایران درهای مذاکره را باز گذاشته و گفته است که به منظور کاستن از سوءظن‌ها، خواستار مذاکره درباره طرح روسیه است. در طرح پوتین عملیات غنی‌سازی در مقیاس گسترده در خاک روسیه انجام می‌شود.

گفت‌وگوها در سطح مقامات بالا درباره طرح روسیه قرار است 16 فوریه در مسکو انجام شود. این طرح از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به عنوان راهی برای دادن امکان استفاده از سوخت هسته‌ای به ایران، حمایت شده است.

در همین حال، جان بولتون سفیر آمریکا و رییس کنونی شورای امنیت در نامه‌ای کوتاه به محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دریافت پرونده ایران را اعلام کرد.

در نامه بولتون مراحلی که ایران باید طی کند تا به جامعه بین‌المللی اطمینان دهد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است، عنوان شده است.

مراحل ذکر شده در نامه، شامل تعلیق تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری اورانیوم از جمله تحقیق و تولید قید شده است. در این نامه همچنین بر اجرای پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن به بازرسی‌های سرزده و تجدیدنظر در ساخت راکتور آب سنگین تحقیقاتی عنوان شده، تاکید شده است.

روسیه و چین پس از چند سال مخالفت با ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت، با این کار موافقت کردند اما در عوض خواستند ایالات متحده، فرانسه و انگلیس اجازه دهند تا ماه مارس که سران آژانس به منظور بازبینی تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای ایران و پایبندی این کشور به درخواست‌ این آژانس برای متوقف ساختن غنی‌سازی اورانیوم دیدار می‌کنند، مسئله مسکوت بماند.

عنان گفت قرار است گزارش آژانس تا پایان ماه جاری میلادی ارایه شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین