کد خبر: ۴۰۹۸۱۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶

اوج امنیت و زائرنوازی دولت و ملت عراق در بحبوحه جنگ با داعش/‌خدمات‌رسانی و امنیت از نگاه زائران

این روزها هرچند جنگ ملت عراق با داعش در شمال غربی این کشور به اوج خود رسیده است اما عاشقان اهل بیت(ع) در عراق همسو با تلاش رزمندگان مقاومت، حماسه همیشگی خود در استقبال گرم از میلیونها زائر در بزرگترین کنگره جهانی را تکرار و بیش از پیش روح همدلی و وحدت را بین مسلمانان نمایان کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا؛ امسال بار دیگر میلیونها زائر از سراسر جهان خود را به عراق رساندند تا در آیین پرشکوه اربعین حسینی حضور یابند. از آن سو، عاشقان اهل بیت(ع) در عراق از گوشه گوشه این کشور بار سفر بستند تا چند روزی به همراه دیگر خادمان از کشورهای دیگر، در شهرهای مذهبی، از زائران حسینی پذیرایی کرده و خدمت‌رسانی کنند.
تکریم خاص و ویژه مردم عراق همراه با مهمان‌نوازی آنها که حتی در آن رقابت دوستانه‌ای برای خدمت‌رسانی به زائران وجود داشت، پیوند ناگسستنی مردم به اهل بیت(ع) را به نشان می‌دهد.

**پذیرایی مردم عراق از نگاه زائران ایرانی
بانوی میانسالی که برای پیدا کردن یکی از همراهانش به یکی از مراکز گمشدگان در اطراف حرمین شرفین مراجعه کرده از سختی‌های سفر زمینی، شوق زیارت بارگاه سالار شهیدان و همراهی مردم عراق در پناه دادن و پذیرایی خالصانه آنها می‌گوید.
همراهانش را به دلیل ازدحام و شلوغی گم می‌کند و با سه همسفرش بعد از رسیدن به کربلا جایی برای اسکان نداشته‌اند. اما از آنجا که مردم زائرنواز عراقی طبق یک سنت دیرینه در پذیرایی از عاشقان امام حسین(ع) سنگ تمام می‌گذارند، او و سه دختر همراهش در موکب یک عراقی اسکان و پذیرایی می‌شوند.
این بانوی زائر می‌گوید، در نجف، کاظمین و سامرا نیز با پذیرایی خالصانه عراقی‌ها، زیارت کرده و به کربلا آمده است.
چند جوان که از مشهد به عراق آمده‌اند، پیش‌بینی هوای سرد شبهای کربلا را نکرده‌ و لباس گرمی با خود نیاورده‌اند. آنها نیز از پذیرایی در خانه یکی از ساکنان کربلا سخن می‌گویند که با روی باز، مکانی برای استقرار داده و تا حد توان، وسایل استراحت آنها را فراهم کرده است.
با هرکدام از زائران که سخن می‌گویی، همه از این میهمان‌نوازی و توجه به زائران حسینی مردم عراق تعجب می‌کنند که چگونه آنها از سپیده دم تا نیمه شب، از هر تلاشی برای خدمت‌رسانی به زائران دریغ نمی‌کنند.
آنهایی که نتوانسته‌اند جایی برای خود فراهم کنند، با پتو و زیراندازهایی که ساکنان کربلا به آنها داده‌اند، در کوچه و معابر، شب را به صبح می‌رسانند.

** مراسم اربعین در امنیت کامل
پلیس و نیروهای امنیتی و بسیج مردمی(حشد الشعبی) با تلاش‌های شبانه‌روزی در سرمای کربلا، امنیت زائران میلیونی از کشورهای مختلف جهان را برقرار کردند.
آرامش و همکاری زائران با نیروهای امنیتی سبب شده بود تا همه در صفوفی که به سمت حرمین شریفین منتهی می‌شد، با نظم در بازرسی‌ها و با ذکر صلوات، انتظار خود را به سر کنند.
در شلوغی خیابانها و اطراف حرم، پُست بازرسی‌های امنیتی، شاید برای برخی از زائران خسته‌کننده باشد اما باتجربه‌ها و حتی زائران جوان، همراهانشان را توجیه می‌کردند که همه این سختگیری‌ها برای آرامش و امنیت زائران است و باید با صبر و تحمل و روی خوش، با نیروهای امنیتی رفتار و با آنها همراهی کرد.
مسئول نمایندگی بعثه رهبر معظم انقلاب در عراق و سرکنسول ایران در کربلا نیز از همراهی، مهمان‌نوازی و پذیرایی خالصانه و کریمانه مردم این کشور از زائران اربعین حسینی تقدیر و تشکر کردند.

** خدمات درمانی کشورهای مختلف به زائران
هلال احمر ایران در کنار همکاران عراقی، با برپاکردن مراکز درمانی در مناطق مختلف کربلا، به زائران حسینی خدمات رایگان ارائه می‌کردند.
با وجود صف‌های طولانی در برابر این مراکز، اما پزشکان و کارکنان این مراکز، خستگی‌ناپذیر به هر زائری از کشورهای مختلف خدمات درمانی را ارائه می‌کردند.
در یک مرکز درمانی در اطراف حرم، پزشکان پاکستانی با همراهی همکاران عراقی و ایرانی خود، در چند میز مختلف، از بیماران معاینه کرده و دارو تجویز می‌کنند.
برخی موکب‌ها نیز در کنار استقرار زائران، خدمات درمانی ارائه می‌کردند؛ از جمله در موکب‌ امام حسن مجتبی(ع).
«محمدرضا درمنش» موسس این موکب گفت: در ایام اربعین حسینی به هزاران زائر در زمینه‌های بهداشتی، درمانی و اسکان و تغذیه در سه وعده، خدمات‌دهی شد.
به گفته وی، در ایام اربعین به 500 زائر زن در این موکب استقرار یافته تغذیه شدند.
وی افزود: در درمانگاه این موکب که دومین سال فعالیت آن است، روزانه هزاران نفر که بیشتر آنها شهروندان عراقی بودند، معاینه شده و در مجموع 700 رقم داروی رایگان به آنها داده شد. بیش از 60 پزشک زن و مرد با تخصص‌های مختلف، شبانه‌روز خدمات مختلف درمانی ارائه کردند.

** خدمات مختلف به زائران در کنسولگری ایران
کنسولگری ایران در کربلا در ایام اربعین و حتی این روزها روزهای شلوغی را سپری می‌کند. زائرانی که به دلایل مختلف دچار مشکل شده‌اند، به این مکان مراجعه می‌کنند.
گم کردن همراهان، پیدا نکردن محل استقرار، مفقود شدن وسایل و کیف‌های آنها از جمله مهمترین مشکلات زائرانی است که به کنسولگری آمده‌اند.
بیشتر مراجعه‌کنندگان میانسال به بالا هستند یا جوانانی که همراهان میانسال خود را گم کرده‌اند؛ جوانی نام یکی از همراهان زن با 62 سال سن را اعلام می کند که در مسیر نجف به کربلا از گروه جدا افتاده است.
زائر میانسالی از بی‌احتیاطی خود مفقود شدن پولش در مسیر پیاده روی به کربلا می‌گوید؛ دیگری بدنبال محل استقرار وسایل نقلیه برای بازگشت از کربلا به مرز مهران است و ...
نیروهای مستقر در مقابل کنسولگری نیز اقدامات لازم برای حل مشکل زائران را تا حد توان انجام می‌دهند، حتی تلفنی برای تماس با ایران فراهم شده بود تا زائران گمشده، به خانواده خود اطلاع دهند.

** ره توشه خادمان از اربعین حسینی
هرچند مراسم اربعین به پایان رسید و شهر کربلا در حال بازگشت به وضعیت عادی است، اما همچنان برخی موکب‌های عراقی که بیشتر آنها از ساکنان کربلا هستند در اطراف حرمین شریفین دایرند و در سرمای هوا از زائران با چای داغ و غذا پذیرایی می‌کنند.
ازدیروز تاکنون موکب‌دارانی که از سراسر عراق برای خدمت‌رسانی به زائران، خود را به کربلا و مسیرهای منتهی به آن رساندند، یکی یکی وسایل خود را جمع کرده و بعد از چند روز تلاش شبانه‌روزی برای خدمت به زائران، با توشه‌ای از معنویات که از اریعین حسینی برای خود اندوخته‌اند در حال بازگشت به دیارشان هستند.
به گفته استاندار کربلا، زائران خارجی با توجه به اینکه گروهی سفر کرده‌اند و بعضا دارای جدول ویژه برنامه زیارت هستند، تا چند روز آینده در شهر کربلا باقی خواهند و بخش زیادی از آنها در روزهای آینده برای شرکت در مراسم سالروز وفات پیامبر اسلام (ص) روانه نجف اشرف می‌شوند.
به گفته وی، در اربعین امسال بیش از سه میلیون زائر خارجی از ایران، افغانستان، پاکستان، مصر، لبنان، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا، آمریکا، کانادا، کشورهای اروپایی وارد کربلا شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین