کد خبر: ۴۰۹۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
کارشناسان و مردم ایران درباره چشم‌انداز برجام در دوران ترامپ چه فکر می‌کنند؟

از آرامش دلارفروشان منوچهری تا تردید فعالان بورس/بلومبرگ: توافقی که میلیاردهادلار به‌آن بستگی دارد به‌راحتی قابل پاره‌شدن است؟

مایر در ادامه این گزارش می‌گوید که رقبای اروپایی در این وضعیت برندگان اصلی هستند او که سه سال وقت صرف آماده کردن زمینه فروش قطعات و موتور هواپیما به ایران را کرده اکنون می‌گوید کمی نگران است. او می‌افزاید: «با این حال، ترامپ یک تاجر است و می‌فهمد که چگونه باید پول درآورد.»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- شبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی به گمانه‌زنی درباره احتمال لغو برجام در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» نامزد پیروز جمهوری‌خواهان در انتخابات اخیر امریکا پرداخته است.
 
به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این شبکه خبری می‌نویسد: «چند روز پس از پیروزی ترامپ در انتخابات «آدام مایر» یکی از فروشندگان قطعات هوایی در امریکا از یکی از شرکت‌های هواپیمایی کوچک در ایران پرسشی را دریافت کرد؛ این شرکت پرسیده بود آیا اکنون که ترامپ در انتخابات پیروز شده باز هم امکان دریافت خدمات از سوی آن شرکت از طرف امریکایی‌ها برای تعمیر ناوگان فرسوده هوایی‌اش امکان‌پذیر است. مایر که مدیرعامل بخش خاورمیانه و آفریقا شرکت Brite Air Parts در مینه سوتا است پاسخ داده بود که باید صبر کرد و دید. او می‌گوید که خود نیز نگرانی‌هایی دارد و می‌افزاید: «ترامپ قطعا می‌تواند کار را برای ما دشوارتر سازد. اما من هنوز هم تلاش می‌کنم که خوش‌بین باشم.»

Brite Air در میان شرکت‌هایی است که در حال کسب و کار با ایران بوده است. این شرکت نیز مانند سایر شرکت‌های فعال در صنایع پس از پیروزی ترامپ درباره امکان ادامه همکاری با ایران در شک و تردید به‌سر می‌برد.

در ایالات متحده، کنگره در کنترل جمهوریخواهان قرار دارد. آنان در حال حاضر درصدد تهیه طرحی هستند که فروش هواپیما از سوی شرکت بوئینگ به ایران را مسدود کند. البته اوباما گفته بود که این طرح را در صورت تصویب وتو خواهد کرد اما اکنون با پیروزی ترامپ معلوم نیست که چشم‌انداز این موضوع تا چه اندازه تغییر کند. بلومبرگ اشاره دارد که هنوز هم بانک‌های بزرگ با احتیاط و از سر ترس بخاطر احتمال مواجه‌شدن با مجازات‌های تحریمی از حضور فعال در داخل ایران خودداری می‌کنند. این شبکه خبری می‌افزاید: «حسین موسویان دیپلمات پیشین ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای می‌گوید در حالی که ترامپ بعید است که توافق هسته‌ای را پاره کند کنگره از لغو آن می‌گوید. حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران نیز گفته است که ایالات متحده قادر نخواهد بود به‌طور یک جانبه برجام را فسخ کند چرا که آلمان و فرانسه و طرفین اروپایی با این موضوع مخالفت خواهند کرد. «رضا سلطان‌زاده» مشاور اجرایی در تهران می‌گوید که مرسدس بنز، رنو و پژو همگی بازیگران بزرگی هستند که در حال آمدن به ایران هستند و می‌خواهند از وضعیت ثبات در داخل ایران اطمینان کسب کنند. 

مایر در ادامه این گزارش می‌گوید که رقبای اروپایی در این وضعیت برندگان اصلی هستند او که سه سال وقت صرف آماده کردن زمینه فروش قطعات و موتور هواپیما به ایران را کرده اکنون می‌گوید کمی نگران است. او می‌افزاید: «با این حال، ترامپ یک تاجر است و می‌فهمد که چگونه باید پول درآورد.»

این شبکه خبری در ادامه اشاره می‌کند که در تهران برخی از فعالان اقتصادی با احتیاط از پیروزی ترامپ استقبال کرده‌اند. «مونا حاجی علی اصغر» معاون مدیر اجرایی در یک موسسه سرمایه می‌گوید که که فکر نمی‌کند لزوما پیروزی ترامپ خبر بدی برای بازارهای سرمایه و بورس ایران باشد. البته می‌گوید که امیدوار بود کلینتون برنده شود اما باید صبر کرد و دید. 

خبرنگار بلومبرگ اشاره می‌کند که در خیابان منوچهری دلار‌فروشان آرام به نظر می‌رسند. کریم حافظی ۶۸ ساله که از پیروزی ترامپ پول بیشتری درمی‌آورد می‌گوید باید محتاط  بود. او معتقد است که در صورت جدی‌شدن سناریو جنگ این بدترین گزینه ممکن خواهد بود و مشکلات اقتصادی را افزایش خواهد داد. 

پرویز کریمی فعال حوزه بازاریابی در تهرن نیز دلیل کمی برای نگرانی و به صدا درآمدن زنگ‌های خطر می‌بیند. او می‌گوید که درآمد بخش کشتیرانی و حمل و نقل دریایی در مدت زمان پس از توفاق هسته‌ای سه برابر شده است و رفت و آمد‌ها به کشورهای آسیایی برای خرید نفت ایران بیشتر شده است. 

امیر رستم بیگی فعال بخش جهانگردی اما خوش‌بین نیست او می‌گوید که پس از اعلام نتیجه انتخابات اخیر امریکا همه چیز مسدود شده است. او می‌گوید: «چه کسی توافق هسته‌ای را امضا کرد؟ اوباما. چه کسی آن را ادامه می‌داد؟ کلینتون. آنان اکنون هر دو از صحنه حذف شده‌اند و این باعث افزایش ناامیدی می‌شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین