کد خبر: ۴۱۰۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۱

تلاش اسرائیل و آمریکا برای همکاری با باکو

آفتاب‌‌نیوز : سیاستمداران آمریکایی در ماه های اخیر و در نشست های دیپلماتیکی که به منظور بررسی پرونده فعالیت های اتمی ایران برگزار شده بارها خود را طرفدار حل بحران هسته ای ایران از طریق گفتگو و دیپلماسی نشان داده اند و گفته اند که قصد حمله نظامی به ایران و بمباران مراکز هسته ای ایران را ندارند
 
ولی اخباری که در روزهای اخیر توسط مطبوعات و رسانه های غربی منتشر شده و سایر رسانه های عربی منطقه نیز به آن دامن می زنند گویای این است که سیاستمداران آمریکا که از مشاهده حضور میلیونی و گسترده مردم ایران در راهپیمایی شنبه گذشته که به مناسبت گرامیداشت بیست و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و طرفداری و حمایت مردم از برنامه های صلح آمیز هسته ای برگزار گردید به خشم آمده اند قصد دارند از طریق ایجاد رعب و وحشت در میان مردم ایران و به راه انداختن دور جدیدی از جنگ های روانی به منظور تضعیف روحیه ملت ایران خبر حمله نظامی ارتش آمریکا به ایران را در رسانه های خود تبلیغ کنند. 

در همین خصوص روزنامه  اورشلیم پست به نقل از ساندی تلگراف در گزارش اخیر خود به این موضوع اشاره کرده است که استراتژیست ها و کارشناسان نظامی آمریکا در حال برنامه ریزی و طراحی یک حمله نظامی هوایی – موشکی به اهدافی مشخص در ایران هستند تا در صورتی که گفتگوهای دیپلماتیک به نتیجه نرسید برنامه دوم خود (حمله نظامی) را در دستور کار خود قرار دهند. 

این روزنامه در ادامه گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که منابع اطلاعاتی ارتش آمریکا در حال جمع آوری اطلاعات مورد نظر خود از مراکز نامشخصی در ایران می باشند. 

روزنامه اورشلیم پست  در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که دیپلمات های آمریکایی در باکو گفته اند آمریکا قصد دارد از کشور آذربایجان به عنوان یک متحد استراتژیک  برای حمله به ایران استفاده کند. 

ایران روزنامه در ادامه می افزاید آمریکا قصد دارد از مردم آذربایجان ایران برای تحت فشار قرار دادن تهران استفاده کند. در همین خصوص یک دیپلمات به روزنامه اورشلیم پست گفته است. مردم آذربایجان ایران می بینند که زندگی مردم در کشور آذربایجان در حال ترقی و غربی شدن است در حالی که آنها در ایران وضعیت مناسبی ندارند. 

اما آنچه که مسلم است این است که ایران روابط دیپلماتیک بسیار خوبی با کشورهای منطقه و بّخصوص هم مرز خود دارد و آنها اجازه نمی دهند که آمریکا از حریم هوایی , دریایی یا زمینی آنها برای حمله به ایران استفاده کند. 

در همین خصوص علی اوف به سفیر ایران در آذربایجان گفته است که آذربایجان به آمریکا اجازه نمی دهد که از این کشور به عنوان پایگاهی برای حمله به ایران استفاده کند. 

کمالدین حیدروف وزیر کنترل بحران آذربایجان نیز در مصاحبه با روزنامه POST گفته است تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهیم آمریکا و اسرائیل از آذربایجان برای حمله به ایران استفاده کنند چرا که ما معتقدیم حمله به این کشور باعث گسترش بی نظمی و ناامنی در منطقه می شود.

 وی در ادامه اظهارات خود گفته است تنها راه حل تعامل با ایران است و اگر آمریکا به ایران حمله کند اوضاع منطقه خاورمیانه را پیچده تر می کند.

 با وجود تمام تلاش های که آمریکا و اسرائیل برای کسب رضایت آذربایجان برای حمله به ایران می کنند این کشورها نه تنها در این کار موفقیتی به دست نیاورده اند بلکه حتی یهودیان آذربایجان نیز با سیاست های اسرائیل برای حمله به ایران به شدت مخالفند. 

یهودیان مستقر در آذربایجان گفته اند که این کشور برای ما سرزمینی امن و آرام است و گفته اند اگر از طریق آذربایجان به ایران حمله شود آنها امنیت و آرامش خود را از دست می دهند.

 آنها بر این موضوع تاکید کرده اند تنها چیزی که خواستار آن می باشند این است که اوضاع همانگونه که سال ها بوده بماند چرا که حمله به ایران توازن و آرامش منطقه را بر هم می زند. 

سفیر اسرائیل در باکو در ملاقات های اخیر خود با یهودیان اسرائیلی و آمریکایی ساکن در آذربایجان گفته است روابط اسرائیل و آذربایجان بسیار مهم است و ما امیدواریم که این کشور به ما وفادار بماند. 



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۸۴/۱۱/۲۴
0
0
اي آقايان مسول در امور خارجه بخوانيد و عبرت بگيريد. زنگ خطر براي شما به صدا درآمده است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین