کد خبر: ۴۱۰۶۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۰۴

آمریکا با ایران هسته ای کنار نمی آید

آفتاب‌‌نیوز : دکتر« حسین سلیمی » در گفت و گو با خبرنگار سیاسی آفتاب با بیان مطلب فوق اظهار داشت: اگر ما فناوری هسته ای را یک سیکل بزرگ در نظر بگیریم شامل راکتور اتمی و راه اندازی آن، تکنولوژی در زمینه پزشکی و کشاورزی همچنین تکنولوژی هسته ای در زمینه نظامی را شامل می شود که ایران در این حوزه ها دسترسی به فناوری هسته ای ندارد و هنوز هم اگر روسیه و یا کشورهای صاحب این تکنولوژی احساس کنند که این تکنولوژی را نباید در اختیار ایران قرار بدهند ایران نمی تواند راکتورهسته ای را مطابق استانداردهای بین المللی طراحی کند.
به گفته وی، آنچه که در حال حاضر مطرح است فناوری هسته ای به طور کلی نیست بلکه تولید سوخت هسته ای است. این در حالی است که اگر تکنولوژی تولید سوخت هسته ای را داشته باشیم ولی راکتور هسته ای و توانایی تولید پزشکی هسته ای را نداشته باشیم، سوخت هسته ای کاربرد مناسبی نخواهد داشت.
دکتر سلیمی تاکید کرد: بحثی که هم اکنون مطرح است در مورد سوخت هسته ای است و در واقع باید گفت دستیبابی به تکنولوژی سوخت هسته ای چه پیامدهایی خواهد داشت؟ اگر استفاده از سوخت هسته ای جنبه های کاملا صلح آمیز داشته باشد به طور مستقیم در موازنه های استراتژیک تاثیر نخواهد داشت و چون استفاده صلح آمیز است، داشتن انرژی غیر فسیلی در معادلات استراتژیک موثر نیست.
این استاد دانشگاه در ادامه درباره واکنش های احتمالی امریکا در قبال ایران هسته ای گفت: باید ببینیم منظور از ایران هسته ای چیست؟ یعنی ایرانی که می تواند سلاح های هسته ای تولید کند یا بخشی از سوخت هسته ای را تولید کند. بحث امریکایی ها این است که تکنولوژی سوخت هسته ای که تکنولوژی است که پتانسیل تولید کلاهک های اتمی را به ایران می بخشد را نمی پذیرند. بنابراین اگر در این حوزه ما به سمت تفاهم پیش نرویم غرب و امریکا که به یک اجماع علیه ایران رسیده اند فشارهای بین المللی شدید علیه ما اعمال می کنند و یک اجماع جهانی شکل خواهد گرفت مگر اینکه ما به مسیر تفاهم با آنها بر گردیم.
به گفته وی، شرایط فعلی به گونه ای است که اگر با غرب به تفاهم نرسیم غرب و به ویژه امریکا با ایران کنار نخواهند آمد و اگر ایران سوخت هسته ای بدون در نظر گرفتن فرآیند های جهانی داشته باشد، تحت فشار کشورهای غربی وحتی قدرت های اقتصادی شرق آسیا قرار خواهد گرفت.
این استاد دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: اگر ایران در حوزه سوخت هسته ای به موضع مناقشه کشیده شود بخشی عمده ای از سیاست های خاورمیانه در منزوی کردن ایران چه در حوزه اقتصادی و چه امنیتی سوق داده خواهد شد.
به اعتقاد دکتر سلیمی، دستیابی ایران به فناوری هسته ای قطعا بر روند صلح خاورمیانه تاثیر خواهد داشت. بنابراین به طور طبیعی چون ایران یکی از پارامترهای تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه است بر مناقشات سیاسی و استراتژیک تاثیر خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین