کد خبر: ۴۱۱۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۹:۲۳

ادعای آمریکا درباره یافتن سایت‌های آزمایش هسته‌ای در ایران

آفتاب‌‌نیوز : بنا به گفته کارشناسان آمریکا و سازمان ملل که بر روی این اسناد کار می‌کنند، این طرح‌ها، نقشه یک تونل 400 متری مجهز به حسگرهای کنترل از راه دور برای اندازه‌گیری فشار و دما هستند اما به هر حال به تنهایی نشان‌دهنده رابطه با برنامه هسته‌ای نیستند.

بنا بر گزارش واشنگتن پست، مدارک دیگر نیز به همین اندازه مبهم هستند. یک کامپیوتر لپ‌تاپ که در سال 2004 توسط سرویس جاسوسی آمریکا به دست آمد، حاوی طرح‌هایی از تاسیسات فرآوری اورانیوم در مقیاس کوچک به همراه طرح‌هایی برای تغییر در موشک‌های ایران به منظور متناسب کردن آنها برای قرار دادن کلاهک هسته‌ای بر روی آن بود.

در همین حال، یک دلال سلاح پاکستانی که در زندان به سر می‌برد، اظهارات ضد و نقیضی را مطرح کرده که در آن مدعی شده ایران چندین سانتریفیوژ پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم دریافت کرده است.

سرویس جاسوسی آمریکا نمی‌‌تواند صحت مدارک به دست آمده از لپ‌تاپ را ثابت کند. تحلیلگران می‌گویند ممکن است اجزای مخالف رژیم این مدارک را ساخته باشند تا برای دولت دردسر درست کنند یا اینکه خود دولت برای فریب غرب به شکلی که باور کند برنامه این کشور در مراحله نخستین است، این کار را کرده باشد.

یک مقام آمریکایی گفت: امکان ارتکاب اشتباه از سوی سرویس جاسوسی آمریکا وجود دارد اما مدارکی که نشان از قصد ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دارد، به قدری زیاد است که هیچ چیز متناقض به نظر نمی‌رسد.

جان نگروپونته رییس سازمان امنیت ملی آمریکا هفته گذشته به کنگره گفت که ایران اگر به روال کنونی ادامه دهد، احتمالا به توان تولید سلاح اتمی در دهه آینده دست خواهد یافت.

واشنگتن پست نوشت: این ارزیابی محافظه‌کارانه‌تر از ارزیابی‌های دیگر در واشنگتن است. برخی از مقامات دولت بوش پیشنهاد کرده‌اند سیا به خاطر جبران خطاهای جاسوسی گذشته و برای اثبات ادعاهای کنونی، مدارک مستدل‌تری ارایه دهد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: با در نظر گرفتن ارزیابی‌های منابع جاسوسی و دیگران، اطمینان کاملی به آنها ندارم.

شان مک‌کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ایران ضروری‌ترین اجزای بمب هسته‌ای را در اختیار دارد و فقط اطلاعات اصلی سر هم کردن این اجزا را ندارد.

وی گفت: ایران دانشمند، زیربنای الکترونیکی، مواد خام و تجهیزات ساخت بمب اتمی را دارد اما هنوز تکنیک‌‌های معین و قطعات اصلی وجود دارند که بعید است داشته باشد یا لااقل هنوز بمب هسته‌ای ندارد.

خبرگزاری فرانسه در این باره گزارش داد، تونی بلر نخست‌وزیر انگلیس به ایران هشدار داد نگرانی جهانی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را نادیده نگیرد.

بلر گفت: ایران بسیار در اشتباه است اگر فکر می‌کند جامعه بین‌المللی به آن اجازه تولید سلاح هسته‌ای را خواهد داد.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه گفت: تصمیم اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گزارش پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شورای امنیت، امکان ادامه دیپلماسی را فراهم کرده است.

پوتین در مصاحبه‌ای که در وب‌سایت کرملین منتشر شد، گفت: پرونده ارجاع نشده، این کار به مفهوم گزارش به شورای امنیت درباره موضوع ایران و کار مشترک با این شوراست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین