کد خبر: ۴۱۳۰۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶

15 هزار میلیارد تومان، میزان سرمایه‌گذاری میدکو

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) گفت: کل سرمایه‌گذاری میدکو با پروژه‌های تعریف شده، حدود 15 هزار میلیارد تومان است که با هزینه‌های مالی به 20 هزار میلیارد تومان می‌رسد.
آفتاب‌‌نیوز :
"علی اصغر پورمند" در نشست خبری در کرمان اظهارکرد: یکی از نقش‌های مهمی که هر انسانی در کشور خود می‌تواند داشته باشد، ثروت‌آفرینی است و یکی از مجموعه‌هایی که در این ثروت‌آفرینی نقش فوق‌العاده ایفا می‌کند، اصحاب رسانه هستند.
وی با بیان اینکه ما از ابتدا در میدکو دنبال این بودیم کاری انجام بدهیم که دیگران انجام نداده و یا نمی‌خواهند انجام دهند، افزود: سعی کردیم فضای جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد و ثروت‌آفرینی کنیم.
پورمند تصریح‌کرد: تولید، خدمات مهندسی و بازرگانی فلزات به عنوان سه محور در میدکو در کنار هم هستند و شعار ما این انتخاب شد که "توسعه ما از معادن آغاز می‌شود".

وی ادامه داد: دو فلز اساسی فولاد و مس را انتخاب کردیم که این دو مورد جزو شاخص‌های اساسی توسعه اقتصادی در هر کشور محسوب می‌شوند و فکر می‌کردیم ظرفیت به جا مانده‌ای وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.

مدیرعامل میدکو بیان کرد: در اجرا نمی‌توانستیم کار را از معدن آغاز کنیم لذا از کارخانه‌های کنسانتره سنگ‌آهن آغاز کردیم و بعد گندله در اولویت قرار گرفت و ترتیب اتمام پروژه‌های ما به همین شکل بوده و این به هم پیوستگی نکته مهمی است.

اجرای پروژه های میدکو کاملا بومی شده است

وی با اشاره به خدمات مهندسی در میدکو افزود: کک‌سازی نتیجه مشارکت شرکت مانا و یک شرکت چینی است و ما اکنون می‌توانیم به راحتی کک‌سازی، کارخانه‌های زغالشویی و کارخانه کنسانتره را کامل بسازیم و اجرای ما کاملا بومی شده است.

پورمند در ادامه اظهارکرد: بازرگانی فلزات، کار فوق‌العاده تخصصی و نویی است و ما به این کار ورود کرده‌ایم و سعی می‌کنیم این سد را شکافته و جلو برویم که کشور ما بتواند در بازرگانی فلزات حرکت بکند.

وی با اشاره به زیربناها در اجرای پروژه‌ها و نوع تکنولوژی تصریح‌کرد: روش‌های کوره بلند و احیاء مستقیم در فولاد سازی هزینه سرمایه‌گذاری مساوی دارد و استفاده از روش کوره بلند در منطقه زرند به دلیل این است که تامین زغال راحت‌تر از گاز است و البته ما دو تکنولوژی را توامان داریم.

وجود بیش از یک میلیارد تن ذخیره زغالسنگ در کشور

مدیرعامل میدکو با اشاره به اینکه بالای یک میلیارد تن ذخیره زغالسنگ در کشور داریم و منطقه زرند 200 میلیون تن زغالسنگ دارد، گفت: برخی معادن به دلیل نداشتن بازار تعطیل شده‌اند و گفتیم به جایی برویم که مواداولیه داخل کشور وجود دارد و زغالسنگ بهتر از گاز است.

وی با بیان اینکه ما سه معدن زغالسنگ گرفته‌ایم، افزود: با بخش زغال در معدن، واحدهای فرآوری در کرمان و طبس و کک‌سازی‌های 800 و 400 هزار تنی می‌توانیم 100 درصد مواداولیه را در داخل کشور تامین کنیم و یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی همین اتکاء به درون است.

پورمند اظهارکرد: در کارخانه فولاد بردسیر به دلیل اینکه زغال در نزدیکی آن وجود ندارد، از احیا مستقیم استفاده می‌کنیم و هزینه حمل و نقل برای زغال نمی‌پردازیم.

وی درباره مصرف آب پروژه‌های میدکو و اشاره به اینکه بحث آب مسئله مهمی در کشور ماست، تصریح‌کرد: پروژه‌های ما در نقاط مختلف هستند که تامین آب راحت‌تر است و اصلی‌ترین بحث مصرف آب در کنسانتره‌هاست که بخشی از آن از طریق خریداری چاه‌های آب قدیمی تامین شده و بهره‌وری آب را در بخش کنسانتره برده و مصرف آب در این بخش را کاهش داده‌ایم.

بیشترین مصرف آب کشور در کشاورزی است

پورمند با ابراز اینکه شبکه فاصلاب یکی از منابع مهم آب است و داریم از این آب به تدریج استفاده می‌کنیم، بیان کرد: مصارف صنعتی آب در کشور ما عددی نیست و بیشترین مصرف آب در کشاورزی است و هر صرفه‌جویی و اتفاقی می‌خواهد بیفتد، باید در این بخش باشد.

وی تصریح کرد: بحران اقتصادی دنیا در پول و مسائل مالی نیست، بلکه دنیا با دو بحران مواداولیه و آب مواجه می‌شود و ما در حال حاضر به مواداولیه دست یافته‌ایم و کارهایی در کشور انجام می‌دهیم که می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با بیان اینکه نمی‌گوییم کنسانتره خام فروخته نشود، گفت: می‌توانیم این فلزات را به مناطق محروم و پایین دست برده و استفاده کنیم و یکی از برنامه‌های آینده میدکو همین است.

وی بیان کرد: ما پنج پهنه اکتشافی را در استان‌های کرمان، اردبیل و قزوین در زمینه مس و سنگ آهن در دست اکتشاف داریم که هم می‌خواهیم به ظرفیت ذخیره معدنی کشور اضافه کرده و هم این ذخیره موجود در اختیار ماست.

پورمند اظهارکرد: میدکو در همه زمینه‌ها حتی مس وصل به پکیج معادن کشور شده که یک امتیاز بزرگ برای ماست و قیمت تمام شده فولاد ما از دیگر واحدهای فولادسازی کمتر است.

میزان سرمایه گذاری میدکو 15 هزار میلیارد تومان است

وی با اشاره به اینکه کل سرمایه‌گذاری میدکو با پروژه‌های تعریف شده، حدود 15 هزار میلیارد تومان است که با هزینه‌های مالی به 20 هزار میلیارد تومان می‌رسد، افزود: تاکنون بیش از 10 هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و قیمت تمام شده پروژه‌های ما در کنسانتره، فولادسازی و گندله از قیمت تمام شده پروژه‌ها در ایران و خارج از کشور کمتر است.

مدیرعامل میدکو با اشاره به اینکه سرمایه ثبت شده میدکو 2 هزار و 376 میلیارد تومان است، اظهار کرد: حدود 22 درصد تامین مالی پروژه‌های ما از آورده سهامداران و 75 درصد از محل فاینانس‌های خارجی و منابع داخلی است و سعی کرده‌ایم در این حوزه خیلی به سهامداران فشار نیاوریم.

وی با اشاره به همکاری بانک پاسارگاد با میدکو افزود: اجرای پروژه‌های مختلفی که در شرکت صورت گرفته، به تنهایی از یک مجموعه فنی و اقتصادی اصلا برنمی‌آید.

پورمند ادامه داد: ترکیب مجموعه فنی اقتصادی پولی و بانکی می‌تواند ثروت‌آفرینی کند که این کار بزرگ بدون بانک امکان ندارد و بانک پاسارگاد یک گروه مالی و اقتصادی توانمند است که ما بیشتر از اعتبار بانک پاسارگاد استفاده می‌کنیم.

پورمند با بیان اینکه 92 درصد از سهامداران میدکو اشخاصی حقوقی و هشت درصد حقیقی هستند، گفت: مجموعه میدکو بالغ بر یک و نیم میلیون نفر سهامدار دارد که این یک مدل است. زیرا دنبال بودیم که سرمایه‌های ریز مردمی را جذب کنیم که می‌تواند یک ثروت‌آفرینی بزرگی برای کشور به وجود آورد و این سرمایه‌ها باید در یک مجموعه جمع‌آوری و پمپاژ شود که گروه مالی پاسارگارد بخشی از سهام را دارند.

وی در ادامه تصریح‌کرد: میزان اشتغال در میدکو به صورت مستقیم به 15 هزار نفر می‌رسد و برای احتساب اشتغال غیرمستقیم در بخش فولاد، هر شغل مستقیم را ضرب در 10 می‌کنیم.

توسعه ملی از دل توسعه منطقه‌ای می‌گذرد

پورمند با اشاره به اینکه میدکو معین اقتصادی شهرستان‌های زرند و کوهبنان در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی در استان کرمان است، بیان کرد: اعلام کردیم که توسعه را از روستاها و با جوانان آغاز می‌کنیم، زیرا معتقدیم توسعه ملی کشور از دل توسعه منطقه‌ای می‌گذرد و بهترین پیمانکاران و نیروهایی که تاکنون جذب کرده‌ایم، افراد بومی مناطق بوده‌اند.

مدیرعامل میدکو گفت: پنج روستا در این شهرستان‌ها را انتخاب، برنامه‌های خاص اقتصادی را برای آنها تعریف کرده و اقدامات خیلی خوبی در این مناطق انجام می‌شود و یکی از کارها این است که بخشی از خدمات فولاد زرند را به این روستاها می‌دهیم که کار کنند.

وی درباره پرداخت حق‌انتفاع معادن افزود: حرف ما این است که بهره مالکانه در قانون معادن نداریم و می‌گوییم زمانی که ما داریم توسعه می‌دهیم و اشتغال ایجاد می‌کنیم، در صورت کسب سود، مالیات می‌دهیم که به توسعه عمومی کشور کمک می‌کند و دولت و مجلس در رقم حق‌انتفاع عنایت خوبی دارند.   

پورمند افزود: مهمترین اثر میدکو و اثری که بانک پاسارگاد در ایجاد این سیستم داشته، انجام دو کار بوده؛ نخست اینکه موادمعدنی و دارایی‌های کشور را از زیر زمین به روی زمین آورده و از سوی دیگر از ثروت‌های واقعیِ کشور و ظرفیت نیروی انسانی استفاده کرده است.

مدیرعامل میدکو درباره صادرات محصولات این شرکت تصریح‌کرد: صادرات کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی داریم و در نظر داریم کل 4.2 میلیون تن فولاد تولیدی را صادر کنیم و دنبال بازار صادرات هستیم.

وی درباره اظهارنظرها درباره کاهش قیمت جهانی فلزات گفت: یکی از اشکالات ما این است که روی هوا حرف می‌زنیم. بنده در زمان کاهش قیمت، اعلام کردم قیمت فلزات در بازه‌های زمانی 30 ساله تعیین می‌شود و 30 سالی که داخل آن هستیم تا 2035 است که در این بازه قیمت بالا می‌رود، اما احتمال می‌رود یکی دو سال دچار نوسان شود که این طبیعی است.
ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین