کد خبر: ۴۱۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۸:۲۲

دلخوشی اسرائیل به رای مخالف چین و روسیه علیه ایران

آفتاب‌‌نیوز : یکی از مقامات اسرائیلی که بدقت پرونده و اخبار فعالیت های هسته ای ایران را پیگیری می کند گفته است زمان به کندی حرکت می کند و تلاش های دیپلماتیک برای جلوگیری از ادامه فعالیت های هسته ای ایران در پشت دروازه پیشرفت های فنی و اتمی ایران متوقف مانده است. 

این مقام اسرائیلی گفته است مقامات اسرائیلی دوست دارند با جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل که این ماه قرار است رئیس دوره ای شورای امنیت شود ملاقات کنند و در خصوص نحوه مقابله با ایران با وی مذاکره کنند. 

این مقام اسرائیلی در ادامه اظهارات خود گفت: نگرانی اسرائیل از این است که از زمانی که پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شده هیچ چیزی تغییر نکرده و فشاری بر ایران وارد نشده است. 

تمایل مقامات اسرائیلی برای ملاقات با جان بولتون به این علت است که وی در اظهارات خود خواستار توقف و تعلیق کلیه فعالیت های هسته ای ایران اعم از مطالعه، آزمایش و ... شده است. 

مقامات اسرائیلی گفته اند اظهارات بولتون می تواند اولین مرحله برای اعمال فشار بر ایران باشد. 

دو کشور چین و روسیه که از اعضای مهم شورای امنیت بوده و از حق وتو برخوردارند با امید به اینکه تا زمان ارائه گزارش نهایی محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران با پیشنهاد روس ها برای غنی سازی در خاک روسیه موافقت می کند هیچ موضع سرسختانه ای علیه ایران اتخاذ نکرده اند ولی مقامات اسرائیل می گویند ما مطمئنیم زمانی که گزارش به شورای امنیت ارایه شود  روسیه و چین با تحریم اقتصادی ایران مخالفت نمی کنند. 

دیپلمات های غربی گفته اند در صورتی که اجماع برای تحریم اقتصادی ایران به دست بیاید تحریم ایران شامل 3 مرحله خواهد بود. 

مرحله اول: 
* جلوگیری از ادامه همکاری های فنی و علمی آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران 

* جلوگیری از حضور دانشمندان ایرانی در کنفرانس های آژانس بین المللی انرژی اتمی 

* جلوگیری از ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از ایران در هر رشته ای که با گسترش و تولید سلاح های کشتار جمعی یا کاربرد دو جانبه در ارتباط باشد. 

مرحله دوم:
* عدم صدور ویزا برای دانشمندان ایرانی و مقامات عالی رتبه سیاسی 

* کاهش سطح روابط دیپلماتیک کشورهای غربی با ایران 

* کم کردن اعضای سفارت های ایران در کشورهای خارجی 

مرحله سوم:
تحریم اقتصادی که شامل موارد زیر است: 

* تحریم فروش فرآورده های نفتی پالایش شده به ایران 

* کاهش درآمدهای ارزی ایران 

موارد مطرح شده در حالی بیان می شوند که هنوز هیچ اجماع بین المللی برای تحریم ایران به وجود نیامده و اکثر کشورهایی که روابط اقتصادی هر چند محدودی با ایران دارند با تحریم ایران به شدت مخالفت کرده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین