کد خبر: ۴۱۴۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
رییس پیشین تیم ایران وزارت دفاع امریکا مطرح کرد

این ژنرال می‌تواند ترامپ را از پاره‌کردن برجام بازدارد

برای متیس اولویت شفاف بود؛ ایران. اکنون ترامپ او را به عنوان نامزد کسب مقام وزارت دفاع معرفی کرده است. از قضا، مردی که منتقد رفتار ایران در منطقه است می‌تواند در کابینه ترامپ مانع لغو برجام توسط رییس‌جمهوری شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «یان گلدنبرگ» رییس برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز برای امنیت امریکای جدید که پیشتر نیز به عنوان رییس بخش ایران در وزارت دفاع امریکا فعالیت کرده است در مقاله تازه‌ای در نشریه «فورچون» به نقش کلیدی متیس وزیر دفاع معرفی‌شده ترامپ در تعیین سیاست‌های دولت او در قبال ایران و برجام می پردازد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در ماه آوریل گذشته ژنرال متیس در مقال حضار در مرکز مطالعات امنیت بین‌المللی در واشنگتن اظهارات تندی علیه ایران مطرح کرد. این در حالی است که فراتر از ایران، امریکا با چالش‌هایی چون داعش، القاعده، حنگ‌داخلی در سوریه و اولین مداخله نظامی روسیه در خاورمیانه یعنی در سوریه مواجه است که در طول سه هه گذشته بی‌سابقه بوده‌اند. 

این ژنرال می‌تواند ترامپ را از پاره‌کردن برجام بازدارد

با این حال، برای متیس اولویت شفاف بود؛ ایران. اکنون ترامپ او را به عنوان نامزد کسب مقام وزارت دفاع معرفی کرده است. از قضا، مردی که منتقد رفتار ایران در منطقه است می‌تواند در کابینه ترامپ مانع لغو برجام توسط رییس‌جمهوری شود. برای درک این استدلال باید به پس‌زمینه نظامی متیس دقت کرد. او در سه دهه گذشته تجارب نظامی زیادی در منطقه داشته است. حمله به تفنگداران دریایی امریکا در سال ۱۹۸۳ میلادی که امریکا آن را به حزب الله لبنان نسبت داد یکی از دشوارترین حوادث روی‌داده برای نیروی دریایی امریکا بود؛ این موضوع به تصور متیس از ایران شکل داده است. همچنین در حمله‌ای در برج‌های عربستان سعودی در سال ۱۹۹۶ میلادی نیز ۱۹ امریکایی کشته شدند که امریکا در آن زمان نیز مدعی نقش ایران در این حادثه شد. در حالی که بسیاری از دیپلمات‌های امریکایی دارای تجربه بدی از تعامل با ایران در جریان بحران گروگان‌گیری در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی بودند اما واقعیت آن است که آنان با دیپلمات‌های تحصیلکرده ایرانی در تعامل بوده‌اند. این در حالیست که متیس در مقابله با نیروهای نظامی ایرانی بوده است که رک‌گوتر در کلام و قاطع‌تر در عمل بوده‌اند. همچنین سابقه تبادل‌نظر او با شرکای امریکا در شورای همکاری خلیج فارس و سابقه فعالیتش در افغانستان نیز تاثیر مهمی در نوع نگاه او نسبت به ایران داشته‌ است. تمام این موارد در نگاه خاص او نسبت به ایران و بزگترین تهدید قلمداد کردن آن کشور برای امنیت موثر بوده‌اند. نقد متیس به دولت اوباما بیش از آن که درباره پرونده هسته‌ای و مذاکرات با ایران بوده باشد درباره نوع مواجهه اوباما با آن چه او تهدید منطقه‌ای ناشی از رفتار ایران قلمداد می‌کند بوده است. 

گلدنبرگ در ادامه اشاره می‌کند که به احتمال زیاد ماتیس به‌جای از بین‌بردن برجام خواستار حمایت از خط‌مشی سخت‌گیرانه‌تر در سایر مسائل مربوط به ایران است و در این‌باره می‌نویسد: «او در وهله نخست به احتمال زیاد خواستار اتخاذ موضعی قاطعانه‌تر در قبال ایران و حضور دریایی آن کشور در آبهای خلیج فارس خواهد بود. این بدان معنا نخواهد بود که او خواستار تیراندازی به سوی قایق‌های تندروی ایرانی خواهد بود بلکه  هشدار خواهد داد که خط قرمز امریکایی‌ها نزدیک‌شدن قایق‌های تندروی ایران به ناوهای امریکایی است. واقعیت آن است که ایرانی‌ها نیز رویارویی مستقیم با امریکا در خلیح فارس را نمی‌خواهند در نتیجه به احتمال زیاد رویکرد متیس جواب خواهد داد.

گلدنبرگ در ادامه اشاره می‌کند که به احتمال زیاد او در وهله دوم سعی خواهد کرد به ایران نشان دهد امریکا در مقابله با برنامه‌های آن کشور برای نفوذ در سایر کشورهای منطقه مصمم خواهد بود و احتمالا موضوع محموله‌های تسلیحاتی ایران را مطرح خواهد کرد. 

او همچنین اشاره می‌کند که در دوران متیس باید شاهد مانورهای نظامی گسترده‌تر در منطقه با مشارکت متحدان سنتی امریکا باشیم. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین