کد خبر: ۴۱۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۴۹

تلاش رایس برای تحریک کشورهای عربی

آفتاب‌‌نیوز : بنا بر این گزارش، وی این درخواست را پیش از دیدار از مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی مطرح کرد. او به منظور جلب نظر این کشورها برای پیوستن به مبارزه آمریکا علیه ایران که از سوی اروپا، روسیه و چین مورد حمایت قرار گرفته، به این سفر رفته است.

رایس در مصاحبه‌ای درباره گفت‌وگوهای برنامه‌ریزی‌ شده‌اش در این سفر گفت: امیدوارم که این کشورها که نگران موضوع هستند، آماده باشند تا به دولت ایران بگویند در صورت ادامه این راه ـ برنامه هسته‌ای ـ منزوی خواهد شد.

به گزارش رویترز، وی افزود: در حال حاضر زمان آن فرارسیده که ایرانی‌ها بدانند این انزوا در حال شکل گرفتن است.

رایس در حالی که سعی در جلب اعتماد کشورهای عربی با این پیام داشت، همچنین به نگرانی‌ آمریکا از بی‌ثبات کردن منطقه توسط ایران با حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق، لبنان و نواحی فلسطینی اشاره کرد.

رویترز نوشت: این در حالیست که دولت‌های عربی درباره ابهامات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

در حالی که بسیاری از کشورها از سیاست‌های ضداسلامی آمریکا در به راه انداختن جنگ با عراق و حمایت از اسراییل در برابر فلسطینی‌ها، خشمگین هستند، برخی از کشورهای منطقه از حمایت آشکار از سیاست‌های آمریکا در منطقه اجتناب می‌کنند.

این کشورهای عربی به خصوص با توجه به پشت پرده آشفتگی‌ها در عراق، از حمایت از فشار آمریکا بر یک همسایه دیگر اجتناب می‌کنند.

«جان آلترمن» از اعضای مرکز استراتژیک و مطالعات بین‌المللی آمریکا گفت: بسیاری از کشورهای خلیج فارس ایران هسته‌ای را تهدیدی برای خود نمی‌دانند بلکه راه‌حل نظامی را بدتر از خود مشکل می‌دانند.

وی افزود: آنها وقتی به عراق می‌نگرند، در پذیرفتن راه‌حل آمریکا که موجب بی‌ثباتی شرایط سیاسی در ایران می‌شود، مردد می‌شوند.

«نایس گاردینر» از اعضای بنیاد هریتیج نیز که از سیاست آمریکا در حمله به ایران حمایت می‌کند، این درخواست رایس را «یک معامله دشوار» عنوان کرد.

وی گفت: امتحان این کار ضرری ندارد اما نباید فکر کنیم منزوی کردن ایران توسط کشورهای عربی کار آسانی است.

ایالات متحده تاکنون سعی کرده پنهان کند که در پشت این دیپلماسی برنامه حمله به ایران مدنظر است.

«پیتر پیس» ژنرال نیروی دریایی و رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: یقین دارم که جامعه بین‌المللی راه‌های دیپلماتیک، اقتصادی و فرصت‌های بسیار بسیار دیگری برای تاثیرگذاری بر ایران دارد. نه تنها آمریکا بلکه همه جامعه بین‌المللی می‌توانند بر روشی که ایران در پیش گرفته تاثیر بگذارند.

وی افزود: تا جایی که من می‌دانم تا انتخاب گزینه نظامی راه درازی در پیش داریم.

رایس به فشار دیپلماتیک از سوی جامعه بین‌المللی بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خوشبین است. به نظر وی ایران که اصرار دارد برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است تاکنون نتوانسته تردیدهای آمریکا مبنی بر اینکه تهران قصد ساخت بمب اتمی دارد را کاهش دهد.

وی گفت: فکر می‌کنم آنها زمانی ندارند زیرا جهان بر خواسته خود پافشاری بیشتر می‌کند، تدابیر سخت و سخت‌تر می‌شود و معتقدم ایران کشوری نیست که انزوای واقعی را بپذیرد.
















بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین