کد خبر: ۴۱۶۳۹۱
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷
سورنا ستاری:

توقف یک کسب‌وکار خیانت است/با وام بانکی نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد

معاون علمی رئیس جمهور توقف کسب و کار را خیانت می‌داند و می‌گوید، فرهنگ جامعه باید در نگاه به کسب و کار و فعالیت‌های دانش‌بنیان تغییر کند، به‌طور حتم از طریق وام بانکی نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، امروز ٦ دی در آیین رونمایی از آغاز معاملات شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) و صندوق‌های جسورانه در فرابورس که در وزارت اقتصاد برگزار شد، گفت: فضای کسب و کار در حالی نیازمند کارآفرین است که کسی که حاضر به انجام کار دولتی نشده و پول نفت نمی‌خواهد، باید هر روز برای باز نگه‌داشتن کرکره‌های کسب و کار خود با همه نهادهای نظارتی بجنگد. محیط کسب و کار از زمانی که پول نفت به اقتصاد این کشور سرازیر شد، به حال و روزی افتاد که میلی برای ایده‌پردازی و تعالی ندارد چرا که بازدهی‌ها تا حدی است که اگر دزدی هم انجام دهیم بازدهی و سودی تا این حد دربر ندارد.

وی بیان کرد: اکنون در حالی از صنعت در ایران صحبت می‌کنیم که چیزی از صنعت در خود ندارد و تنها کارخانه است،‌ زیرا ماشین‌سازی و طراحی صنعتی نشده و دانشگاه‌ها بر اساس این پایه ایجاد شده‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد که از راه‌اندازی بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) در فرابورس استقبال می‌کند و گفت: ایران کشوری است که تاریخ 5 هزار ساله در زمینه علم‌، تجارت،‌ تکنولوژی و آقایی بر دنیا دارد. در بازار سنتی ایران فرهنگ صندوق‌های جسورانه همواره وجود داشته و جوانانی را که در حجره‌ها به کار گرفته می‌شدند، نیز بر همین اساس صاحب کارآفرینی و کسب و کار می‌شدند و حالا این روش به شکل مدرن در حال تجربه است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: اکنون در  لایه‌ها و بدنه سازمان‌های دولتی رخوت وجود دارد و انتظار جامعه برای استخدام در این بدنه چندلایه وجود دارد.

او ادامه داد: اکنون ، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌ بنیان با تعریف 80 خدمت مختلف در معافیت‌های مالی، گمرکی و حتی نظام وظیفه تعریف شده است. حضور شرکت‌های دانش‌ بنیان ایجاد محیط کسب و کاری نوین است که معرف تمام شدن عصر استخدام در کارخانه‌هایی با دودکش‌های بلند است. هم اکنون یک شرکت دانش‌ بنیان در یک طبقه ساختمان از درآمدهای هزار میلیاردی برخوردار است.

سورنا ستاری گفت:  اکنون 2850 شرکت دانش‌ بنیان و هزاران استارت‌آپ در این محیط کسب و کار جدید فعالیت می‌کنند و چندین هزار جوان با قدرت فزاینده‌ای که حداکثر تا 5 سال آینده شکوفا خواهد شد، به کار مشغول‌اند. هر روز در حالی یک تجارت جدید متولد می‌شود که برخی از این شرکت‌های دانش بنیان در ظرف 5 ماه از صد برابر شدن بازدهی درآمدی برخوردار شده‌اند و در حال حاضر نیز 4 شرکت استارت آپ وجود دارد که درآمد فروش آنها به مرز 5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

ستاری درباره واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی بیان کرد: وقتی این شرکت در زمانی که در بندرعباس ساخته می‌شد، شاهد تلاش و کوشش افرادی بودم که با نیت خالص امیدوار بودند تا این مجتمع نقشی فزاینده در دنیا ایفا کند، اما اکنون دولت تلاش می‌کند به دلیل بدهی‌های کلان آن را به بخش خصوصی واگذار کند، به طور حتم تجارت امروز در زمینه‌های مختلف با ادبیات به روز فعالیت می‌کند و نمی‌توان روش‌های اشتباه گذشته را دنبال کرد.

ستاری همچنین گفت: توقف یک کسب و کار یک خیانت است، فرهنگ جامعه باید در نگاه به کسب و کار و فعالیت‌های دانش بنیان تغییر کند، به طور حتم از طریق وام بانکی نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد. پایه اقتصاد دانش بنیان حضور یک انسان برخوردار از دانش است که در برابر همه تلاطم‌ها سماجت به خرج می‌دهد و در نهایت پایه‌های اقتصاد کشور را می‌سازند.

به گزارش ایسنا، وی همچنین با بیان این‌که فیس‌بوک و مایکروسافت از سرمایه فیزیکی برخوردار نیستند، بیان کرد: زیرا عصر استخدام و سرمایه فیزیکی تمام شده است. استارت‌آپ‌ها می‌توانند در حالی از رشد هزار درصدی در سال برخوردار باشند که بخش‌های خصوصی باید سرمایه‌گذاری بر روی این بخش را بااهمیت بدانند،  شرکت‌های دانش‌بنیان مانند آمازون، یاهو یا فیس‌بوک در حالی پیشتازی می‌کنند که توانسته‌اند صنایع خودروسازی و نفتی را پشت سر گذارند و تا دو سال دیگر نیز همین اتفاق در اقتصاد ایران رخ خواهد داد و مطمئن هستم، با پیگیری فرهنگ حمایت از کسب و کار دانش‌بنیان می‌توان فرهنگ غلط اتکاء به اقتصاد نفتی را از کشور بیرون انداخت.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین