کد خبر: ۴۲۲۴۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴

همه‌ی خبرهای رسیده از تئاتر فجر

جشنواره تئاتر فجر با اجرای 10 نمایش در بخش صحنه‌ای و 7 نمایش در بخش محیطی، ششمین روز خود را سپری می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، درششمین روز جشنواره تئاتر فجر که همزمان با 6 بهمن ماه است، نمایش «شاخص»به کارگردانی و نویسندگی فواد کوچی و مایکل ادوبریتو کاری از فرانسه در دو نوبت 17 و 21 در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

«درباره تصویرت ازمن تجدید نظر کن» عنوان نمایشی است نوشته نغمه ثمینی و کار آروند دشت آرای که در تالار «چهارسو» تئاتر شهر اجرا می‌شود. این نمایش به‌عنوان کاری مشترک از هلند و ایران،در دو نوبت 18:30 و 21به صحنه می‌رود.

تالار «سایه» در روز ششم جشنواره شاهد اجرای نمایش «شیشه» به نویسندگی و کارگردانی امیر دژاکام است که به زبان انگلیسی اجرا می‌شود. این نمایش در دو نوبت 17 و 19 به صحنه می‌رود.

اما تالار «قشقایی» میزبان نمایش «دستاری که بر پیکر اسب پیک در راه در عجب راهی ،دی ...»به نویسندگی و کارگردانی جواد صداقت است. این نمایش که کاری از بوشهر است، در دو سانس 17:30 و 19:30 به صحنه می‌رود.

«چریکه‌ی چیای هالوز به زبان کردی» نوشته و کار بختیار پنجه‌ای کاری از مهاباد است که در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود. این نمایش در دو نوبت 17 و 20 اجرا می‌شود.

در تالار هنر نیز نمایش « دوبه دل »به نویسندگی جلیل امیری و کارگردانی سامان پهلوان درینی کاری از جیرفت در دو نوبت 17و 19به صحنه می‌رود.

در تالار مولوی نمایش «گرگ ومیش» به نویسندگی و کارگردانی کریستینا گالیبانی و ایلیالو گینبوهل کاری از سوئیس در چهار نوبت 15، 17 و 19و 21 به صحنه می‌رود.

«ناسور» نام نمایشی است به نویسندگی خیراله تقیانی‌پور و کارگردانی افسانه زمانی که در تالار حافظ اجرا دارد. این نمایش در دو نوبت 18 و 20:30 به صحنه می‌رود.

تالار دکتر ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر نمایش «هاروی» نوشته مری چیس و کار ملودی آرام نیا اجرا می‌شود. این نمایش در دو نوبت 17 و 20 به صحنه می‌رود.

«خروج اضطراری» نوشته ساناز اسدی و رافعه رستمی کار ستاره تبریززاده نام نمایشی است که از تهران در جشنواره تئاتر فجر اجرا دارد. این نمایش در دو نوبت 16 و 18 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه می‌رود.

در ششمین روز جشنواره تئاتر فجر 7 نمایش در بخش محیطی اجرا می‌شوند.

نمایش «آقای دلواپس» نوشته و کار فریدون احمدی از شهر سنندج در محوطه باز تئاتر شهر اجرا می‌شود، این نمایش راس ساعت 16:30 اجرا دارد.

«مستند پخش نشده میرزا» دیگر نمایشی است که در فضای باز تئاتر شهر اجرا می‌شود. این نمایش که نوشته مشترک احمد صمیمی و هما پریسان و کار صمیمی است، ساعت 17 در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

«بزم و رزم » نوشته و کار علی ابوالفضل طبسی از شهر سبزوار دیگر نمایش محیطی است که ساعت 18 در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

«ارت» نام نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی علی محمد رادمنش که از تهران در جشنواره اجرا دارد. این نمایش ساعت 18:30 در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

«زیرزمین» نوشته و کار مسعود براهیمی که از اصفهان در جشنواره شرکت کرده است، ساعت 16 در فضای باز خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

نمایش « املت با گوجه ایرانی» به نویسندگی میثم سرآبادانی و کارگردانی پارسوا پاکیزه کاری از تهران است که ساعت 16:30 در محوطه خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

نمایش «حریم شخصی»به کارگردانی و نویسندگی سید جمال میر جعفری ساعت 11 در محوطه برج میلاد اجرا می‌شود.

در کنار این آثار، سه نمایش دیگر نیز در مکان‌های دیگری اجرا دارند.

«من تهرانم را دوست دارم »نوشته و کار احسان یوسفی نسب از ششم تا هشتم بهمن ماه ساعت 19 در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

همچنین نمایش «موزه گردی» نوشته و کار رضا غیور از تاریخ ششم تا هشتم بهمن ساعت16در موزه هنرهای معاصر اجرا دارد.

حضور معلولان ذهنی و مبتلایان سندروم داون در جشنواره تئاتر فجر

رسول حق شناس کارگردان تئاتر سه نمایش را با حضور معلولان ذهنی و مبتلایان سندروم داون در این دوره از جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌کند.

این کارگردان تئاتر که سال‌هاست نمایش‌هایی را با حضور معلولان ذهنی و مبتلایان به سندروم داون اجرا می‌کند، در این دوره از جشنواره نیز با حضور همین افراد، نمایش صحنه‌ای «ننه ماهی ـ چترهای سپید» و نمایش خیابانی «افسانه دشت بی باران» را اجرا می‌کند.

حق شناس در گفتگویی درباره تاثیر اجرای نمایش بر توان خواهان سندروم داون و معلولان ذهنی گفت: زمانی اجرای این آثار، تاثیرات مثبتی را به همراه می‌آورد که برای مخاطب عادی اجرا شود تا آنها هم به توانایی این افراد پی ببرند.

وی افزود: درواقع با اجرای این آثار نمایشی می‌خواهیم نگاه ترحم‌آمیز مردم را تبدیل به احترام و ترس خانواده‌ها را به اعتماد تبدیل کنیم چرا که بسیاری از مردم فکر می‌کنند این افراد شخصیت‌های پرخاشگری دارند. درصورتیکه این طور نیست.

حق‌ شناس با بیان اینکه چند سالی برای حضور در جشنواره منتظر شده است، بیان کرد: هربار که به دبیرهای سال گذشته جشنواره تئاتر فجر مراجعه می‌کردیم، آنها برای حضور این هنرمندان ممانعت می‌کردند. به همین دلیل برای حضورمان در جشنواره چند سالی فاصله ایجاد شد.

وی درباره تاثیرات اجرای نمایش این آثار برای خود اشخاص سندروم داون و معلولان ذهنی توضیح داد: خانواده‌هایی بودند که با تماشای این آثار به توانایی‌های فرزندان خود که دچار این مشکل هستند، بیشتر اعتماد کردند و فاصله میان‌شان از بین رفته است.

حق‌شناس به برگزاری چند کارگاه‌ آموزشی در کنار اجرای این نمایش‌ها اشاره کرد و افزود : در این حین کارگاه‌هایی را برپا کرده‌ایم که با دو موضوع «مانیفست تئاتردرمانی و قوانین تئاتردرمانی بایدها و نبایدها» برگزار می‌شود.

 اجرای اول نمایش خیابانی «افسانه دشت بی باران» 4 بهمن انجام شد. این نمایش 8 بهمن ساعت 18 در محوطه تئاتر شهر اجرا دارد.

همین نمایش 11 بهمن نیز ساعت 18:30 در فضای باز تئاتر شهر اجرای دیگر خواهد داشت.

همچنین نمایش «ننه ماهی ـ چترهای سپید» روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه 8، 9 و 10 بهمن ماه در تماشاخانه استاد مشایخی به صحنه می‌رود. این نمایش در تاریخ‌های یاد شده راس ساعت 18 و به مدت 25 دقیقه اجرا دارد.

نگاهی به نمایش‌های محیطی

نامهربانی انسان‌ها با کره زمین در جشنواره تئاتر فجر

نمایش « از بس که جان ندارد » به نویسندگی محمود ناظری وکارگردانی امیر امینی به عنوان کاری از گروه «خورتاب» در بخش محیطی جشنواره تئاتر فجر به اجرا می‌شود.

بازیگران این نمایش آرزو علی پور ،امیر رجب پور ، صوفیا نادری ، ترنم لون امیز و کامیاب فلاحتی هستند.

امیر امینی کارگردان نمایش گفت: امسال رقابت خوبی در جشنواره تئاتر فجروجود دارد و بخش مرور نمایش‌ها نیز در بخش مسابقه و رقابتی قرار دارند.

به باور این کارگردان، این رقابت‌ها منجر به تلاش و ارائه کارهای بهتر می‌شود و قطعا تصویر خوبی به تماشاگران ارائه خواهد داد.

امینی افزود: یقینا امسال باخیل عظیم نمایش‌ها در بخش‌های مختلف جشنواره، اجراهای زیباتری خواهیم داشت.

کارگردان نمایش «از بس که جان ندارد » بیان کرد:این نمایش به یکی از معضلات جامعه از جمله مشکلاتی که با سلامت انسان‌ها سرو کار دارد در محیط زیست می‌پردازد .

امینی درباره درون مایه این اثر نمایشی نیز توضیح داد: کره زمین بدون ما هم می‌تواند به حیات خود ادامه دهد ولی ما انسان‌ها جایی به غیر از کره زمین برای ادامه زندگی نداریم. همواره زمین ما را در آغوش خود گرفته است. با این همه رفتار بسیاری از ما منجربه این شده تا سکونت و ادامه حیات در زمین با مشکلات عدیده ای روبرو شود.

وی ابراز تاسف کرد: بسیاری از ما کره زمین را نابود کرده‌ایم و به آلودگی کشیده‌ایم.اگر زمین می‌توانست انسان‌ها را از از سیاره خود بیرون می‌کرد و این سوال برای ما ایجاد می‌شود آیا در کرات آسمانی دیگر جایی برای زندگی ما وجود دارد و اصلا ما را به آنجا راه می‌دهند یا خیر؟

اجرای «مضحکه سریر مردگان» در بخش «به علاوه فجر» 

«مضحکه سریر مردگان» به کارگردانی سید حسن حسینی و تهیه‌کنندگی پیمان یاحقی چهارشنبه 6 بهمن در بخش «به علاوه فجر» سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی  تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.

«مضحکه سریر مردگان» را سارا الهیان بر اساس «روملوس کبیر» دورنمات نوشته و امیرحسین سرداریان، میلاد نظری، زهرا کبابیان، علیرضا یزدانی، مریم حاجی زاده، مهسان عطایی، محسن اسلامی، محسن ابوالفتحی، مهدیه جلمبادانی، مجتبی احمدی، جلال میرواعظی و مسعوداسفندیاری بازیگران آن هستند.

این نمایش در قالب گروتسک و با زبان طنز به روابط پوسیده دوران قاجار می‌پردازد و  درباره پادشاهی است که به جای زمامداری و اداره مملکت به پرورش مرغ و خروس می‌پردازد.

گروه تئاتر ژامک  6 بهمن در دو سانس 16 و 18 در تنها تماشاخانه استاندارد غرب تهران «همای سعادت» به نشانی شهر زیبا، خیابان آیت‌الله کاشانی، زیر پل شهید باکری، جنب بانک پارسیان، پلاک 261اجرا می‌شود.

از دیگر عوامل «مضحکه سریر مردگان» می‌توان به  دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز میلاد نظری، دستیار دوم کارگردان محمدحسین غفاری، طراح صحنه میلاد نظری، منشی صحنه سمیرا پرویزی، طراح گریم مانا یزدانی، دستیاران گریم محسن اسلامی، مهسان عطایی، آهنگساز علی آزادی، نوازندگان علی آزادی، دلارا ابراهیمی، ایمان عسگریان و بهمن اعتصامی، ساخت افکت علی صادقیان، طراح پوستر حمید محمدزاده، طراح لباس زهرا کهتری، ساخت تیزر و عکاسان خلیل عباسی، فرهاد جاوید، مشاور رسانه سمیرا افتخاری، مدیر صحنه نیلوفرمحمدی بیدمشکی و مدیر روابط عمومی نیلوفرجیردهی اشاره کرد. 

نمایش «قوی‌تر» در سالن استاد پرستویی روی صحنه رفت

نمایش «قوی‌تر» به نویسندگی آگوست استریندبرگ و کارگردانی سارا رهبری‌نیا از روز یکشنبه، سوم بهمن‌ماه در تماشاخانه استاد پرستویی میزبان علاقه‌مندان تئاتر شد، نمایشنامه‌ای که جواد عاطفه آن را ترجمه کرده است.

ویدا سادات یزدی، رضا محمودی، غزاله محمودی و حسن والوبیان در نمایش «قوی‌تر» بازی دارند. همچنین ویدا سادات یزدی (دستیار کارگردان)، فرشاد عطایی (طراح نور) و علیرضا عالی (عکاس)، رهبری‌نیا را در این نمایش همراهی می‌کنند. طراحی صحنه و لباس نمایش نیز بر عهده خود کارگردان بوده است.

در خلاصه‌داستان «قوی‌تر» آمده:«تو حتی نتونستی عشق یه مرد، لاله‌ها و احساساتت‌رو برای خودت نگه داری اما من تونستم همه اونارو حفظ کنم. تو نتونستی زندگی‌کردن‌رو از نویسندگان محبوبت یاد بگیری اما من تونستم. تو حتی یه اسکیل برای دل‌خوشیت نداری، حتی اگه اسم پدرت اسکیل بوده باشه».

سارا رهبری‌نیا پیش از این با نمایشنامه «پزشک نازنین» در جشنواره نمایشنامه‌خوانی نور شرکت داشته که در بخش کارگردانی مورد تقدیر قرار گرفت. این کارگردان در جشنواره نمایشنامه‌خوانی نمای سال با متن «تجربه‌های اخیر» حضور داشت.

مدت زمان نمایش «قوی‌تر» پنجاه دقیقه است. اجراهای این نمایش تا روز 18 بهمن ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند هر روز غیر از شنبه‌ها، راس ساعت 20 به نشانی خیابان انقلاب، بعد از پل حافظ، خیابان ویلا (استاد نجات‌اللهی)،کوچه مراغه، پلاک ۲، تماشاخانه گندم، سالن استاد پرستویی مراجعه بکنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین