کد خبر: ۴۲۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۲:۴۷

تلاش بوش و شیراک برای وارد کردن فشار به اسد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش رادیو سوا، " فرد جونز" سخنگوی شورای امنیت ملی درکاخ سفید با اعلام این خبر افزود : جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا نیم ساعت با ژاک شیراک تلفنی درمورد راههای وادار کردن سوریه به اجرای قطعنامه 1559 شورای امنیت گفتگو کرد.

همزمان با آن جک استراو وزیر امورخارجه انگلیس در لندن مدعی شد: با تصمیم سوریه دوره ریاست جمهوری امیل لحود تمدید شد که این امردرنهایت موجب شدن شورای امنیت قطعنامه 1559 را صادر کند .

وی افزود: امیل لحود رئیس جمهوری لبنان باید خودش تصمیم بگیرد که بماند و یا استعفا کند، اما وی باید بداند که باقی ماندن در مسئولت مشروعیتش را سلب می کند.

پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان و به دنبال آن تیره شدن روابط میان دمشق و بیروت، آمریکا و فرانسه در شورای امنیت تلاش کردند تا با صدور قطعنامه 1559 سوریه را به خارج کردن نیروهایش از لبنان وادار کنند.

حزب الله لبنان ازهمان آغاز تصویب این قطعنامه که تحت فشارهای آمریکا و غرب در شورای امنیت تصویب شد، آن را مداخله جویانه توصیف کرد و بر مخالفت خود با آن تاکید کرد.

با تصویب این قطعنامه، سوریه به حضور نظامی خود در لبنان که البته بر اساس مصوبه اتحادیه عرب و خواست لبنانی ها بود و نزدیک به سه دهه طول کشید، پایان داد، اما با این وجود آمریکا و هم پیمانانش همچنان دمشق را به اجرا نکردن کامل بند مربوط به عقب نشینی نیروهایش از لبنان وادامه حضور امنیتی و نظامی در این کشور متهم می کنند اتهاماتی که دمشق آن را رد کرده است.

درقطعنامه شورای امنیت خواهان خلع سلاح مقاومت حزب الله وفلسطینیان مسلح ساکان اردوگاهها درلبنان است و از سوریه خواسته شده به حاکمیت و استقلال لبنان احترام بگذارد .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین