کد خبر: ۴۳۱۸۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹

تخریب خانه ملت با دست افزار طرح و مصوبه

حمله به جایگاه مجلس شورای اسلامی طی هفته های گذشته و تخریب عملکرد این نهاد قانون گذاری شدت بیشتری یافته است. منتقدان به بهانه طرح ها و مصوبه های مجلس دهم، روزهای پر حاشیه ای را برای خانه ملت رقم می زنند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، مجلس به عنوان یکی از سه رکن مهم جمهوریت نظام جمهوری اسلامی، جایگاه ویژه ای در قانون اساسی و مردم سالاری دینی دارد. هجمه به جایگاه قوه مقننه با بهانه و دست افزارهای سیاسی و جناحی، در دراز مدت جایگاه این قوه را تضعیف می کند و با تضعیف آن در عمل رای مردم تضعیف خواهد شد.
گروهی از منتقدان ، نمایندگان مجلس را به حمایت از دولت متهم می کنند و گروه دیگری مصوبه های خانه ملت را به دور از عدالت معرفی کردند. شروع حمله به مجلس طی یک ماه گذشته با طرح تامین امنیت مراسم های سخنرانی کلید خورد.
رسانه های مخالف این طرح را مغایر با آزدی بیان دانستند و به تخریب مجلس پرداختند. هفته پیش هم مصوبه مجلس درباره حقوق مدیران دولتی و رفع ایراد شورای نگهبان حاشیه ساز شد. منتقدان در هر دو طرح با به بهره گیری از جنجال های رسانه ای، به دور از موضع گیری درست و قانونی، مصوبات مجلس را هدف تخریب قرار دادند.

**امنیت سخنرانی ها دغدغه نمایندگان ملت
برگزاری آرام و بدون جنجال مراسم های سخنرانی، نشست های خبری ومحافل انتخاباتی در طول چند سال گذشته همواره از دغدغه‌ برگزارکنندگان این مراسم ها و نشست ها بوده است. مسئله ای که ضرورت پرداختن به آن با توجه به اتفاقات روی داده در مراسم سخنرانی افرادی چون «علی مطهری» نماینده مجلس، پررنگ تر از گذشته به نظر می رسد.
تامین امنیت مراسم ها به ویژه در ماه های منتهی به انتخابات از یک سو و تاکید رهبر انقلاب بر ضرورت حفظ حرمت افراد در سخنرانی ها از دیگر سو، نمایندگان مجلس را به تکاپو وا داشت تا برای پیشگیری از تکرار تجربه های تلخ برهم خوردن سخنرانی ها، طرحی دو فوریتی امضا کنند.
گروهی از نمایندگان مجلس در هفته های گذشته طرحی دو فوریتی با دو ماده را در دستور کار بررسی قرار دادند که بر اساس آن، نیروی انتظامی و قوه قضاییه را ملزم می کند با برهم زنندگان مراسم های سخنرانی برخورد کند. این طرح از زمان ارائه، با واکنش های متفاوت و متناقضی در فضای سیاسی و رسانه ای کشور روبرو شد. برخی رسانه های جریانی خاص با حمله به ارائه دهندگان طرح، آن را مغایر با آزادی بیان در جامعه معرفی کردند.
این حاشیه های رسانه ای در حالی است که «بهرام پارسایی» نماینده مجلس و سخنگوی فراکسیون امید در گفت و گو با خبرنگار گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، درباره طرح تامین امنیت مراسم های سخنرانی گفت: دلایل ارائه این طرح مشخص است. طی چند سال گذشته شاهد برهم خوردن جلسات سخنرانی در سطح کشور بودیم، بدون آنکه برهم زنندگان جلسات به جایی پاسخگو باشند. به همین دلیل نیاز احساس شد تا از این اقدامات پیشگیری شود.
پارسایی درباره هیاهوی رسانه ای و انتقادی علیه این طرح و نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان امضا کننده طرح خود حقوقدان هستند و خلاء قانونی در برگزاری امنیت را درک کرده و برای حل آن تلاش می کنند. هرچند این طرح در مراحل نخست خود است و دارای ایرادات، اما این همه تخریب و جنجال علیه نمایندگان چندان منطقی به نظر نمی رسد.
«بهتر بود منتقدان و مخالفان تا زمان تصویب این طرح صبر می کردند و بعد به تخریب می پرداختند. ایرادات این طرح رفع خواهد شد اما کاملا مشخص است که حتی بهترین طرح هم ارائه شود منتقدان به جنجال سازی روی می آورند. »
«علیرضا رحیمی» دیگر نماینده مجلس در گفت و گو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا نیز می گوید: جنجال علیه طرح های مجلس به ویژه طرح برخورد با برهم زنندگان امنیت مراسم ها، آن هم پیش از نهایی شدن جای سوال دارد. آنچه در رسانه ها منتشر شده ، با طرحی که مورد نظر بسیاری از اعضای فراکسیون امید بود، متفاوت است. با اصلاح طرح نظر نمایندگان مجلس هم تامین خواهد شد و امید است جنجال ها اجازه دهد مجلس به وظیفه خود عمل کند.

**جناح گرایی آفت خانه ملت
مجلس شورای اسلامی 11 اسفند در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به برنامه ششم توسعه، مصوبه ای درباره بند ٣٨ برنامه ششم توسعه تصویب کرد که بر پایه آن «مجموع پرداختی ماهانه مدیران ، مقامات و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ٥ و ماده ٣٥ قانون خدمات کشوری حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان دولت تعیین شود.
حاشیه های این مصوبه مجلس برای تعیین سقف حقوق مدیران دولتی طی روزهای گذشته در فضای سیاسی و رسانه ای کشور بازتاب های فراوان داشت. همزمان با تصویب اولیه این طرح شماری از روزنامه ها و پایگاه های خبری علیه نمایندگان مجلس موضع گیری کردند.
با تصویب اولیه این طرح گروهی مجلس را به حمایت از حقوق های نجومی متهم کردند و حتی پا را فراتر گذاشته و این مصوبه را بی شرمانه خواندند. این در حالی بود که نمایندگان تنها به رفع ایراد شورای نگهبان پرداختند. ادامه جنجال ها علیه نمایندگان «علی لاریجانی» رییس مجلس را به واکنش وا داشت.
لاریجانی در سخنانی تند، به برخی گروه های تازه تاسیس هشدار داد و از آنها خواست، تخریب های انتخاباتی را وارد قوه مقننه نکنند. مصوبه مجلس در شرایط خاص به وزرا و رییس جمهوری اجازه می داد تا سقف حقوقی برخی مدیران در شرایط سخت را تا سقف 24 میلیون تومان افزایش دهند. اما این بخشی از صورت مسئله بود که برای تخریب مجلس و از سوی جریان رسانه ای برجسته سازی شد. این رسانه ها اما به هیچ کدام از بندهای الزام آور این طرح که تنها در شرایط سخت و خاص امکان اجرای آن وجود داشت نپرداختند.
حاشیه سازی یک سویه، طی روزهای گذشته مجلس را به کانون توجه تبدیل کرد. اما با نگاهی دقیق به خط رسانه ای منتقد دولت و برخی نمایندگان عضو در تشکل های تازه تاسیس، می توان ردپای موضع گیری های سیاسی و انتخاباتی را در اظهارنظرهای صورت گرفته مشاهده کرد. موضوعی که در سخنان رییس مجلس هم مورد تاکید قرار گرفت و لاریجانی با اشاره به سخنان گروهی از نمایندگان درباره این طرح، از آنها خواست به مردم دروغ نگویند.
دلیل تاکید لاریجانی بر ضرورت صادق بودن با مردم، شاید به این موضوع باز می گردد که تعدادی از نمایندگانی که در جریان جزییات و دلایل تصویب این طرح بودند، نسبت به آن معترض شدند و در جنجال های رسانه ای خود، بخش مهم و اصلی طرح را که پیشگیری از افزایش خودسرانه حقوق های مدیران و پیشگیری از فرار نخبگان بود، از مردم پنهان کردند. مصوبه جنجالی افزایش حقوق مدیران دولتی هرچند برای شفافیت بیشتر در قانون توسعه ششم اعمال شده بود اما چند روز بعد با نظر اکثریت نمایندگان تغییر یافت و پس گرفته شد.
در این میان اما آنچه می تواند جایگاه مجلس به عنوان راس امور کشور را تضعیف کند جز حاشیه سازی های رسانه ای و سیاسی، جناح گرایی برخی نمایندگان مجلس است. عضویت در تشکل های انتخاباتی تازه تاسیس نباید جایگاه نمایندگی را زیر سوال ببرد و نهاد قانون گذاری کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین