کد خبر: ۴۳۹۰۲۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷

احتمال اخراج بانک صادرات از بورس

اعتماد نوشت:اختلاف نظر سازمان حسابرسی با بانک مرکزی بر سر ترازنامه بانک صادرات، سهام این بانک را در چاله زیان و توقف انداخت و پس از ٢٨٢ درصد زیانی که ماه آخر سال گذشته برای سهامداران اعلام شد؛ حال اخباری از اخراج این بانک از بورس و انتقالش به فرابورس به گوش می‌رسد.
آفتاب‌‌نیوز :

هرچند رييس سازمان بورس معتقد است تمام اتفاقاتي كه براي بانك صادرات افتاده، به دليل اختلاف نظر دو دستگاه مورد اشاره يعني سازمان حسابرسي و بانك مركزي است و بورس مداخله‌گر نيست اما تصميم هر يك از بخش‌ها كه باشد نتيجه‌اش تنبيه سهامداران خرد و عاقبت افرادي است كه به اين بانك دولتي اعتماد كردند.
اكنون سهامداران بايد با اضافه زيان احتمالي سهام‌شان نگران انتقال به فرابورس هم باشند. انتقالي كه به گفته مديرعامل بورس تهران بايد تا ارديبهشت ماه براي قطعي شدن يا نشدن آن صبر كرد.

۲۹ تيرماه سال گذشته بود كه نماد بانك صادرات ايران بابت مجمع عمومي سالانه متوقف شد. در آن زمان كمتر كسي از سهامداران خرد اين بانك تصور مي‌كرد كه نماد آن ماه‌ها بسته بماند و دارايي‌اش براي مدت طولاني بلوكه شود. بانك ملت و بانك تجارت هم در همان زمان‌ها نمادشان متوقف شد ولي بازگشايي اين دو بانك به سال ۱۳۹۶ نكشيد و اين دو نماد بعد از حدود ۶ ماه بازگشايي شدند.

زياني كه تعدادي از نمادهاي بانكي در صورت‌هاي مالي خود داشتند، باعث شد تا نماد آنها در روز اول بازگشايي روند به‌شدت رو به افول را نشان دهد. اين روزها سهامداران خرد بانك صادرات نيز نگران از سرمايه‌گذاري خود منتظرند تا ببينند قيمت پاياني سهم‌شان در روز ابتدايي بازگشايي به چه مقداري مي‌رسد.

اما نكته‌اي كه درباره بانك صادرات وجود دارد اينكه چندي پيش بورس تهران اعلام كرد كه احتمال دارد نماد بانك صادرات از بورس به بازار پايه فرابورس منتقل شود و اين موضوع نگراني سهامداران خردِ اين بانك را بيش از پيش كرده است هر چند كه تعدادي از فعالان بازار سرمايه معتقدند هدف بورس تهران صرفا عرض اندام بوده و احتمال وقوع اين موضوع در عمل كم است.

در آخرين واكنش‌ها در اين مورد، حسن قاليباف‌اصل، مديرعامل شركت بورس تهران در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: گزارش منتهي به ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ شركت‌ها بايد بيرون بيايد و همكاران ما اطلاعات آن شركت‌ها را بررسي مي‌كنند. در ارديبهشت ماه گزارشي درباره شركت‌هايي كه امكان دارد از بورس خارج شوند، به هيات پذيرش برده مي‌شود.
وي در پاسخ به اينكه چقدر احتمال دارد كه بانك صادرات هم جزو شركت‌هاي اخراجي باشد، گفت: همكاران ما نه تنها بانك صادرات، بلكه تمام شركت‌هاي بورسي را بررسي مي‌كنند تا ارديبهشت ماه بايد براي اظهارنظر صبر كرد.

بد نيست به اين موضوع هم اشاره كنيم كه در آخرين واكنش‌ها درباره توقف طولاني مدت نمادهاي بورسي، شاپور محمدي، رييس سازمان بورس ضمن تاييد اين مطلب كه توقف نماد تنبيه سهامداران خرد است گفته كه اين سازمان حتي يك نماد را به دستور كسي متوقف نكرده است. او تاكيد مي‌كند كه چهار ماه از زماني كه برخي از نمادها بسته بوده‌اند، هيچ ربطي به سازمان بورس نداشته و آن مدت از توقف نمادهاي بانكي به اختلاف نظر سازمان حسابرسي و بانك مركزي مربوط مي‌شده است.
اواخر بهمن سال گذشته بود كه بانك صادرات از تحقق زيان ٧٥٣ ريالي به ازاي هر سهم در پايان عملكرد ٩ ماهه منتهي به پايان آذر ماه ٩٥ خبر داد.

اين در شرايطي بود كه «وبصادر» پس از شناسايي ذخاير مورد نظر حسابرس و بانك مركزي، سود ١٦٠ ريالي به ازاي هر سهم خود در بودجه برآوردي سال مالي ٩٥ را به ٢٦٧ ريال زيان به ازاي هر سهم تغيير داده است. به اين ترتيب بانك صادرات ايران در عملكرد ٩ ماهه امسال توانسته با سرمايه ٥ هزار و ٧٨٠ميليارد توماني تا ٢٨٢ درصد از زيان برآوردي در بودجه سال مالي منتهي به پايان اسفند ماه ٩٥ را محقق سازد. بانك صادرات در عملكرد ٢٧٦ روزه خود تا پايان پاييز امسال در هر روز ١٥ ميليارد و ٧٥٨ ميليون و ٩٤٦ هزار و ١٥ تومان زيان ساخته كه با تقسيم بر هر شبانه‌روز اين زيان به اندكي بيش از ٦٥٦ ميليون و ٦٢٢ هزار تومان در هر روز مي‌رسد.

البته در اين محاسبه چنانچه روزهاي تعطيل در ٩ ماه اخير را جدا كنيم و تنها ٨ ساعت كاري در روز را در نظر بگيريم، زيان بانك صادرات ميلياردي خواهد بود.
بانك صادرات در پايان عملكرد سال مالي منتهي به اسفندماه ٩٤ نيز توانسته به ازاي هر سهم زيان ٣٤٠ريالي را محقق سازد و در عملكرد ٩ ماهه همين دوره مالي با پوشش ٤٠ درصدي زياني به مبلغ ١٣٨ ريال به ازاي هر سهم محقق سازد. تحقق زيان ٤ هزار و ٣٤٩ ميليارد توماني بانك صادرات در پايان پاييز امسال در حالي است كه اين بانك در همين دوره عملكردي بيش از ١٠ هزار و ٢٦٠ ميليارد تومان سود علي‌الحساب به سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري در نزد خود داده است. بر اين اساس زيان انباشته بانك صادرات در پايان عملكرد سه ماهه سوم امسال به شش هزار و ٢٨٦ ميليارد و ٩٥٤ ميليون و چهارصد هزار تومان و چيزي در حدود سه برابر زيان انباشته در پايان سال مالي ٩٤ بالغ شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین