کد خبر: ۴۴۲۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳

حسین مرعشی: اصول‌گرایان دوست دارند انتخابات به دور دوم برود/رای رئیسی روحانی را تهدید نمی‌کند

سخنگوی حزب کارگزاران گفت: من احساس نمی‌کنم که انتخابات به دور دوم کشیده شود و به نظر من تکلیف انتخابات در همان مرحله اول مشخص خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : حسین مرعشی، سخنگو و عضو حزب  کارگزاران اسلامی با بیان اینکه جای آیت الله هاشمی بعنوان مرجعی که باعث حمایت بیشتر مردم از آقای روحانی می شد کاملا خالی است، گفت: من به شخصه این خلا را حس می کنم.

به گزارش عصرایران، بخش هایی از گفت و گوی حسین مرعشی را در زیر می خوانید؛

* جای خالی آیت الله هاشمی در همه جا احساس می شود. البته چارچوب کلی این انتخابات در زمان حیات ایشان پی ریزی شده و ما هم در حال مانور روی همان چارچوب دلخواهی که رهنمود داده بودند هستیم ولی بهرحال جای ایشان برای بسیج مردم خالی است.

*از جمله ویژگی های اقای هاشمی این بود که هیچ وقت ارتباط خود را با مردم قطع نمی کرد. حتی وقتی مسئولیت نداشتند به استان های مختلف سفر می کردند و از پروژه های مختلف را بازدید و همیشه دفترشان به روی مردم باز بود، قشرهای مختلف می توانستند رفت و آمد کنند و گروه های مختلف با ایشان دیدار داشتند.

* آیت الله هاشمی در 88 هم معتقد بود که مساله جمهوریت درخطر است، اعتراضات را فتنه نمی دانست و می گفت: که این اعتراضات باید شنیده شود. هاشمی در جریان حوادث 88 معتقد بود که طرفین باید بنشینند و با هم صحبت کنند و بارها هشدار داد که این زندان و محکوم کردن ها راه حل نیست. ممکن است که بعضی از منتقدان اقای هاشمی این نقش اخر او را بیشتر پسندیده باشند، این را من از شما می پذیرم ولی مفهومش این نیست که همین یک نقش را ایفا کرده اند. به هر ترتیب این نقش اخر او با انتقاد حاکمیت مواجه شد و در مقابل توسط معترضان یا منتقدان حکومت به بعضی از سیاست ها بیشتر پسندیده شد.

* هم جناح راست و هم چپ از تضعیف جایگاه اقای هاشمی در سیاست ایران ضرر کردند. هر دو به خودشان لطمه زدند، برای مثال چرا الان آقای ناطق نمی تواند در عرصه سیاسی باشد. آقای هاشمی یک متعادل کننده در مجموعه کل نظام بود و در نتیجه رقیب اصلاح طلبان یا اصولگرایان به حساب نمی آمد بلکه فضا را باز می کرد که جناح های سیاسی بتوانند، حرکت کنند. می توانم فضا را اینگونه توصیف کنم که این ها همه فرزندان آقای هاشمی بودند، فرزندانی که فکر می کردند که این پدر با آنها مخالف است و غرغر می کردند.

*در شورای شهر به هیچ عنوان از چهره های اصولگرا حمایت نخواهیم کرد. سیاست موضوعی پویاست و نمی توان وقتی که از زمان دور هستیم در موردش نظر دهیم. در مجلس دهم دو نفر از حزب اعتدال و توسعه پیشنهاد شد که به لیست اضافه شوند که ما از این کارمان راضی نیستیم مشخصا از کارکرد اقای نعمتی و جلالی راضی نیستیم.

*من اقای میرسلیم را از همه اصولگرا تر می بینم. در رابطه با آقای رئیسی نیز باید بگویم که ایشان رای آقای روحانی را در هیچ حوزه‌ای تهدید نمی کند آنها رای خودشان را دارند و همان رای بینشان تقسیم می شود دکتر روحانی هم رای خودش را دارد. البته رای اقای روحانی هم یک رای از پیش مشخص شده، نیست و به هر حال تعدای از آرا در جامعه ما نه اصولگرایی است و نه اصلاح طلبی به عبارتی خود مردم تصمیم می گیرند به چه کسی رای دهند. اما کاملا مشخص است که هیچ رای اصولگرایی به سمت اقای روحانی نخواهد رفت و هیچ رای اصلاح طلبی هم به سمت هیچکدام از آن سه نفر نخواهد رفت. بنابراین تکلیف رای بخشی از جامعه که غیر سیاسی و اجتماعی هستند را مناظرات پیش رو مشخص می کند.

* من احساس نمی کنم که انتخابات به دور دوم کشیده شود و به نظر من تکلیف انتخابات در همان مرحله اول مشخص خواهد شد. البته اصولگرایان دلشان می خواهد این اتفاق بیفتد اما تا کنون هر چه آنها خواسته اند نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین