کد خبر: ۴۴۲۸۵۱
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰

هیچ تصوری نداریم که مشهد 30 سال دیگر چگونه خواهد شد

رئیس پژوهشکده نوین ثامن گفت: هیچ تصوری نداریم از اینکه مشهد 30 سال دیگر چگونه است، آیا مشهد شهر زیارتی خواهد خواهد شد و یا مسائل دیگر جای آن را می‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
حمیدرضا محروقی در دیدار با جمعی از خبرنگاران خبرگزاری ایسنا و ایکنا خراسان رضوی از پژوهشکده نوین ثامن، اظهار کرد: اگر امروز فردی بگوید که بافت 300 هکتاری اطراف حرم را از بین می‌برد و به جای آن برج می‌سازد، نه تنها همه شهر بلکه کل کشور به او اعتراض می‌کنند، اما اکنون همین اتفاق در عرض 20 تا 30 سال در مشهد افتاده است.

وی افزود: در شرایط کنونی مشخص شده که برخی چه برنامه‌ها و طرح‌هایی را در اطراف حرم رضوی پیاده کردند، زیرا حاصل کار حوزه شهرسازی به تدریج و با گذشت زمان مشخص می‌شود و رسانه‌ها در چنین مواردی باید نقش دیده‌بان را داشته باشند و نسبت به اتفاقاتی که در طی 10 تا 20 سال آینده رخ می‌دهد حساسیت به خرج دهند.

محروقی تصریح کرد: بسیاری از مدیران شهری در مشهد با نیت خیر کار می‌کنند اما دچار نسیان و فراموشی شدند، در این رابطه پژوهشکده ثامن اقدام به ساخت فیلمی با عنوان "نسیان" کرده است که این فیلم در رابطه با تغییر بافت‌ و هویت شهر مشهد به مسوولان تلنگر می‌زند.

رئیس پژوهشکده نوین ثامن با تاکید بر اینکه باید ادبیات و ترجمان درستی از مسائل و مشکلات شهری داشته باشیم، عنوان کرد: گاهی که با مدیران سابق در خصوص تصمیم‌گیری درباره یک موضوع خاص و چرایی اخذ آن صحبت می‌کنیم، آنها عنوان می‌کنند که تیمی که این مساله را منتقل کرده ادبیات درستی را نداشته و در نتیجه تصمیم نادرستی اخذ شده است، بنابراین باید از مشکلات و دغدغه‌ها تعریف درستی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه پژوهشکده نوین ثامن دارای 5 پژوهشکده است، خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود 5 پژوهشکده گفتمان مشترکی را داشته باشند و ضمن اینکه هر گفتمان باید دارای عقبه پژوهشی باشد، باید در نظر داشت که صرفا انجام یک کار مطالعاتی فایده‌ای ندارد.

محروقی تاکید کرد: مردم باید نسبت به حقوق شهروندی خودشان آشنایی کافی را داشته باشند تا مطالبه‌گری در‌ آنها به وجود بیاید، بسیاری از مردم آنقدر که به حقوق خود در حوزه بهداشت و سلامت آشنایی دارند در بخش شهرسازی به حقوق خود آشنا نیستند، در حالی که آینده شهر و فرزندانشان در این شهر رقم می‌خورد و به بسیاری از اتفاقاتی که در این حوزه می افتد کسی اعتراض نمی‌کند، زیرا نسبت به این حقوق آگاه نیست.

در ادامه سعید حبیبی، مدیرگروه اقتصاد شهری پژوهشکده نوین ثامن گفت: در بسیاری از مسائل و مشکلات شهری اجماع کامل وجود دارد. به عنوان مثال همه ما واقفیم که یکی از مشکلات کلانشهرها در حوزه اقتصادی، درآمدهای ناپایدار و تراکم‌فروشی در شهرهایی مانند تهران و مشهد است و همه به این امر اذعان داریم، اما در طی دوره‌های گذشته نتوانستیم شهرهای خود را از این مشکل نجات دهیم.

وی با بیان اینکه ما در بسیاری از موارد در سطح کشور، پاسخ مسائل خود را می‌دانیم اما نتوانستیم آن را به مدیران منتقل و مردم را در این زمینه اقناع کنیم، افزود: پرداخت بهای خدمات حقوق شهروندی یکی از مسائلی بود که مطرح شد اما فضای رسانه‌ای نتوانست مردم را در این زمینه اقناع کند که اگر می‌خواهیم شهر خوبی داشته باشیم باید این بها را پرداخت کنیم.

مدیرگروه اقتصاد شهری پژوهشکده نوین ثامن عنوان کرد: موضوع اقتصاد زیارت در مشهد یکی از برنامه‌های پژوهشکده است که در آینده به آن می‌پردازیم، این موضوع که توسعه مشهد زیارت محور، سیاحتی و یا تجاری باشد و در چه مسیری این شهر توسعه می‌یابد، از جمله مواردی است که باید به آن پرداخته شود. چنانکه زیارت ارزان قیمت یکی از مولفه‌های توسعه شهر مشهد را تشکیل می‌دهد.

در ادامه محمدجواد استادی، پژوهشگر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده نوین ثامن گفت: تلاش می‌کنیم در پژوهشکده زیارت را از بعد انتزاعی و تمام قدسی آن خارج کنیم. وقتی راجع به مشهد صحبت می‌شود به عنوان شهر زیارتی از آن یاد می‌شود، اما در سطح‌بندی موجود در شهرسازی، شهر زیارتی دیده نشده است. بنابراین باید زیارت را به نحوی تبیین کنیم که قابل تعریف برای یک مهندس شهرساز باشد.

پژوهشگر مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده نوین ثامن تصریح کرد: پژوهشکده ثامن با یک نگاه علمی و میان رشته‌ای، شهر را که یک موجود زنده است مورد مطالعه قرار می‌دهد. رصد مطالعات شهری نهادها در طی یک سال گذشته شهرداری نشان می‌دهد که پژوهشکده‌های ذیل دانشگاه تقریبا درگیر کارهای روزمره خود بودند.

وی اضافه کرد: دست‌یابی به ایده آرمانی شهر مشهد هدف ماست و در این پژوهشکده به دلیل این که یک مجموعه خصوصی است، پژوهش‌های کاربردی انجام می‌شود.

پژوهشگر مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده نوین ثامن عنوان کرد: باید بر رفتارهای مبتنی بر جنسیت زائر، سن و طبقه اجتماعی زائران پژوهش صورت گیرد. پژوهشکده ثامن در حوزه پژوهش به دنبال مساله محوری است و تلاش می‌کند مشکل را به مساله تبدیل و آن را حل کند.

استادی گفت: خوشبختانه در این پژوهشکده از بدنه علمی خوبی برخوردار هستیم و قوی‌ترین جامعه‌شناسان کشور ما را پشتیبانی می‌کنند و تفاهم‌نامه‌های خوبی با نهادهای علمی معتبر در تهران امضاء کردیم.

وی با اشاره به این که تا مردم به آگاهی نرسند خیلی از فعالیت‌های ما نتیجه‌بخش نیست، ادامه داد: رسانه‌ها می‌توانند در فرآوری پژوهش‌ها کاملا به ما کمک کنند.

پژوهشگر مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده نوین ثامن گفت: در این پژوهشکده برخی از پروژه‌ها را خود تولید و اجرا می‌کنیم، اما برخی پروژه‌ها به دلیل سیاست‌های پژوهشکده از بیرون مانند شهرداری مشهد جذب می‌شود.

پژوهشگر مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده ثامن با اشاره به اینکه بافت پیرامونی حرم مساله بسیار جدی است، افزود: متوجه شده‌ایم که ارتباط بین شهر و حرم مطهر رضوی یک فضای هویت ساز را ایجاد کرده است که باید از ورود آسیب‌ها به آن جلوگیری شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین