کد خبر: ۴۴۳۲۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹

ضرورت ارائه پاسخ روشن درباره رد صلاحیت زنان در انتخابات ریاست جمهوری

یک فعال حوزه زنان گفت: حدود 40 سال از مطرح شدن مفهوم رجل سیاسی می‌گذرد و هنوز زنان نتوانستند به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوند. باید مشخص شود که به چه دلیلی زنان رد صلاحیت می‌شوند و چرا هیچ کدام دارای صلاحیت لازم تشخیص داده نشدند.
آفتاب‌‌نیوز :
فاطمه راکعی در نشست زنان و مسئله رجل سیاسی که امروز در معاونت امور زنان و خانواده برگزار شد با اشاره به ثبت نام اعظم طالقانی ضرورت ارائه پاسخ روشن درباره رد صلاحیت زنان در انتخابات ریاست جمهوریدر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آیا او نیز که دارای سوابق زیادی در عرصه مدیریتی است جزء رجل سیاسی محسوب نمی‌شود! این در حالیست که مردان با هر شکل و شمایلی خود را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، این فعال حوزه زنان با بیان اینکه برخی افراد اعم از روحانی و غیر روحانی از کاندیداتوری اعظم طالقانی گله کردند اظهار کرد:‌ او علی رغم مشکلات جسمانی به عنوان وظیفه این کار را انجام داد و شرکت او نمادین بوده است اما متاسفانه با خانم طالقانی برخورد خوبی نشد و صلاحیت فردی اعظم طالقانی نیز به عنوان یک رجل سیاسی تایید نشد و هیچ کس در این زمینه پاسخگو نیست، این در حالیست که باید جواب روشنی به این موضوع داده شود.

وی با اشاره به استفاده از واژگان خارجی گفت: در زبان انگلیسی He که ضمیر مذکر محسوب می‌شود گاهی اوقات برای همه افراد استفاده می‌شود.

راکعی در ادامه گفت: مردان مختلفی برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شدند و هر کس با هر شکلی به خود اجازه این کار را داد. این در حالیست که شرکت خانم طالقانی در این کار مایه افتخار احزاب زنان و جامعه زنان است و شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز موضع گیری خوبی در این زمینه انجام داد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دکتر محمدرضا روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: برداشت‌های مختلفی از شریعت در دوران‌های مختلف انجام شده است و این موضوع گاهی اوقات موجب تشکیل دو طیف مقابل شده است.

وی با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده گفت: این قانون در سال 91 تصویب شد و بر اساس نص صریح آن به قاضی مشاور زن اشاره شد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم اضافه کرد: در آیات قرآن کریم نیز همه خطاب‌ها عام است و انسان به «ما هو» انسان مورد خطاب قرار می‌گیرد. از سوی دیگر آیا مگر می‌توان یک حکم کلی را صادر کرد و بعد گروهی را از شمول آن خارج کرد. بنابراین همه ما مورد خطاب شارع هستیم.

وی تاکید کرد: همه آیات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر نیز خطابات عام دارد و در هیچ جای قرآن کریم تنها امر به معروف و نهی از منکر بر عهده مردان قرار داده نشده است.

روشن تصریح کرد: تا پیش از زمان شیخ طوسی رجولیت مطرح نبوده است اما دیدگاه‌های او در این زمینه علما را تحت الشعاع قرار داد. البته پس از تصویب قانون حمایت از خانواده در سال 91 از این موضوع گذر کردیم.

وی با اشاره به اصل 115 قانون اساسی که بر مبنای آن رئیس جمهور باید جزء رجال و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی باشد گفت: لازم است قوانین بر اساس مسائل ملی و انسانی تفسیر شوند و بر اساس عدالت حکم صادر کنیم. اگر خبرگان قانون اساسی نظری داشته باشند دیدگاه‌های آنها بر اساس مسائل ملی قابل تفسیر است. در آیات قرآن کریم نیز نفس انسانی مورد خطاب قرار می‌گیرد و افرادی برتر شناخته می‌شوند که به عنوان نمونه، تقوای بیشتری داشته و یا عالم‌تر باشند. در هیچ کدام از این دسته آیات بحث جنسیت مطرح نیست. در روح اسلام و قانون اساسی چنین تبعیضی در زمینه تعریف رجل سیاسی مطرح نیست البته برداشت‌ها از رجل سیاسی متفاوت است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست زهرا نژاد بهرام فعال حوزه زنان و نخستین زن معاون فرماندار در ایران با اشاره به پژوهش خود در زمینه دسترسی زنان به قدرت گفت: قدرت مقوله‌ای است که میوه ممنوعه برای زنان محسوب می‌شود و زمانی که موضوع دسترسی به قدرت مطرح می‌شود زنان در حاشیه قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به ملکه سبا به عنوان زن قدرتمندی که قرآن کریم به آن اشاره می‌کند گفت: او صاحب سرزمین بود و تمام ابزارهای مدیریت سیاسی مانند مشورت با دیگران و تدبیر امور را در اختیار داشت و بر مبنای مصالح عالی قلمرو خود تصمیم‌های عقلانی می‌گرفت. بنابراین قرآن کریم مشکلی با دسترسی زنان به مناصب ارشد ندارد.

وی اضافه کرد: در دیدگاه‌ها بزرگانی مانند حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری، آیت الله جوادی آملی و شیخ شمس الدین از لبنان ممانعتی در دسترسی زنان به قدرت دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به استفتاء از هفت تن از علما درباره دسترسی زنان به مناصب مدیریتی گفت: یک نظر واحد در میان علماء درباره این مسئله وجود ندارد. امروزه تفسیر قوانین مطابق مصالح ملی باید باشد و رجل سیاسی یک مسئله حل شده است که در زمینه آن اختلاف سلیقه وجود دارد و در صورت رفع اختلاف سلیقه بسیاری از مسائل قابل حل است.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه سیستم انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما دچار چالش است گفت: در برخی سیستم‌های قانونی افراد باید از نمایندگان مجلس و افراد شناخته شده امضاء جمع کنند تا به عنوان رجل سیاسی ثابت شوند سپس به عنوان کاندیدا می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند ولی ما حزب سیاسی نداریم و هر کس به خود اجازه کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را می‌دهد.

نژاد بهرام در پایان تاکید کرد: رجل سیاسی در کشور ما دچار چالش مفهومی شده است و اگر این مکانیزم اصلاح شود بسیاری از مسائل قابل حل خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین