کد خبر: ۴۴۵۰۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲

در انتظار آخرين مناظره

«فردا قرار است كانديداهاي رياست‌جمهوري در آخرين فرصتي كه مناظره تلويزيوني در اختيارشان قرار مي‌دهد در مقابل نگاه مردم قرار گيرند تا تمام تلاش‌شان را به كار گيرند براي يك هفته بعد كه نوبت آن است كه نمره مقبوليت و شايستگي از مردم در انتخابات بگيرند. يك روز مانده به آخرين مناظره انتخاباتي كانديداهاي رياست‌جمهوري سري به ستادهاي فعال كانديداها در تهران زديم تا از حال و هواي‌شان خبري بگيريم، با اعضاي فعال ستادها صحبت كنيم و انتخابات پيش رو را از دريچه نگاه آنها ببينيم.»
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: «فراتر از حزب و جناح به سراغ تمام كانديداهايي كه در تهران ستاد فعال انتخاباتي دارند (اسحاق جهانگيري و مصطفي هاشمي‌طبا به‌ طور رسمي اعلام كردند ستاد فعال انتخاباتي ندارند) رفتيم با اين هدف كه از شور و حال انتخاباتي‌شان تصويري ارايه دهيم.

دولت كار و كرامت

انتهاي كوچه‌اي در ميدان فردوسي، يك ساختمان نوساز ديوارهايش را پوسترپوش تصوير توليت آستان قدس كرده؛ مردي كه نام دولتش را گذاشته «دولت كار و كرامت» تا در آن به داد مستضعفان برسد. جلوي ورودي ساختمان ميزي قرار دارد و كنارش اتاقي كه با پارتيشني چوبي از حياط جدا شده و تابلوي «ارتباطات مردمي و روابط عمومي» بر پيشاني‌اش نشسته. گوشه اتاق كوچك پر از پوستر‌هاي تبليغاتي در سايزهاي مختلف است. وقت نماز است و مردان در اتاق‌هاي موكت شده مشغول اقامه نمازند، برخي هم در حال صرف ناهار. شنيدن نام روزنامه اعتماد در ستاد ابراهيم رييسي همان قدر عجيب است كه شنيدن وجود آب در خورشيد. بعد از كنترل كارت خبرنگاري و يادداشت كردن شماره تماس خبرنگار اعتماد، مسوول روابط عمومي ستاد مي‌گويد: «نمي‌تونيد بريد داخل.» اما گويي بعد از تصميم عجولانه‌اش پشيمان مي‌شود: «چند دقيقه توي حياط منتظر باشيد ببينم مي‌تونم با يكي از دفاتر هماهنگ كنم بريد اونجا.» وقت ناهار است و كارگران ظرف‌هاي غذاي سهميه هر ستاد را بار موتور مي‌كنند، روي صندلي پلاستيكي حياط نشسته‌ام و نگاه‌هاي متعجب و پر از پرسش را مي‌شمارم، ۲۰ دقيقه‌اي طول مي‌كشد تا مسوول روابط عمومي با يكي از دفاتر هماهنگ كند براي تهيه گزارش. در تمام اين مدت فقط يك خانم وارد ستاد مي‌شود و در ميان فعالان بخش‌هاي قابل رويت از حياط ساختمان هم هيچ خانمي در حال فعاليت نيست. پاسخ كنجكاوي‌ام را پيدا نمي‌كنم و آدرس يكي از دفاتر فعال ستاد ابراهيم رييسي را مي‌گيرم و راهي مي‌شوم، يك دفتر ساكت در طبقه دوم يك ساختمان اداري، اينجا مركز فعاليت‌هاي مجازي ستاد رييسي است، دفتر به عنوان بخشي از ستاد يكي از كانديداهايي كه آمدنش پر هياهو بود، آرام است اما گويي در مانيتورها و تبلت‌هاي اعضا غوغايي است كه كسي سر بلند نمي‌كند. دست خالي از ستاد بيرون مي‌آيم.

راستي و درستي

دفتر حزب موتلفه در خيابان خردمند، ستاد مركزي مصطفي ميرسليم است. جلوي در و در تقاطع خيابان چند بنر بزرگ، شناسايي محل ستاد را راحت كرده، چهره مصطفي ميرسليم كنار شعار «راستي و درستي» بنر را پر كرده. بعد از در ورودي، پشت يك ميز ساده، نگهبان با چشمان پرسشگر منتظر است. روي پارتيشن چوبي يك دايره كوچك است كه گويي محل ارتباط اعضاي داخل ستاد با مراجعين است، مجوز ورود داده نمي‌شود و مسوول روابط عمومي كه از در كنار پارتيشن بيرون مي‌آيد، مي‌گويد: «هر وقت لازم باشه ما خودمون رسانه‌ها رو دعوت مي‌كنيم» شماره تماس يادداشت مي‌شود براي روز مبادا.

دولت ۹۶ درصدي

ستاد مركزي محمدباقر قاليباف در ساختمان خبرگزاري شفاف، در خيابان مطهري پوياتر از ستادهاي دو كانديداي قبلي است. مسوول امور رسانه با يك تلفن ارجاعم مي‌دهد به ستاد مركزي استان تهران در كارگر جنوبي. همهمه انتخاباتي توي فضاست، جوانان جلوي در جمع شده‌اند، بنرهاي بزرگ ديوارها را پوشانده، بازار متقاعد‌سازي داغ است و پرونده عملكرد كانديداهاي ديگر روي ميز.

در ميان طيف‌هاي ديگر سخن از اين بود كه اعضاي ستاد قاليباف كاركنان شهرداري‌اند كه حالا ستاد او را سرپا نگه داشته‌اند، اما سر هر ميز كه مي‌رويم اعضاي ستاد مي‌گويند شغل‌شان آزاد است و داوطلبانه براي كار ستادي اعلام آمادگي كرده‌اند. يكي از اعضا مي‌گويد: «اينجا ما امروز ناهار‌ آش خورديم؛ در حالي كه تو ستادهاي ديگه چلوكباب ميدن اما كسي اعتراض نكرد.»

مسوول بخش جوانان مي‌گويد شبانه روز در ستاد فعاليت دارد و كار هماهنگي با ستادهاي فعال شهرستان‌ها هم با اوست. مي‌گويد ۱۲ سال پيش قاليباف را انتخاب كرده و در دوره‌هاي قبل نيز در ستاد انتخاباتي فعاليت داشته، اما معتقد است در اين دوره فعاليت‌هاي ستادي ضعيف‌تر شده و فعاليت فضاي مجازي كه قبلا محدود به سايت‌ها و وبلاگ‌ها بود به شبكه‌هاي مجازي متمركز شده و اين خوب نيست چون امكان دسترسي درست به اطلاعات و همينطور كيفيت اطلاعات منتشر شده پايين آمده. در طبقه دوم دور ميز پر از جواناني است كه گزينه‌شان براي انتخابات دوازدهم محمدباقر قاليباف است. آمده‌اند تا با مدل طراحي شده در حوزه جوانان ستاد قاليباف‌ (برنا) به تبليغات رودر‌رو در سطح شهر و فضاي مجازي بپردازند‌. مسوول بخش جوانان ستاد استان تهران قاليباف مي‌گويد بعد از مناظره دوم مراجعات بيشتري براي فعاليت جوانان در ستاد داشته‌اند و معتقد است ۶۰درصد فعاليت‌شان به شكل سازماندهي شده و تخصصي در جامعه بوده و ۳۰ تا ۴۰ درصد روي فضاي مجازي سرمايه‌گذاري كرده‌اند؛ چرا كه فكر مي‌كند با تهييج نمي‌شود نتيجه مطلوب گرفت. رييس ستاد مركزي استان تهران قاليباف هم مي‌گويد با آمدن فضاي مجازي تغيير چنداني در فعاليت ستادي صورت نگرفته و تنها ۲۰ درصد تاثير داشته و باعث كاهش مراجعات شده اما همان كساني كه حضوري مي‌ديدم‌شان و پوستر توزيع مي‌كردند، حالا در فضاي مجازي و بدون حضور فيزيكي در ستاد اين كار را انجام مي‌دهند‌.

به عقب برنمي‌گرديم

زن و مرد كنار هم ايستاده‌اند و شعار مي‌دهند: «درود بر خاتمي، سلام بر روحاني» تفاوتي كه ستاد انتخاباتي روحاني با باقي كانديداها دارد، جوانگرايي است و نگاه پذيرايي كه در اعضاي ستاد وجود دارد. يكي از اعضاي فعال در مورد تجربه فعاليت‌هاي تشكيلاتي در اين دوره انتخابات مي‌گويد: «روحيه تشكيلاتي اعضا به انسجام فعاليت‌ها خيلي كمك مي‌كند» و البته تاكيد مي‌كند كه اين شكل از فعاليت انتخاباتي باعث شده ستاد ما بتواند يكي از معدود ستادهاي فعال كانديداها باشد كه خروجي قابل قبولي دارد. از سويي ستادهاي مناطق خلاقيت‌هاي خود را براي انجام تبليغات دارند و مي‌توانند كمپين‌هاي خود را داشته باشند و هيچ چيزي از ستاد مركزي به آنها ديكته نمي‌شود: «شب گذشته ستاد ميدان فاطمي كمپين «هر شهروند يك مطالبه» را راه‌اندازي كردند و شهروندان مي‌توانستند مطالبات‌شان را روي استيكرهايي كه در اختيارشان قرار مي‌گرفت بنويسند و روي استندي كه در ستاد قرار داشت بچسبانند، اين كمپين با استقبال بسيار خوبي مواجه شد و بازتاب‌هاي زيادي داشت.»

اين عضو فعال در مورد چرايي حضورش در ستاد روحاني مي‌گويد: «در دوره آقاي روحاني بود كه حزب ما توانست دوباره فعاليت كند و كنگره برگزار كند و با وجود تمام محدوديت‌هاي موجود توانستيم مثل يك نهال دوباره پا بگيريم و احزاب دوباره توانستند نفس بكشند. اين نشان مي‌دهد حركت ما رو به جلوست، پس نبايد به عقب برگرديم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین