کد خبر: ۴۴۶۴۷۹
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶

جزئیات تازه از برکناری رئیس اف‌بی‌آی

شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: جیمز کومی رئیس سابق اف.بی.آی که از سوی دونالد ترامپ اخراج شد، در یادداشتی عنوان کرد که در ماجرای تحقیق از مایکل فلین ترامپ اعمال نفوذ کرده و این امر خطری برای ریاست جمهوری وی به شمار می رود.
آفتاب‌‌نیوز : شبکه تلویزیونی سی ان ان روز چهارشنبه گزارش داد: این خبر که توسط این شبکه و 'نیویورک تایمز' انتشار یافت آمده است که درجریان ملاقات جیمز کومی با دونالد ترامپ در مورخ 14 فوریه گذشته رئیس جمهوری آمریکا درست پس از استعفای مایکل فلین مشاور امنیتی وی به کومی گفته اسـت که 'امیدوارم که شما این تحقیق را رها کنید.'

به گزارش ایرنا، این شبکه تلویزیونی گزارش داد: این یادداشت پس از این دیدار نوشته شده بود.

سی ان ان گزارش داد: چنانچه این امر حقیقت داشته باشد، این امر نشانه بارزی از ایجاد مانع بر سر راه عدالت و تحقیقات اف.بی.آی بوده که اتهامی است که می تواند روند استیضاح رئیس جمهوری آمریکا را فراهم سازد.

بنابراین گزارش، اف.بی.ای سرگرم تحقیق از مایکل فلین مشاور سابق امنیتی دونالد ترامپ در باره ارتباط وی با روس ها در زمینه مداخله در انتخابات 2016 آمریکا بود.

مایکل فلین در 13 فوریه 2017 و در پی افشای نحوه ماهیت ارتباط وی با 'سرگئی کیسلیاک' سفیر روسیه در واشنگتن و دادن اطلاعات نادرست به مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا ناگزیر به استعفا از مقام خود شد.

در همین حال 'الیزابت هولتزمن' Elizabeth Holtzman از اعضای کمیته قضایی واترگیت دراین باره به سی ان ان گفت: شواهد بسیار نزدیک به ماجرای واترگیت است که ریچارد نیکسون خواستار توقف تحقیقات درزمینه واترگیت ازسوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)شده بود، با این تفاوت که شخص رئیس جمهوری مستقیم به سیا چیزی نگفت و این امر از سوی رئیس کارکنان کاخ سفید گفته شد و درجریان روند تحقیقات یکی از دادستان های مرتبط به ماجرای واترگیت نیز اخراج شد.

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ در پی اخراج ناگهانی جیمز کومی از ریاست اف.بی.آی در سه شنبه گذشته و همچنین افشا خبری از سوی نشریه آمریکایی واشنگتن پست مبنی بر اینکه در دیدار چهارشنبه گذشته رئیس جمهوری آمریکا با وزیرخارجه و سفیر روسیه در واشنگتن برخی اطلاعات فوق محرمان ارائه شده، امکان استیضاح وی شدت یافته است.

در همین حال جیسون شفتز از روسای کمیته نظارتی مجلس نمایندگان در نامه ای به اف بی آی خواستار همه مکاتبات و یادداشت های مربوط به تماس های میان کومی و ترامپ شده است.او روز ۲۴ مه را ضرب الاجل دریافت این یادداشت ها اعلام کرده است.

جان مک کین سناتور ارشد جمهوری خواه نیز گفته است که رسوایی های دولت ترامپ اکنون 'به ابعاد واترگیت' رسیده است.
پل رایان رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان هم از درخواست شفتز حمایت کرده است.

آدام شیف، بلندپایه ترین مقام حزب دمکرات در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، گفت که این 'مداخله'ترامپ اگر دقیق باشد معادل 'مداخله یا کارشکنی در روند تحقیقات' است.

دیوید گرگن که مشاور چند رئیس جمهور بوده گفت: 'فکر می کنم اکنون در منطقه استیضاح هستیم.'
اگنس کینگ، عضو مستقل سنا، در پاسخ به سوال سی ان ان که آیا به یک استیضاح احتمالی نزدیک می شویم گفت: 'باید بگویم بله، چون کارشکنی در مسیر عدالت یک جرم جدی است.'

قوانین آمریکا تصریح می کند که امکان طرح اتهام علیه هر کسی که 'در یک روند رسمی کارشکنی، نفوذ یا مانع تراشی می کند یا در جهت آن تلاش می کند' وجود دارد.

البته براساس قانون این دخالت باید با نیت 'فساد' صورت گرفته باشد که به گفته کارشناسانی که با واشنگتن پست صحبت کرده اند در این مورد روشن نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین