کد خبر: ۴۵۲۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۷

تبعات اعلام دستیابی ایران به اورانیوم غنی شده

آفتاب‌‌نیوز : موضوعی که ایران آن را قاطعانه رد می کند و بارها اعلام کرده که هرگز به دنبال برنامه نظامی نیست.
احمدی نژاد، روز پنجشنبه اعلام کرد که ایران به زودی برنامه تحقیق بر سانتریفیوژهای P2 را نیز آغاز خواهد کرد که می تواند ظرفیت غنی سازی اورانیوم این کشور را تا چهار برابر افزایش دهد. 

این در حالی است که ایران سه سال پیش اعلام کرده بود کار روی سانتریفیوژهای P2 را کنار گذاشته است.
تحلیلگران و مقامات امنیتی امریکا که پس از تجربه عراق محتاط تر شده اند، می گویند: آنها مطمئن نیستند که اظهارات احمدی نژاد بیانگر پیشرفت های واقعی تکنولوژیک است یا ادعاهایی سیاسی است که قصد دارد جهان را در مورد برنامه هسته ای بازگشت ناپذیر ایران قانع کند.
این روزنامه از قول دیپلمات های اروپایی خبر می دهد که روز سه شنبه (29 فروردین) هیاتی ایرانی به وین خواهد رفت تا در نشستی که با بازرسان سازمان بین المللی انرژی هسته ای دارند درباره ادعاهای ایران در مورد غنی سازی اورانیوم و سوالات دیگری که در مورد این برنامه وجود دارد از جمله یافته شدن اولیه بمب، پاسخ دهند. 

این دیپلمات ها می گویند ایران همچنین باید توضیح دهد که اگر سخنان احمدی نژاد واقعیت داشته باشد، چرا برای سال ها این فعالیت ها را سری نگه داشته بودند.
این روزنامه می افزاید: اگر ایران واقعا استفاده از این سانتریفیوژها را آغاز کند، سازمان های اطلاعاتی امریکا مجبور می شوند به تخمین زمان دستیابی این کشور به بمب اتمی بپردازند، رویدادی که در حال حاضر بین سال های 2010 تا 2015 در نظر گرفته می شد. 

نیویورک تایمز همچنین می نویسد، اظهارات اخیر احمدی نژاد، بار دیگر توجه جهانی را به روابط ایران با عبدالقدیرخان ، پدر بمب هسته ای پاکستان جلب کرده است.
گفته می شود عبدالقدیر خان تکنولوژی ساخت سانتریفیوژهای P1 و نوع پیشرفته تر P2 را به ایران فروخته است.
این روزنامه مدعی است، نشانه هایی مبنی بر ارتباط ایران با عبدالقدیر خان طی 6 سال گذشته وجود دارد. 

پرویز مشرف، رئیس جمهوری پاکستان چندی پیش در مصاحبه ای با نیویورک تایمز خبر داده است که عبدالقدیر خان در سال 2001 سفرهایی به ایران داشته است. و زمانی که از او در مورد این سفرها سؤال کرده اند، وی با اعتراف به این مسأله اظهار داشته است که مسأله ای بسیار مهم و سری است.
مشرف می افزاید که این مسأله باعث افزایش بدگمانی ما به او شد و او را برکنار کردیم.
سال گذشته پاکستان اعلام کرد که تحقیقاتش در مورد شبکه عبدالقدیرخان به پایان رسیده است اما با افزایش نگرانی ها در مورد ایران مقام های آمریکایی قصد دارند در این مورد تحقیقات بیشتری انجام دهند. 

نیویورک تایمز از قول دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه خصوصی «دانش و امنیت بین المللی» در آمریکا، که در مورد برنامه هسته ای ایران تحقیق می کند، می نویسد: اظهارات احمدی نژاد چه حربه ای سیاسی باشد و چه بیانگر واقعیتی تکنولوژیک، جهان را به دقت بیشتری درباره ایران واداشته است.
نیویورک تایمز همچنین به نقل از دیپلمات های آژانس بین المللی انرژی هسته ای می نویسد:‌«راز چونگی انتقال سانتریفیوژهای P2 یکی از پرسش هایی است که باید در دو هفته آینده و پیش از ارائه گزارش البرادعی به شورای امنیت در 28 آوریل به آن پاسخ داده شود.»
آنها همچنین مدعی هستند از دیگر پرسش های پیش روی ایران، در مورد مدارکی است که توسط بازرسان آژانس پیدا شده است و مقامات ایرانی مایل نبودند بازرسان این مدارک را همراه خود ببرند. مدارکی که در مورد چگونگی تبدیل اورانیوم به حالتی است که می تواند در سلاح های هسته ای به کار رود.
این دیپلمات ها می افزایند: هنوز معلوم نیست که آیا عبدالقدیرخان طرح های آماده بمب ساخت چین را فروخته است، مشابه آنچه که لیبی پس از کنار گذاشتن برنامه هسته ای خود به آمریکا تحویل داد. همچنین پرسش هایی در مورد احتمال وجود نسخه های دیگری از طرح های ساخت بمب هنوز از طرف ایران و پاکستان با سکوت مواجه شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین