کد خبر: ۴۵۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۱

بوش به همسایه جدید خود خوش آمد می گوید؟

آفتاب‌‌نیوز :

طبق اخبار منتشر شده توسط مطبوعات و رسانه های خارجی انتظار می رود از آنجایی که چین و روسیه مخالف اقدام نظامی علیه ایران بوده و حتی در روزهای اخیر تونی بلر نخست وزیر انگلیس به بوش هشدار داده بود که در اقدام نظامی احتمالی علیه ایران این کشور از آمریکا حمایت نمی کند آمریکا در جلسه امروز صحبتی در خصوص اقدام نظامی علیه ایران به میان نیاورد. 

مواضع سرسختانه
مقام های سیاسی کاخ سفید بعد از انتشار اخبار موفقیت دانشمندان ایرانی در عبور از مرز غنی سازی اورانیوم خواستار اتخاذ مواضع سرسختانه تری در جلسه آتی نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت شده بودند و حتی کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد خواستار اقدام نظامی علیه ایران شده بود. 

فصل هفتم منشور سازمان ملل به وظیفه این سازمان در مقابله با تهدید علیه صلح بین المللی ارتباط دارد و قطعنامه های شورای امنیت با استناد به این فصل، از جمله وضع مجازات هایی علیه کشورهایی که اقدامات آنها تهدید صلح جهانی تلقی شود، معمولا برای کشورهای عضو این سازمان الزام آور محسوب می شود. 

پاسخ لاریجانی به رایس
علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ایران نیز در پاسخ به اظهارات رایس استناد وی به فصل هفتم منشور سازمان ملل را مردود دانست و گفته بود: این حرف ها را سابقا هم می زدند و چیز تازه ای نیست و اینگونه تهدیدات در عزم ایران تغییری ایجاد نمی کند. 

خبرگزاری رویترز نوشته است ایالات متحده که مدتهاست تحریم های گوناگونی را به ایران تحمیل کرده است این بار قصد دارد از طریق شورای امنیت تحریم های شدیدتری مثل بلوکه کردن دارایی های ایران و جلوگیری از صدور ویزا برای سفر مقام های ایرانی را به این کشور تحمیل نماید. 

در همین خصوص سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است ما دیگر به فکر تحریم پسته یا قالیچه ایران نیستیم.

افزایش تنگناهای اقتصادی 
ایالات متحده در چند ماه اخیر به شدت تلاش کرده که تحریم های اقتصادی شدیدی را به ایران مخصوصا در زمینه نفت و گاز اعمال نماید ولی به علت مخالفت های شدید چین و روسیه نتوانست در این زمینه موفقیتی به دست آورد ولی با این حال با رد شکست های پی در پی خود در این زمینه می گوید از آنجایی که این کشور قصد ندارد مردم ایران در جریان تحریم ایران دچار سختی و مشکل شوند این کشور قصد ندارد صادرات نفت و گاز ایران را تحریم کند! 

تحلیلگران مسائل بین المللی گفته اند که به نظر نمی رسد ایالات متحده در جلسه امروز بتواند تغییر چندانی در نظر مخالفان اصلی ایده تحریم (چین و روسیه) به وجود بیاورد به طوری که وزارت امور خارجه آمریکا نیز به صورت غیر مستقیم به این موضوع اشاره کرده است. 

خبرگزاری رویترز در این خصوص به نقل از مک کورمک نوشته است:‌ ما انتظار نداریم که در جلسه امروز تصمیم قاطعی علیه ایران گرفته شود و ما همچنان منتظر ارائه گزارش محمد البرادعی، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص نحوه همکاری ایران با این آژانس خواهیم ماند و در جلسه بعدی شورای امنیت تصمیمات قاطعی خواهیم گرفت. 

بن بست در اهداف
تاکنون چندین بار اعضای دائم شورای امنیت به پیشنهاد آمریکا تشکیل جلسه داده اند ولی این کشور هیچ وقت نتوانست به اهداف مورد نظر خود برسد. 

در جلسه ای مشابه آنچه که امروز قرار است تشکیل شود ایالات متحده تنها توانست پرونده فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را به شورای امنیت بفرستد ولی در آنجا نیز با معضلات بسیاری برای جلب حمایت سایر کشورها برای اجرای سیاست های خصمانه خود رو به رو گردید.

 جلسه امروز اعضای دائم شورای امنیت در حد معاونان وزرای امور خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت برگزار می شود و از طرف ایالات متحده «نیکلاس برنز» معاون وزیر امور خارجه شرکت می کند. وی طی ماه های اخیر با سفرهای خود به آلمان،‌ هند و روسیه تلاش کرده بود به فشارهای کشورش به تهران اضافه کند. 

هر چند که هنوز چند ساعتی به آغاز نشست امروز مسکو باقی مانده است ولی کاملا مشخص است به علت وجود شکافی بزرگ در میان اعضای شرقی و غربی نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت در خصوص نحوه برخورد با ایران، آمریکا نتواند تغییر چندانی در میان اعضای شرکت کننده به وجود آورد. 

تهدید و ارعاب جوابگو نیست
بعد از گذشت چند سال از جریان مذاکرات ایران و اروپا در خصوص فعالیت های هسته ای ایران، غرب به این نتیجه رسیده است که ایران کشوری نیست که بتوان آن را با تهدید و ارعاب مجبور به دادن امتیازهای علمی و سیاسی نمود. 

کشورهای غربی بعد از درک این موضوع به آمریکا پیشنهاد کرده اند که به جای اینکه از طریق کانال اروپا با ایران مذاکره نماید خود مستقیما با سران سیاسی ایران وارد مذاکره شود ولی جرج بوش که تا کنون با درخواست های خارجی مخالفت کرده بود این بار در معرض فشارهای داخلی برای مذاکره مستقیم با ایران قرار گرفته است. 

طبق گزارش هایی که این روزها در روزنامه های آمریکایی به چاپ می رسد بوش که زمانی مقتدرانه صحبت از گزینه های فراوان برای تحت فشار قرار دادن ایران صحبت می کرد، این روزها مشاهده می کند که دیگر گزینه چندانی برای تحت فشار قرار دادن ایران ندارد و حتی در حال از دست دادن متحدان خود (صحبت های اخیر تونی بلر برای عدم همراهی این کشور برای اقدام نظامی علیه ایران) می باشد. 

تنها امید فعلی آمریکا موفقیت در جلب حمایت چین و روسیه برای تحریم ایران و گزارش محمد البرادعی است ولی به نظر می رسد که گزارش البرادعی نیز نتواند دستاویز محکمی برای تحت فشار قرار دادن ایران در اختیار این کشور بگذارد چرا که بازرسان آژانس هنوز نتوانسته اند هیچ مدرکی دال بر انحراف فعالیت های صلح آمیز ایران از مسیر فعالیت های صلح آمیز به نظامی پیدا کنند. 

با وجود تمامی مطالبی که به آن اشاره شده باید منتظر ماند و دید که بوش در بازی شطرنج هسته ای خود چگونه بازی را به پایان خواهد رساند و آیا روزی قبول خواهد کرد که به میهمان جدید باشگاه هسته ای جهان خوش آمد بگوید یا خیر؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین