کد خبر: ۴۵۴۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۹

ژاپن گرفتار انتخاب بین ایران و آمریکاست

آفتاب‌‌نیوز :  این خبر را هفته نامه نیوزویک منتشر کرده است. با این حال علیرغم انتشار این خبر مقامات دو کشور در این باره سکوت کردند و یا منکر چنین درخواستی شدند.
ژاپن، بزرگترین وارد کننده نفت ایران است و ایران قرارداد نفتی آزادگان، را با این کشور منعقد کرده است. اکنون با افزایش قمیت جهانی نفت، وضع برای ژاپن بسیار دشوار شده. از یک سو به نفت ایران وابسته است و از دیگر سو به علت روابط نزدیک با ایالات متحده آمریکا، ناچار است به گونه ای رفتار کند تا بتواند روابط دوستانه خود را با آمریکا حفظ کند. ژاپن گرفتار یک انتخاب بین دو کشور است.
گزارشگر هفته نامه نیوزویک در ادامه می نویسد، ژاپن از قرن گذشته تاکنون همواره در جهان اسلام محبوبیت داشته زیرا بر خلاف اروپا و آمریکا، سابقه استعمار و مداخله در امور کشورهای دیگر ندارند و اکنون زمانی است که ژاپن می تواند از این حسن نیت سود ببرد، زیرا افزایش بی سابقه بهای نفت در جهان، وضعیت اقتصادی این کشور را تهدید می کند.
اقتصاد ژاپن که دومین وارد کننده مواد نفتی در جهان است، شدیدا به نفت وابسته است و نکته جالب توجه اینکه بخش عمده این کالای با ارزش که هفته گذشته قیمت آن از مرز بشکه ای 75 دلار هم گذشته است، توسط کشورهایی تولید می شود که رابطه خوبی با آمریکا ندارند.
این در حالی است که آمریکا از متحدان اصلی ژاپن به شمار می رود و به گفته یک کارشناس ژاپنی، سیاست خارجی این کشور در زمینه انرژی هرگز از سیاستهای آمریکا مستقل نبوده است.
اما به نظر می رسد در وضعیت دشوار بحران نفتی در جهان که متاثر از افزایش بهای نفت است ژاپن باید تصمیمات جدیدی را برای سازگاری خود با این شرایط اتخاذ کند.
موضع گیری درباره ایران دشوارترین این تصمیم گیری ها برای توکیو است.
تاکنون ژاپن تلاش کرده است تا روابط خوبی را با دولت ایران حفظ کند، اگر چه سیاستگذاران ژاپنی می دانستند که آمریکا چندان از این مساله راضی نیست.
15 درصد از نفت ژاپن توسط ایران تامین می شود و دو سال پیش توکیو تصمیم گرفت در میدان نفتی آزادگان ایران سرمایه گذاری کند. این سرمایه گذاری استراتژیک با مبلغ 2 میلیارد دلار بزرگترین پروژه ژاپن در ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی است.
پیش از امضای این قرارداد، کارشناسان به ژاپن هشدار داده بودند که مساله هسته ای ایران ممکن است موجب ایجاد مشکلاتی در این قرارداد شود. اکنون به نظر می رسد این پیش بینی ها به واقعیت پیوسته است.
یک روزنامه ژاپنی ماه گذشته خبر داد وزارت امور خارجه آمریکا به طور غیر رسمی از توکیو خواسته است قراردادش با ایران را فسخ کند.
اگر چه هر دو طرف این خبر را تکذیب کردند اما احساس نگرانی در این زمینه آشکار است. یک تاجر ژاپنی در ایران به نیوزویک گفت: ما اکنون بسیار نگرانیم که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند چه اتفاقی خواهد افتاد.
ژاپن سال گذشته 80 میلیارد دلار برای نفت پرداخت که نسبت به 56 میلیارد دلار سال پیش از آن افزایش بسیاری داشت. پیش بینی می شود اگر ژاپن از معامله با کشورهایی که از نظر سیاسی حساسیت برانگیز هستند خودداری کند، در سالهای آینده باید بهای بسیار بیشتری برای نفت بپردازد و این مساله ضربه مهمی به اقتصاد این کشور خواهد زد.
از زمان بالاگرفتن فشارهای بین المللی علیه ایران در مورد فعالیت های هسته ای این کشور، ژاپن همواره تلاش کرده ایران را ترغیب کند که با همکاری با کشورهای مذاکره کننده، این مساله را از راههای دیپلماتیک حل کند، ولی تاکنون این تلاشها به نتیجه ای نرسیده است.
دیر یا زود زمانی فرا خواهد رسید که ژاپن مجبور به یک انتخاب سرنوشت ساز است حفظ رابطه دوستانه با متحد قدیمی اش آمریکا و پذیرش تبعات اقتصادی آن و یا دوستی با ایران و قرار گرفتن در مقابل آمریکا.
انتخابی که چندان آسان نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین