کد خبر: ۴۵۶۳۹۸
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳

سهامداران زیان‌دیده‌ی شرکت کنتورسازی را فراموش نکنیم

بلاتکلیفی سهامداران زیان دیده‌ی شرکت کنتورسازی در حالی ادامه دارد که سهامداران این شرکت همچنان به دنبال مطالبه احقاق حقوق خود در بازار سرمایه هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
بلاتکلیفی سهامداران زیان دیده ی شرکت کنتورسازی در حالی ادامه دارد که سهامداران این شرکت همچنان به دنبال مطالبه احقاق حقوق خود در بازار سرمایه هستند .
 
اما ماجرا چیست؟ 

نماد معاملاتی آکنتور ( شرکت کنتور سازی ) در تاریخ 23 آبان 1394 بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی به تابلوی معاملات باز می گردد. 

بعد از بازگشایی نماد در تاریخ فوق ، قیمت نماد در روزهای بعد با حجم های بالا افزایش می یابد به نحوی که بعد از 32 روز معاملاتی قیمت سهام شرکت بیش از 114 درصد افزایش می یابد و در مجموع  قیمت سهام این شرکت بعد از بازگشایی نماد در قیمت پایانی 72637 ريال آنهم تنها بعد از 33 روز معاملاتی ( بدون احتساب زمان توقف نماد ) بیش از 640 درصد رشد می کند.
 
براساس آنچه که در سامانه کدال منتشر شده است ، شرکت کنتورسازی ایران در ساعت 9:43 دقیقه روز شنبه مورخ 12/10/94 طی نامه شماره 12622/1394 مورخ 10/10/94  به سازمان بورس  اعلام نموده که  موفق به انعقاد قرارداد فروش قطعی صندوق‌های فروشگاهی جهت بهره‌برداری اصناف کشور گردیده‌است.
 
 باتوجه به اهمیت موضوع، نماد معاملاتی شرکت بلافاصله توسط ناظر بازار متوقف می گردد. 

شرکت کنتور سازی مجددا طی نامه شماره 12645/94 مورخ 12/10/94 ، قرارداد مذکور (که فیمابین شرکت و شرکت‌های هوشمند سامانه باران به عنوان مجری طرح و زرین کابل کورش به عنوان خریدار منعقد شده بود) را به سازمان بورس ارسال نمود.    
 
با توجه به اهمیت موضوع در خصوص صحت ادعای شرکت کنتورسازي ايران مبنی بر انعقاد قرارداد فروش قطعي صندوق‌هاي فروشگاهي توسط سازمان بورس طی نامه شماره 2844/122 مورخ 12/10/94 از دبير کل اتاق اصناف ايران درخواست اعلام نظر می شود. 

 دبیر کل اتاق اصناف ایران طی نامه شماره 7114/12/7 مورخ 16/10/94  اعلام می نماید که اتاق اصناف ایران در تاریخ 02/06/94 به شرکت هوشمند سامانه باران مأموریت داده است که نسبت به تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری کلیه اصناف کشور به صندوق‌های مکانیزه فروش اقدام نماید.  
 
نکته تامل برانگیز این است که شرکت باران یک ماه پیش ازبرگزاری مناقصه و با سرمایه یک میلیون تومانی مجوز فعالیت گرفته است. 

در همین راستا شرکت هوشمند سامانه باران پس از برگزاری مناقصه طی انتشار آگهی در تاریخ‌های دهم و چهاردهم آذر ماه سال 1394در روزنامه‌های اطلاعات و رسالت نسبت به انتخاب شرکت کنتورسازی ایران به عنوان تولید کننده داخلی واجد شرایط جهت تولید و تأمین صندوق‌های فروشگاهی جهت بهره برداری اصناف کشور اقدام نموده‌است.
 
همچنین شرکت در نامه ای اعلام می کند که محموله صندوق‌های فروشگاهی در تاریخ 01/12/94 از کشور سنگاپور به مقصد ایران بارگیری شده و ظرف مدت 20 تا 25 روز به بنادر ایران می رسد. 

باتوجه به افشای مستقیم اطلاعات، شرکت کنتورسازی‌ایران در تاریخ 28/10/94 اطلاعات پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/1394 براساس عملکرد واقعی 9 ماهه را با تعدیل مثبت 433 درصدی سود هر سهم در سامانه کدال منتشر می نماید. 
 
نکته جالب توجه در خصوص اظهار نظر حسابرس شرکت است که در بند 4 گزارش اینگونه عنوان شده است: " بطوريکه از بررسي وضع اطلاعات پيش بيني شده ملاحظه مي شود، بخش عمده اي از فروش و سود حاصله، مربوط به صندوق فروشگاهي بوده که بر اساس مدارک ارائه شده ، قرارداد فروش آن منعقد و چکهاي مربوطه به سررسيدهاي پس از خرداد 1395 تحويل شده است و متقابلاً بر اين اساس قرارداد خريد آن منعقد شده و در ابتداي اسفند ماه جاري به مقصد ايران بارگيري شده است."
 
همچنین صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت با اظهار نظر مشروط حسابرس و بدون وجود بندی در اظهارنظرحسابرس درخصوص قرارداد فروش صندوق های فروشگاهی در تاریخ 08/06/95 در کدال منتشر می شود.  

مطابق بند 22-1-1 صورت‌های مالی این چنین عنوان شده است که شرکت در راستای ایفای به موقع تعهدات خود در سال مالی 94 کلیه صندوق‌های فروشگاهی را در موعد مقرر و پس از ترخیص از گمرکات به خریدار تحویل داده‌است. همچنین تعداد 8 فقره از 21 فقره چک‌های دریافتی از شرکت زرین کابل کورش به شرکت BBS سنگاپور جهت خرید صندوق فروشگاهی تحویل گردیده که دو فقره از اسناد مزبور در تاریخ تهیه این صورت‌های مالی به حیطه وصول درآمده‌است.
 
سرانجام در تاریخ 26 اسفند 1394 یعنی در روزهای پایانی سال ، نماد این شرکت در قیمت های بسیار نجومی بازگشایی می شود. 
 
در تاریخ 13/06/95 و پیرو دریافت مدارکی مبنی بر ارائه اطلاعات خلاف واقع در صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت، نماد معاملاتی متوقف می گردد. 

در نهایت صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت جهت بررسی به جامعه حسابداران رسمی ایران ارسال می شود که مطابق رأی صادره و باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته و مطالب مطروحه در جلسه و دفاعیات ارائه شده توسط حسابرس شرکت این چنین عنوان می گردد که فروش صندوقهای فروشگاهی به مبلغ 231ر6 میلیارد ریال در سال مالی منتهی به 29/12/94 طبق استانداردهای حسابداری تحقق نیافته و حسابرس موضع‌گیری لازم در این خصوص در گزارش خود ننموده است.
 
بازنگری ماجرای سهام شرکت کنتور سازی یکبار دیگرلزوم تشکیل کانون سهامداران حقیقی را گوشزد می کند، موردی که به نظر می رسد اقدامات موثری نسبت به تشکیل چنین نهادی برای حمایت از حقوق سهامداران حقیقی انجام نشده است.
 
ماجرای شرکت کنتورسازی می تواند این سوال را در اذهان ایجاد کند که آیا سازمان بورس توانایی دفاع از حقوق سهامداران حقیقی را دارد؟ 

چرا که سهامداران با اتکا به نظارت دقیق و صحیح  سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به خرید سهام شرکت نموده اند.
 
از تمامی مسئولین درخواست می شود که با توجه به سرگردانی تعداد زیادی از سهامداران شرکت کنتور سازی که بعد از بازگشایی نماد توسط سازمان بورس در قیمت های نجومی ، اقدام به خرید سهام شرکت مذکور نمودند ، اقدامات لازم را در جهت حمایت از آنان انجام دهند.
 
قطعا از مهترین زمینه هایی که باعث رشد و شکوفایی اقتصاد ملی می شود ، توسعه و حمایت از بازار سرمایه است و لازمه رسیدن به  چنین امری ، جلب اعتماد عمومی به  بازار سرمایه و حمایت گسترده از سهامداران حقیقی است.

منبع: انتخاب
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین