کد خبر: ۴۵۷۳۵۴
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱

کاهش درآمدهای داعش

بررسی‌ها نشان می‌دهد که داعش نسب به سال 2015، حدود 80 درصد درآمدها و دو سوم اراضی تحت سیطره خود را از دست داده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش تسنیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد که داعش نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی، ۸۰ درصد درآمد سالانه و دو سوم اراضی تحت سیطره خود را از دست داده است.

به گزارش فارن‌پالیسی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که داعش نسب به سال 2015، حدود 80 درصد درآمدها و دو سوم اراضی تحت سیطره خود را از دست داده است.

به نوشته فارن‌پالیسی، گزارش مؤسسه تحلیلی «آی‌اچ‌اس مارکیت» مستقر در لندن نشان می‌دهد که درآمد ماهانه گروه داعش از 81 میلیون دلار در چهارماهه دوم سال 2015 به 16 میلیون دلار در چهارماهه دوم سال 2017 کاهش یافته است که بیانگر افتی 80 درصدی است.

طبق این گزارش، کاهش درآمدهای داعش در تمامی منابع درآمدی آن رخ داده است: مالیات‌گیری از مردم تحت سیطره، مصادره اموال و کالاها، قاچاق نفت و فرآورده‌های نفتی، و تجارت غیرقانونی عتیقه‌جات و آثار باستانی.

گزارش مؤسسه آی‌اچ‌اس مارکیت نشان می‌دهد که درآمد نفتی داعش 88 درصد کاهش یافته است و درآمد حاصل از مالیات‌گیری و مصادره (اموال و کالاها) نسبت به اوایل سال 2015 حدود 79 درصد افت داشته است.

لودویکو کارولینو، تحلیل‌گر ارشد امور خاورمیانه در مؤسسه آی‌اچ‌اس مارکیت می‌گوید که «شکست‌های سرزمینی، عامل اصلی از دست رفتن درآمدهای داعش است. از دست دادن کنترل شهر پرجمعیت موصل در عراق و استان‌های نفت‌خیز رقه و حمص در سوریه به طور خاص بر توانایی این گروه برای درآمدزایی اثری قابل‌توجه داشته است».

داعش در هنگامه اوج خود از نظر مالی به یک سازمان نیرومند تبدیل شد. طبق گزارش تامسون رویترز در سال 2014، این گروه تروریستی بیش از 2 تریلیون دلار دارایی تحت کنترل خود داشت، و درآمد سالانه‌ای بالغ بر 2.9 میلیارد دلار داشت. هرچند برخی تخمین‌های دیگر متفاوت بوده‌اند، اما همگی نشان می‌دهند که جیب‌های این گروه زمانی پر پول بوده است.

بیشتر این پول از طریق «مالیات‌هایی» که این گروه بر مردم ساکن در سرزمین‌های تحت سیطره‌ خود اعمال می‌کرد به دست می‌آمد.گزارش تامسون رویترز نشان دهنده مالیات‌هایی بود همچون 800 دلار برای هر خوردوی نقلیه سنگین که از اردن یا سوریه وارد عراق می‌شد؛ 5 درصد مالیات جمع‌آوری شده از خدمات اجتماعی ارائه شده و حقوق‌های پرداخت‌شده؛ 200 دلار مالیات جاده برای هر یک از رانندگان در شمال عراق؛ 50 درصد مالیات برای آثار باستانی سرقت شده از مراکز باستانی و تاریخی رقه؛ 20 درصد مالیات برای آثار تاریخی سرقت شده از مراکز باستانی در استان حلب. در یک مورد دیگر، محمد علی الحکیم، سفیر عراق در سازمان ملل، گفته بود که داعش از محل تجارت غیرقانونی صنایع دستی سالانه 100 میلیون دلار درآمد به دست می‌آورد.

علاوه بر آن، جمع‌آوری زباله، نفت برای گرمایش و مولدهای برق نیز مشمول اعمال مالیات بودند. به نوشته تامسون رویترز، هر قلم از این درآمدها ماهانه 30 میلیون دلار به خزانه داعش واریز می‌کرد. گزارش سال 2015 نیویورک‌تایمز که با استفاده از داده‌های اندیشکده رَند تهیه شده است نیز نشان می‌دهد که درآمد سالیانه داعش از محل مالیات و اخاذی در سال 2014 بالغ بر 600 میلیون دلار بود.

کولم  استراک، دیگر کارشناس ارشد خاورمیانه مؤسسه آی‌اچ‌اس مارکیت می‌گوید که از دست دادن درآمد به همراه از دست دادن سرزمین به معنای این است که «پروژه حکمرانی این گروه مشخصا به سرانجام نرسید».

با این حال، در گزارش این مؤسسه هشدار داده شده است که داعش همچنان نیرومند است. این مؤسسه می‌گوید که از دست دادن سرزمین‌ها در سوریه و عراق این احتمال را افزایش می‌دهد که این گروه به خارج حمله کند، همانند آنچه در سرتاسر اروپا انجام داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین