کد خبر: ۴۵۸۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۷

روحانی: تولید سوخت آری، بمب هسته ای نه

آفتاب‌‌نیوز : در این دیدار رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، ضمن تاکید بر نیاز منطقه به استقرار امنیت و ثبات، چالش اصلی دولت جدید عراق را برقراری امنیت دانست و دخالتهای اشغالگران، خصوصا نیروهای آمریکایی در مساله امنیت را بزرگترین عامل ادامه خشونت و اعمال تروریستی در عراق خواند. 
وی ضمن استقبال از پیشرفت مردم عراق در انتخاب دولت جدید اظهار امیدواری کرد که دولت جدید هر چه زودتر تشکیل و با همه اختیارات قانونی خود و قطع دخالتهای نیروهای اشغالگر، امنیت و ثبات را در داخل مستقر نماید و شکوفایی اقتصادی را به تدریج برای همه مردم عراق به ارمغان آورد.
روحانی در مورد افغانستان تاکید نمود که متاسفانه هنوز اهمیت و ثبات صرفا در برخی از مناطق افغانستان حاکم است و سایر مناطق این کشور همچنان از بی ثباتی و عدم امنیت رنج می برند.
نماینده مقام معظم رهبری ضمن انتقاد به سیاستهای جاری نیروهای خارجی در افغانستان و همچنین سیاست اروپا در مساله مبارزه با مواد مخدر، گفت: چند سال بعد از حمله آمریکا به افغانستان و حضور مستمر نیروهای خارجی در این کشور متاسفانه تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان به مراتب از زمان طالبان بیشتر شده است. 
وی از سطح و نوع همکاری کشورهای غربی در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر انتقاد نموده و گفت: جمهوری اسلامی ایران، تقریبا به تنهایی مسئولیت و هزینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر را به دوش می کشد.
پولنتس در مقابل  ضمن اشاره بر اهمیت روابط دو کشور، در زمینه مسایل هسته ای ایران گفت: تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر راه اندازی اصفهان و نطنز و تعلیق اجرای مفاد پروتکل الحاقی بر بی اعتمادی دیگران نسبت به برنامه هسته ای ایران افزوده است.  به گفته او آلمان همیشه مدافع حق کشورهای عضو NPT از جمله ایران برای برخورداری از کاربرد صلح آمیز انرژی هسته ای بوده است و هم اکنون نیز معتقد است که در حال حاضر که جمهوری اسلامی ایران در امر غنی سازی موفق شده است بهترین فرمول برای برون رفت از این مساله قبول تضمین بین المللی برای تامین سوخت نیروگاه در یک روند مذاکراتی می باشد. 
پولنتس به پیشنهادهای  مختلف از جمله بوجود آوردن یک ذخیره بین المللی سوخت هسته ای و امکان تامین و ذخیره سوخت هسته ای برای ایران اشاره کرد.  پولنتس در خاتمه گفت وی شخصا معتقد است تاسیس یک شرکت چند ملیتی بین ایران و چند کشور دیگر برای غنی سازی در خارج از ایران می تواند راهگشا باشد و این ترتیبات می تواند موقتی باشد تا اعتماد جامعه بین المللی به ایران جلب گردد.
روحانی در پاسخ ضمن اشاره به سابقه عملکرد آلمان در گذشته و همچنین عملکرد فعلی روسیه نسبت به ساخت نیروگاه بوشهر، تاکید نمود که موضوع نیروگاه بوشهر همیشه به مانند تابلو بزرگی از بی اعتمادی مردم ایران نسبت به قول و تضمین های دیگران می باشد. تاریخچه نیروگاه بوشهر لزوم پیشرفت و استقلال تکنولوژیکی را برای همه مردم ما روشن کرده است. راه اندازی اصفهان، نطنز، و قطع اجرای دواطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران نیز پاسخ طبیعی ما به اشتباه محاسبه اروپا بوده است. توافق اکتبر 2003 سعد آباد با سه وزیر اروپایی چنین بود که: ایران به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کند. اروپا نیز از ارجاع موضوع به شورای امنیت و زبان تهدید احتراز کند. بنابراین بعد از ارسال پرونده به شورای امنیت، اروپا نمی بایست متوقع می بود که ایران یک طرفه به اعتماد سازی بپردازد.
در مذاکرات قبلی با اروپا، ما به حصول توافق در زمینه غنی سازی در ایران خیلی نزدیک شده بودیم ولی اشتباه محاسبه اروپا این بود که با طولانی کردن مذاکرات امیدوار بود که بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران با فضای دیگری روبرو شود. اروپا و آمریکا هنوز هم دچار اشتباه در محاسبه خود می باشند و که می خواهند با تهدید و زورگویی ایران را مجبور به چشم پوشی از حق قانونی خود در غنی سازی برای مصرف صلح آمیز نمایند اما برای مسئولین و مردم ایران این روشها قابل قبول نیست.
روحانی در ادامه به مساله تضمین بین المللی تامین سوخت پرداخته و گفت حتی اگر ما تجربه تلخ تضمین های آلمان و روسیه در مساله نیروگاه بوشهر را نداشتیم و می خواستیم به این تضمین های بین المللی اعتماد کنیم، عملا به مشکل دچار می شدیم. چون در کمیته آژانس بین المللی انرژی اتمی که در سال 2005 به همین منظور تشکیل شد، نهایتا به این نتیجه رسیدند که هیچ تضمین بین المللی در این زمینه قابل تصور نیست که به دلیل ملاحظات سیاسی خدشه دار نشود.
نماینده مقام معظم رهبری در ادامه گفت اگر مبنای تعامل ما با غرب این باشد که تولید سوخت، آری و بمب هسته ای نه، در آن صورت جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه مذاکره ای می باشد و اعتقاد دارم که راه حل های مختلفی نیز برای برون رفت از این پرونده و احتراز از درگیری که همه در آن ضرر خواهند کرد وجود دارد.
روحانی یادآور شد که در ملاقات خود با رئیس جمهور فرانسه در سال 2005 توافق خوبی برای رویکرد به حل مسأله با کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی به دست آمد ولی متعاقبا با فشار آمریکا و ملاحظات سیاسی این کشور عملا پیگیری نشد.
در خاتمه روحانی به تشریح پیشنهاد ایران در خصوص مشارکت سایر کشورها در غنی سازی ایران پرداخت و تأکید نمود چنانچه هدف غرب اطمینان از عدم انحراف ایران از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران باشد حتما با ادامه مذاکرات به نتیجه خواهد رسید. بنابراین راه عاقلانه برون رفت در این مسأله ادامه مذاکرات است و بحران به نفع هیچ کشوری نخواهد بود. 

گزارش تصویری دیدار رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان با دکتر حسن روحانی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین