کد خبر: ۴۵۹۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶

جای خالی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در میان بزرگان نظام /چه کسی جانشین آیت‌الله هاشمی می‌شود؟

بیش از پنج ماه از فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی می‌گذرد، اما همچنان جایگزنی برای وی به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین نشده است، امسال در مراسم سخنرانی رهبری به مناسبت عید فطر جای خالی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیش از هر مراسمی نمود داشت، آنگاه که پشتی کناری حسن روحانی تا انتهای مراسم خالی ماند، جایی که پیش از این به مرحوم هاشمی اختصاص داشت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از نهادهای رسمی نظام جمهوری اسلامی است که پس از تاسیس، از آن به عنوان حلقه تکمیلی مردم سالاری دینی نظام یاد کردند؛ چرا که یکی از مسئولیت‌های اصلی‌اش حل اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۶۸ با فرمان امام خمینی(ره) به صورت رسمی آغاز به کار کرد و تا امروز پنج دوره‌ آن به اتمام رسیده است . آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان روئسای اصلی و آیت‌الله موحدی کرمانی به عنوان اداره کننده جلسات مجمع در دوره پنجم پس از فوت آیت‌الله هاشمی این نهاد را تاکنون هدایت کرده‌اند.

پس از فوت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در دی‌ماه سال گذشته ، ‌گمانه زنی ‌ها برای جایگزینی ایشان بالا گرفت و چهره‌های متفاوتی از دو طیف سیاسی اصلی کشور در این گمانه زنی‌ها مطرح شدند. از احمدی‌نژاد و محسن رضایی تا شاهرودی و ناطق نوری در این حدس و گمان ها جای داشتند.

اما اسفندماه سال گذشته با دستور مقام معظم رهبری اداره جلسات این نهاد به طور موقت تا پایان پنجمین دوره به آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران سپرده شد. جلسه پایان دوره پنج ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام ۲۶ فرودین ماه برگزار شد و بعد از آن بود که مجدد گمانه زنی‌ها برای انتصاب رئیس دور ششم آغاز شد.

همزمانی پایان کار مجمع پنجم با دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری و کاندیداتوری ابراهیم رئیسی باعث شد تا نام او هم به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی ریاست این نهاد مطرح شود .

از سوی دیگر روزهای آخر اردیبهشت امسال با استعفای علی‌اکبر ناطق نوری از ریاست سازمان بازرسی نهاد رهبری مجدد نام او نیز بر سر زبان ‌ها افتاد و احتمال انتصاب او به عنوان رئیس بعدی قوت گرفت.

با گذشت حدود پنج ماه از در گذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و چهارماه از پایان دوره پنجم مجمع تشخیص مصلح نظام ، افکار عمومی منتظر انتصاب اعضای جدید این نهاد هستند . از همین رو پیش از گذشته گمانه زنی‌ها توسط رسانه‌ها قوت گرفته و از شاهرودی، ناطق و رئیسی به عنوان گزینه‌های احتمالی برای ریاست این نهاد یاد می کنند و برای انتصاب یا عدم انتصاب آنان دلیل و برهان می‌آورند.

هرچند که سایر قوا و نهادها با قدرت به کار خود در اداره امور کشور ادامه می دهند، اما جای خالی رئیس و اعضای مجمع در جلسات تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری های نظام خالی‌ست و در کنار اینکه همچنان بسیاری منتظر تشکیل و آغاز به کار ششمین دوره مجمع تشخیص نظام هستند، اخبار رسمی و غیر رسمی می‌گوید که هنوز هیچ تصمیمی درباره ریاست مجمع تشخیص در دوره ششم اتخاذ نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین