کد خبر: ۴۶۵۸۸
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۶

کمیسیون آموزش و تحقیقات در محک زمان

آفتاب‌‌نیوز : پس از روی کار آمدن دولت همسو جریان مجلس هفتم، نمایندگان مجلس که بنابر تعامل داشتند با اختلاف نظرهایی که در انتخاب وزراء و بررسی بودجه با دولت نهم داشتند، اما نمایندگان مجلس هفتم و دولت نهم تا کنون نشان دادند خیلی در نظرات همسو نیستند. 

در سومین سال کاری مجلس هفتم بررسی کمیسیون ها یکی از راهکارهای شناخت میزان موفقیت این قوه در رسیدن به اهداف تعیین شده خود است .

در اولین گام مقایسه تطبیقی میان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفتم و مجلس قبلی که وجه فرهنگی آن غالب به وجوه دیگر بود می پردازیم. 

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفتم در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب در مورد کارهای مهم این کمیسیون در دو سال گذشته گفت: یکی از کارهای شاخص این کمیسیون دادن مجوز برای جذب حدود 40 هزار نفر حق التدریسی و درخواست 230 میلیارد تومان حق جذب فرهنگیان بوده است. 

هاجر تحریری نیک صفت نماینده رشت افزود: تخصیص حدود 4 هزار میلیارد دلار در طی برنامه چهارم توسعه برای تجهیز و ساخت مدارس، همچنین تخصیص 25 میلیارد تومان برای تأسیس 8 هزار سرویس بهداشتی در مدارس از کارهای مهم دیگر این کمیسیون بوده است. 

وی اظهار داشت: ‌همچنین با تأسیس صندوق رفاه دانشجویان و اختصاص مبلغ 60 میلیارد تومان در سال گذشته و 120 میلیارد تومان امسال، دانشجویان را قادر می سازد که برای ادامه تحصیل بتوانند از این وام بهره گیرند. 

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: همچنین اصلاح قوانین مدارس غیرانتفاعی، احیای معاونت پرورشی، پذیرش بالای دانشجو در دانشگاه های دولتی، ‌ساماندهی شهریه دانشگاه ها نیز جزو برنامه های مهم این کمیسیون است. 

وی در پاسخ به اینکه تعامل این کمیسیون با وزرای مربوط چگونه بوده اظهار داشت: ‌برخی اوقات آنچه از وزرا می خواهیم در راستای قانون است و وزراء تلاش می کنند که این حق اعطا شود ولی برخی اوقات نمایندگان انتظاراتی دارند که در توان وزراء ‌نیست. 

نیک صفت افزود: البته چون وزرای دولت آقای احمدی نژاد تازه بر سر کار آمده بودند اوایل کند بودند اما الان تعامل بهتر و بیشتری با مجلس دارند. 

در همین خصوص رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ششم هم به خبرنگار آفتاب گفت: لایحه احزاب و وظایف وزارت علوم و فناوری و تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش از مهمترین برنامه کاری کمیسیون بود. 

احمد شیرزاد نماینده اصفهان با اشاره به اینکه پس از گذشت 6 سال مهمترین کارهای کمیسیون را در خاطر ندارد و تنها دو مورد را به یاد می آورد افزود: لایحه احزاب و وظایف وزارت علوم و فناوری اطلاعات در دو سال اول کاری مجلس ششم در کمیسیون مطرح شد و حجم زیادی از کار کمیسیون آموزش و تحقیقات را به خود اختصاص داد. 

وی اظهار داشت: یکی از طرح هایی که کمیسیون مبدع آن بود تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش بود.

 این شورا مغز متفکر آموزش و پرورش است ضمن اینکه از قدمت زیادی برخوردار بود اما به دلیل بازنگری در قوانین آموزش و پرورش ضعیف شده بود که دوباره توانستیم نقش محوری در مسایل آموزش و پرورش را ایفا کنیم. 

شیرزاد تأکید کرد: برای تصویب لایحه احزاب و وظایف وزارت علوم و فناوری و شورای عالی آموزش و پرورش چالش زیادی با شورای نگهبان داشتیم با اینکه هیچ کدام این دو سیاسی نبود ،این شورا اصرار برای سیاسی جلوه دادن این طرح و لایحه داشت. 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ششم افزود: لایحه اجرای مربوط به طرح شورای عالی آموزش و پرورش در همان دوره کاری ما شروع به کارکرد و من و آقای خلیلی به عنوان نمایندگان این شورا بودیم. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم گفت: اما لایحه شرح وظایف وزارت علوم دو سال درگیر رفت و آمد بین شورای نگهبان و مجلس بود و بالاخره با اغماض مجلس و وزارت علوم از نکات اساسی آن به تصویب رسید ولی باز هم جز لوایح بسیار مهم بود. 

شیرزاد در مورد عملکرد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفتم گفت: با اینکه افراد موثری حضور دارند ولی تا کنون کار چشمگیری از این کمیسیون مشاهده نکردیم. 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد رابطه این کمیسیون با وزرای مربوطه گفت: در دوره آقای دکتر معین تعامل خوبی داشتیم و حتی دکتر معین اعلام کرد کمیسیون منتقد خوبی است . 

شیرزاد افزود: در دوره وزارت آقای مظفر بر وزارتخانه آموزش و پرورش رابطه رسمی بود ولی در دوره آقای حاجی رابطه بیشتر و بهتر وجود داشت. 

وی اظهار داشت: هنگامی که استیضاح «حاجی» هم مطرح شد بسیاری از اعضای کمیسیون مدافع ایشان بودند و خود من هم در دفاع از حاجی صحبت کردم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین