کد خبر: ۴۶۶۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹

خبرنگاری که به همراه امام صدر ربوده شد/تصاویر+کارنامه

عباس بدرالدین، روزنامه‌نگار و از نزدیکان امام موسی صدر است که در سفر ناتمام به لیبی او را همراهی می‌کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، عباس بدرالدین، روزنامه نگار و مدیر مسئول خبرگزاری اخبار لبنان، از سال ۱۹۶۱ مشاور و یار نزدیک امام صدر بود و در برخی سفرها به همراه ایشان حضور داشت. به مناسبت ۱۷ مرداد، روز خبرنگار بخش‌هایی از زندگی و فعالیت‌های او را مرور می‌کنیم.

از لبنان تا لیبی
عباس بدرالدین، ۲۸ فوریه ۱۹۳۸ در لبنان به دنیا آمد. در نبطیه به مدرسه رفت و لیسانس ادبیات عرب را از دانشگاه یسوعی لبنان دریافت کرد.

او با ورود به حرفه خبرنگاری در مطبوعات متعدد لبنان از جمله روزنامه‌های المحرر، النهار، الخواطر، مجله الاحد و خبرگزاری الشرق الاوسط کار کرد و در ۱۳ می ۱۹۵۹ مجوز تاسیس خبرگزاری اخبار لبنان را گرفت.

 



امام موسی صدر با او آشنا بود و به دلیل فعالیت‌های برجسته رسانه‌ای‌اش با او ارتباط نزدیک داشت. بدرالدین روابط زیادی با شخصیت‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و دینی در لبنان و جهان عرب داشت.

خبرنگاری که به همراه امام صدر ربوده شد/تصاویر+کارنامه
از سال ۱۹۶۱ مشاور و همراه امام صدر در برخی سفرها شد و نقش اساسی در تاسیس مجلس اعلای شعیان ایفا کرد. او در انتخابات برای سمت دبیر کلی مجلس رای آورد اما این سمت را قبول نکرد تا از فعالیت‌های رسانه‌ای‌اش باز نماند.

بدرالدین عضو مجلس اعلای شیعیان و عضو دفتر سیاسی جنبش أمل بود که در تدوین منشور جنبش أمل با امام صدر همکاری کرد.

امام موسی صدر و هيئت اجرائي مجلس اعلاى شيعيان
پس از برگزاری اولين انتخابات مجلس، در سال ۱۹۶۹

خبرنگاری که به همراه امام صدر ربوده شد/تصاویر+کارنامه
عباس بدرالدین نفر چهارم از سمت چپ است

عباس بدرالدین برای پوشش خبری دیدارهای امام صدر در سفر سال ۱۹۷۸ به لیبی به همراه امام سفر کرد اما مجالی داده نشد تا بتواند گزارشی از دیدار امام موسی صدر و قذافی در آن سفر منتشر کند. امام موسی صدر، عباس بدرالدین و شیخ محمد یعقوب در آن سفر ربوده شدند و گمانه زنى‌ها درباره جزييات اتفاقات آن سفر همچنان ادامه دارد. در سال‌های بعد از ربودن بسیاری از شاهدان حاضر در هتل محل اقامت آنها از به تاخیر افتادن جلسه دیدار با قذافی و آخرین باری که امام و دو همراهش با ماشین پژوی ۴۰۵ مشکی ِمتعلق به تشریفات دولتی لیبی هتل الشاطی را ترک کردند، گفته‌اند.

بدرالدین پیش از ربوده شدن با سفیر لبنان در طرابلس تماس گرفته بود و حضور امام صدر در لیبی را خبر داده بود، در حالی که سفیر هیچ اطلاعی از سفر امام و همراهانش به لیبی نداشته است.

او که در زمان جنگ داخلی لبنان ۳ بار مورد سوءقصد قرار گرفته اما جان سالم به در برده بود، در نهایت در ۳۱ اوت ۱۹۷۸ برابر با نهم شهریور ۱۳۵۷ به همراه امام موسی صدر و شیخ محمد یعقوب در سفر به لیبی ربوده شد و پرونده پیگیری آزادی آنها همچنان مفتوح است.

روزنامه‌نگار ربوده شده به همراه امام، ۳ فرزند به نام‌های فضل، نادین و زاهر دارد که کوچکترین فرزندش، زاهر بدرالدین اکنون مدیرمسئول خبرگزاری اخبار لبنان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین