کد خبر: ۴۷۵۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱

استامینوفن و عوارض جدی آن

دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی در خراسان‌جنوبی گفت: به اعتقاد مردم استامینوفن دارویی بی‌خطر و نوشداروی همه دردهاست، غافل از آن‌که این دارو نیز مشابه همه داروهای دیگر، دارای عوارضی نیز است.
آفتاب‌‌نیوز : «آفاق زارعی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: استامینوفن، داروی بدون نسخه است که همه مردم با آن آشنا هستند همه‌ با آغاز یک سردرد ساده حتی اگر به پزشک هم مراجعه نکنند سریعاً نسبت به مصرف آن اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که استامینوفن، دارویی است که بدون نسخه‌ی پزشک نیز می‌توان از داروخانه تهیه کرد، این دارو، به اشکال مختلف از جمله قطره، شربت، قرص و شیاف و در دوزهای مختلف وجود دارد و برای تسکین درد یا کاهش تب از آن استفاده می‌شود.

دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی در خراسان‌جنوبی تصریح کرد: اعتقاد عام بر این است که دارویی بی‌خطر و نوشداروی همه دردهاست، غافل از آن‌که این دارو هم مشابه همه داروهای دیگر، دارای ترکیب شیمیایی و ساخته‌ی دست بشر و قطعاً دارای عوارضی نیز است.

زارعی یادآور شد: همه داروهایی که مصرف می‌کنیم باید از طریقی در بدن متابولیزه شوند تا اثر کنند که راه‌های ممکن در بدن یا از طریق کبد یا کلیه است که متابولیسم دارو در هر جایی باشد، مصرف بی‌رویه‌ی آن دارو باعث صدمه به همان عضو می‌شود.

وی با اشاره به این‌که داروی استامینوفن نیز دارای متابولیسم کبدی است و از راه کلیه نیز دفع می‌شود، خاطرنشان کرد: دور از انتظار نیست اگر مصرف این دارو باعث صدمه به کبد و کلیه شود.

دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی در خراسان‌جنوبی تصریح کرد: استامینوفن یکی از شایع‌ترین داروهایی است که به نارسایی کبد و کلیه منجر می‌شود و مصرف بی‌رویه و خودسرانه‌ی این دارو بیشتر از 10 روز می‌تواند عوارض جدی در این ارگان‌ها به‌دنبال داشته باشد.

زارعی خاطرنشان کرد: این دارو برای افراد بزرگسال بیشتر از 10 روز و در خردسالان بیشتر از پنج روز تجویز نمی‌شود.

وی تصزیح کرد: از شایع‌ترین عوارض این دارو، درد معده، تهوع، استفراغ، زردی چشم‌ها یا پوست و ایجاد یرقان، اسهال، بی‌اشتهایی،‌ درد و حساسیت قسمت بالای شکم، زخم‌های دهانی، خارش، کهیر، گیجی و خواب‌آلودگی، ادرار کدر، ادرار دردناک، کاهش حجم ادرار، کاهش همه گلبول‌های خونی و حتی ایجاد تب است که در شدیدترین حالت سمیت کبدی و کلیوی هم ایجاد می‌شود.

دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی در خراسان‌جنوبی گفت: در افراد لاغر یا دچار سوءتغذیه، مصرف دوز کم این دارو هم می‌تواند سمیت کبدی ایجاد کند. از همین‌رو در این گونه از بیماران هم‌چنین بیماران مبتلا به کم‌خونی، در بیماران کبدی و کلیوی، در زنان حامله و شیرده و نیز افرادی که اعتیاد مزمن به الکل دارند منع مصرف دارد.

زارعی اظهار کرد: اثرات سمی این دارو با مصرف همزمان داروهایی چون فنوباربیتال یا مصرف الکل بیشتر هم می‌شود، همه این موارد نشان می‌دهد که تا چه اندازه مصرف خودسرانه این دارو می‌تواند خطرناک باشد.

وی اظهار کرد: مصرف این دارو به خصوص نوع استامینوفن کدئین که دارای مقداری مخدر هم هست،‌ می‌تواند وابستگی روانی و اعتیاد نیز ایجاد و فرد احساس کند که برای تسکین درد خود به مقدار بیشتری از این دارو احتیاج دارد و روز به روز مصرف آن را بیشتر کند.

دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی در خراسان‌جنوبی ادامه داد: مصرف داروی مسکن از هر نوع فقط باعث تسکین درد می‌شود و علت درد برطرف نخواهد شد و با مصرف مداوم داروی مسکن ممکن است مشکل اصلی بیمار هرگز شناسایی و درمان نشود.

زارعی یادآور شد: بنابراین توصیه می‌شود که این دارو حتماً با دستور پزشک معالج و طبق دستور وی مصرف شود.

وی افزود: قرص استامینوفن را حتماً با یک لیوان کامل آب مصرف کنید. چنانچه از شیاف این دارو استفاده می‌کنید، توجه کنید که ممکن است سبب خونریزی‌های مقعدی شود بنابراین دقت کنید که در صورت بروز این مشکل استفاده از این دارو را قطع و حتماً به پزشک معالج مراجعه کنید.

این دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی در خراسان‌جنوبی یادآور شد: چنانچه با مصرف این دارو دچار خشکی دهان شدید، آن را با مصرف آدامس‌های بدون قند یا جرعه جرعه نوشیدن آب برطرف کنید.

زارعی تصریح کرد: برای پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی(درد معده ) آنرا با شیر یا غذا مصرف کرده و چنانچه دچار سبکی سر یا گیجی و خواب‌آلودگی می‌شوید، بلافاصله بلند نشوید و کمی نشسته یا درازکش باشید تا این حالت برطرف شود.

دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی در خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در صورتی که تحت نظر پزشک دیگری دارو مصرف می‌کنید، حتماً پزشک خود را در میان بگذارید.

زارعی خاطرنشان کرد: همه آنچه در خصوص عوارض این دارو بیان شد، بدان معنا نیست که این عوارض برای همه انسان‌ها به یک شکل بروز می‌کند. بلکه در افراد مختلف خود را به شکل‌های مختلف نشان می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین