کد خبر: ۴۸۰۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷

متن و حاشيه یک بازداشت جنجالی دیگر/شروع دوران تازه يا برخوردی معمولی؟

دوران تازه‌اي آغاز شده يا همه‌چيز اتفاقي به هم پيوند مي‌خورد؟ احكام حبس و ممنوعيت از فعاليت حزبي براي هفت چهره شاخص اصلاح‌طلب، اعمال محدوديت‌هاي تازه براي رييس دولت اصلاحات و كش و قوس‌هاي پسيني آن و حالا بازداشت برادر معاون اول رييس‌جمهور، اگر هم به صورت اتفاقي كنار هم جمع شده باشد باز هم پرسش‌هايي را به ذهن متبادر مي‌كند؛ خاصه آنكه اسحاق جهانگيري در واكنش به بازداشت برادرش آن را مساله‌اي قابل پيش‌بيني دانسته و اظهار اميدواري كرده كه اين بازداشت به دلايل سياسي نبوده باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
«مهدي جهانگيري، برادر معاون اول رييس‌جمهور، رييس گروه مالي گردشگري و نايب‌رييس اتاق بازرگاني تهران بازداشت شد.»

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روزنامه اعتماد در ادامه گزارش خود درخصوص بازداشت مهدی جهانگیری نوشته است: اين خبري بود كه پنجشنبه شب از سوي سايت «تابناك» منتشر و پس از ساعاتي نيز توسط برادرش اسحاق جهانگيري مورد تاييد قرار گرفت. 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در بحبوحه تبليغات انتخابات سال ٩٦ و درست زماني‌ كه كانديداهاي رياست‌جمهوري در فضاي دو قطبي‌اي كه ايجاد شده بود مشغول جمع كردن مدرك عليه يكديگر مي‌شدند تا برگ برنده‌اي را در فرصتي مناسب رو كنند، سايت جهان‌نيوز، وابسته به يكي از نمايندگان سابق مجلس شوراي اسلامي اقدام به انتشار گزارش مبسوطي در مورد برادران دو كانديداي مورد حمايت اصلاح‌طلبان كرد. حسين فريدون، برادر حسن روحاني رييس‌جمهور از يك‌سو و مهدي جهانگيري برادر اسحاق جهانگيري كه به عنوان كانديداي پوششي وارد عرصه انتخابات شده بود از سوي ديگر، در مظان اتهاماتي قرار گرفتند كه تا آن روز حداقل براي مهدي جهانگيري كمتر مطرح شده بود. 

اما غائله با پاسخگويي برادر اسحاق جهانگيري به سايت جهان‌نيوز هم پايان نگرفت. مهدي جهانگيري كه در جوابيه خود خطاب به عليرضا زاكاني اعلام كرده بود: «در عجبم شما كه سال‌ها در مسند نمايندگي مجلس شوراي اسلامي وظيفه قانونگذاري را به عهده داشتيد چطور نمي‌دانيد كه بر اساس مقررات موجود از جمله اصل ۴۴ قانون اساسي امكان تملك سهم يك بانك براي يك فرد امكان‌پذير نيست و ليست سهامداران بانك در گزارش‌هاي مجامع و از طريق سامانه سازمان بورس و اوراق بهادار براي عموم مردم عزيز قابل رويت است» و فعاليت‌هاي خود را در راستاي عمل به دغدغه رهبري انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتي عنوان كرده بود.

هرچند در همان آخرين مناظره انتخاباتي كه يك هفته پيش از ٢٩ ارديبهشت‌ماه برگزار شده بود، اسحاق جهانگيري فرصتي براي پاسخگويي به اين اتهامات عليه برادر خود نيافت، اما موضعي كه دولتمردان تدبير و اميد بايد در مواجهه با تخلفات بستگان خود اخذ مي‌كردند از سوي رييس دولت‌شان مشخص شد. حسن روحاني وقتي آن‌گونه آماج طرح اتهاماتي عليه برادر خود قرار گرفت، جمله‌اي را بر زبان آورد كه تاكنون از هيچ رييس دولتي مطرح نشده بود.

«من با هيچ كسي عقد اخوت نبسته‌ام و بايد با هر كسي كه تخلفي كرده با اشد مجازات برخورد شود.» موضوعي كه نشان مي‌داد حسن روحاني هيچ خط قرمزي براي مبارزه با فساد ترسيم نكرده است، از قضا دست قوه قضاييه را براي برخورد با متهماني كه ارتباط نسبي و سببي با دولتمردان دارند، باز گذاشت.

حسين فريدون، كه شايعه بازداشتش در همان روزهاي شلوغ انتخابات مطرح شد و در نهايت با رويت او در صف راي‌دهندگان فروكش كرد، چندي بعد، يعني در تيرماه امسال از سوي دستگاه قضا بازداشت شد. هرچند او تنها يك روز در بازداشتگاه ماند و با تبديل قرار بازداشت به وثيقه، آزاد شد اما واكنش برادرش در نوع خود جالب توجه است. آن‌گونه كه چندي پيش صادق خرازي در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا عنوان كرد: «برادر آقاي روحاني را گرفتند، اما هيچ دخالتي نكرد. من همان روز پيش آقاي روحاني بودم. يك نفر سوال كرد كه چه كار مي‌خواهيد بكنيد؟ ايشان گفت كه من كاري نمي‌كنم، كشور قانون دارد، برود وكيل بگيرد و كارهايش را بكند.» اينكه براي نخستين‌بار رييس دولت مستقر، با اعمال قانون در قبال تخلفات نزديكان خود روبه‌رو مي‌شود و چنين واكنشي از خود نشان مي‌دهد تا حدود زيادي با اذهان شهروندان حداقل در چند سال اخير غريبه است. هنوز نمي‌توان فراموش كرد كه رييس دولت‌هاي نهم و دهم نه براي برادر خود بلكه براي دوستان نزديك به خود و به طور عام‌تر كابينه خود آنقدر حساسيت ايجاد كرده بود كه به طور واضح و آشكار آنان را خط قرمز خود ناميد.

تيرماه سال ٩٠ بود كه محمود احمدي‌نژاد دستگيري چند نفر از نيروهاي مشايي توسط قوه قضاييه را «اقدامي سياسي» دانست و گفت كه «اگر اين روند ادامه يابد، مسائل را با مردم در ميان گذاشته و به وظيفه قانوني خود عمل مي‌كنم.» او اين را هم گفته بود كه: «كابينه، خط قرمزش است و نخواهد گذاشت به كابينه «دست‌اندازي» شود.» حال در اين دولت آن‌گونه كه شاهد هستيم نه تنها خط قرمزي براي مسوولان رده بالا وجود ندارد بلكه آنان از برخورد قانوني دستگاه قضا حمايت هم مي‌كنند. حال پس از واكنش حسن روحاني در قبال بازداشت برادرش حسين فريدون، نوبت به اسحاق جهانگيري مي‌رسد تا نشان دهد تا كجا از مبارزه با فساد كه اتفاقا خود نيز رييس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي است، دفاع مي‌كند.

اسحاق جهانگيري كه در نخستين پست اينستاگرامي خود پس از انتشار خبر بازداشت برادرش، اين خبر را تاييد مي‌كرد، اين‌گونه گفت: «اطلاع دقيقي از دليل، چگونگي دستگيري، اتهام، ضابط و شاكي برادرم ندارم، البته وي هيچگونه مسووليت و فعاليت دولتي ندارد.» اما آنچه در پست اينستاگرامي معاون اول رييس‌جمهوري قابل توجه بود، پيش‌بيني او از اين مساله و اميدواري به عدم وجود هرگونه سوءاستفاده سياسي است. «مساله قابل پيش‌بيني بود و بايد صبر كرد. اميدوارم سوءاستفاده سياسي نباشد و عدالت، مبارزه با فساد و حاكميت قانون براي همه يكسان اجرا شود.» 

حال اينكه جهانگيري اين اتفاق را قابل پيش‌بيني مي‌دانسته، در نوع خود بحث‌برانگيز است. يقينا او اين‌گونه اتهامات برادرش را تاييد نخواهد كرد كه بگويد بازداشتش قابل پيش‌بيني بود، پس آنچه مي‌ماند ابراز اميدواري او از عدم وجود سوءاستفاده سياسي است. حال بايد براي مشخص شدن زواياي اين پرونده و البته عناوين اتهامي كه متوجه برادر معاون اول رييس‌جمهوري شده، منتظر نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه ماند تا محسني‌اژه‌اي به گمانه‌زني‌هاي مطرح شده طي ٢٤ ساعت گذشته پايان دهد.

منبع: اعتماد


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین